• Spaceman

Vara med i facket/a-kassan när man är sjukpensionär?

Finns det verkligen några fördelar med att vara med i facket när man är sjukpensionär? Det blir 250 kr i månaden som jag skulle kunna lägga på annat. Jag kommer att få sjukersättning från FK tills jag blir ålderspensionär.

• Svar på tråden Vara med i facket/a-kassan när man är sjukpensionär?
  • Anonym (***))

Nej, verkligen inte. Facket hjälper de som arbetar, inte pensionärer.

Spara dom pengarna.

• Anonym (Försäkringar)

Jag är med för försäkringarnas skull :-/ men funderar på om de är lönt

Kan ju i o för sig inte få försäkring nån annanstans pga av sjukdom.

• Spaceman

Har redan en annan hemförsäkring så egentligen betalar jag dubbelt. Sen är jag även försäkrad på min Dagliga Sysselsättning.

• Anonym (Försäkringar)

Ok jag har ju liv och olycksfall också. Har ingen sysselsättning

• Anonym (sjukpensionär)

Är det så att du just fyllt 30 och ska "utredas" för sjukersättning? 3 månaders arbetsprövning och de propsar på att du ska gå med i alfakassan? Skippa det isf. Är du redan med i en a-kassa för att du har arbetat innan? Var kvar om du inte har föräkringar på annat håll.

• Spaceman

Har sjukersättning. Jobbade lite innan så gick med i kommunal. Kan kolla upp det där med försäkringarna men jag har nog bara en hemförsäkring för 80/mån. Sen tidigare har jag även länsförsäkringar för cirka samma summa.

• Kerubmamman

Kolla med försäkringsbolaget. Är det Folksam fortfarande? 
    En del försäkringsbolag erbjuder att man tecknar om försäkringarna till icke-medlem. Det kan vara värt det för sjuk/livförsäkringarna då du borde slippa en hälsodeklaration vid nytecknande. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Dt814)

Vänta tills du har fått sjukersättning tills du går ur. Det finns inget som heter "ska få sjulersättning". Vänta tills du har beslutet i handen. Typ 60% som söker får avslag.

• Spaceman

Som sagt har jag redan fått sjukpenning plus Bostadstillägg beviljat tills jag blir ålderspensionär. Har redan Länsförsäkringar sedan innan. Så egentligen betalar jag för ingenting...

• Anonym (Dt814)
    Spaceman skrev 2017-01-29 13:58:13 följande:

Som sagt har jag redan fått sjukpenning plus Bostadstillägg beviljat tills jag blir ålderspensionär. Har redan Länsförsäkringar sedan innan. Så egentligen betalar jag för ingenting...

Är det sjukpenning eller sjukersättning du har? Du är med på att det är helr olika saker?
  • Spaceman

Sjukersättning ska det vara (Det som tidigare hette Förtidspension)

• Anonym (Dt814)
    Spaceman skrev 2017-01-30 00:22:30 följande:

Sjukersättning ska det vara (Det som tidigare hette Förtidspension)

ok! Jag blev osäker eftersom du skrev att du kommer att få ersättning fram tills ålderspension. Då kan du lugnt gå ur a-kassan. Det kan finnas försäkringar kopplade till fackmedlemskapet dock, så många är medlemmar i facket ändå.
  • Anonym (kanske)

Jag var i samma situation. ´Jag hade så svåra besvär att det var otänkbart att jag skulle börja arbeta. Men så kom bombnedslaget, nya regler från regeringen. Ut och jobba!  Upptäckte då att jag fortfarande betalade a-kassan. Och det blev min räddning så att jag slapp gå upp till heltid.

• Anonym (Dt814)
    Anonym (kanske) skrev 2017-01-30 10:02:51 följande:

Jag var i samma situation. ´Jag hade så svåra besvär att det var otänkbart att jag skulle börja arbeta. Men så kom bombnedslaget, nya regler från regeringen. Ut och jobba!  Upptäckte då att jag fortfarande betalade a-kassan. Och det blev min räddning så att jag slapp gå upp till heltid.

Du hör nog till dom som hade tidsbegränsad sjukersättning tidigare. Det är väldigt, väldigt ovanligt att någon blir av med sin sjukersättning idag.
  • Spaceman

Har pratat med Kommunal nu. Om jag går ur a kassan och bara är medlem så betalar jag totalt 103 kr i månaden istället.

Svar på tråden Vara med i facket/a-kassan när man är sjukpensionär?