HippHipp skrev 2017-01-25 09:44:07 följande:
Håller med. Sånt här det man ju då och då. Jättesnoriga och hostiga barn på föris. Men att inte hålla på magsjukereglerna är ändå det värsta. Och är ett barn sjukt håller man det andra hemma!!!!
När mina tjejer började i skolan blev jag jätteförvånad- för där (i alla fall i vår skola) är MSN bara hemma om man själv är sjuk, dvs om systern är magsjuk går det friska syskonet till skolan.
Första gången de blev magsjuka efter att ha börjat i skolan (då visste jag ännu inte om regeln) så höll jag även det friska barnet hemma eftersom magsjuka är så smittsamt så det var liksom bara en tidsfråga innan det skulle bryta ut hos henne.
De gånger något av barnen blivit magsjuk efter att jag fick reda på regeln så har alltid barn två blivit sjuk efter 1-2 dagar. Och alltså varit i skolan och troligen spridit smittan.
Dum regel. Fast det var egentligen inte det ditt inlägg handlar om.
Föräldrar i förskolan- där barnen inte har skolplikt- borde veta bättre!
Fast om det är skolplikt så tycker jag inte man alltid kan hålla alla barn hemma om ett syskon är magsjukt. Man kanske har ett barn som har svårt för sig med skolan och missar mycket - får mycket läxor om hen är hemma extra dagar? Tänk barn som har många syskon då, ska denne vara hemma varje gång ett av syskonen är sjuka? Det blir många skoldagar att missa. Däremot om barnet går förskola är det fy skäms att lämna syskonet utan då ska alla vara hemma!!