• Thessiss

    fundering kring personlig assistent

    Hej.

    Jag har en dotter som precis fyllt 6 år.
    Hon har fått diagnosen autism i barndomen, autism, svårighetsgrad 2 med samtidig nedsatt språklig förmåga.

    Står även i hennes utredning att hon har en kvalitativ nedsatt förmåga till social interaktion, en oförmåga att etablera kamratrelationer, försenad språkutveckling, brist på varierad spontan låtsaslek samt fixeringar och begränsade intressen.
    Finns även vissa misstankar om intellektuell funktionsnedsättning.

    Hon har stora problem i vardagen då hon har svårt med talet och svårt att göra sig förstådd, jag får oftast vara med att tolka henne pga detta.
    Har svårt att klä på sig själv om jag inte är med och visar hur hon ska göra och får tjata på att hon ska göra det. Det tar allt från 30 min till en timme innan hon har klätt på sig om hon ska göra det själv, måste hjälpa henne med maten. alltså lägga upp på tallrik, dela maten m.m annars äter hon inte. hjälpa henne med att hälla upp tex mjöl i glaset och liknande.
    Hon kan knappt knäppa skor själv, kan inte knäppa jacka m.m.
    hygien kan hon inte sköta själv, där måste jag hjälpa henne, kissar på toa själv gör hon men bajsar det klarar hon inte att styra över själv utan det kommer i trosorna hela tiden.
    Hon klarar inte vara själv utan jag behöver ständigt hålla koll på henne. Kan inte lämna henne knappt tillsammans med min sambo utan att hon blir orolig för att jag inte är hemma. Och när jag är hemma så vill hon inte släppa taget om mig utan följer mig som en svans, jag kan knappt inte gå på toa ens utan att hon blir orolig för att jag "försvinner" ett tag.

    Hennes pappa bryr sig tyvärr inget speciellt om henne utan jag har hand om henne i stort sett själv.
    Även fast vi har gemensam vårdnad så känns det med som jag har ensam vårdnad av henne då pappan inte bryr sig.

    Kan detta vara skäl nog för att kunna få en personlig assistent åt henne så jag kanske kan få lite avlastning.
    Detta är så pass påfrestande för mig så jag har gått in i väggen och blev sjukskriven i drygt 1 år, känner mig inte alls bättre men fk gjorde avslag på förlängning av min sjukskrivning så nu går jag hemma och klarar inte av att arbeta men får inte vara sjukskriven heller :(

  • Svar på tråden fundering kring personlig assistent
  • legomum

    Ja det är det både till pa och kortis.

    Ta kontakt med er LSS-handläggare.                                                                    Jag har arbetat många år inom handikappomsorgen och vet att många föräldrar får/fått kämpa i motvind hela tiden när det kommer till vad man kan få hjälp och stöd med.
    Leta fram LSS och vad den lagen betyder och vad din kommun kan erbjuda för barn och ungdomar.

    (vet En förälder som inte hade en aning om kortis och blev aldrig erbjuden den tjänsten förrän hon höll på att gå in i väggen av trötthet inte förrän då kastades det fram som ett alternativ för den familjen)

Svar på tråden fundering kring personlig assistent