• Anonym (Funderar)

Är det farligt att få i sig diskmedel?

Kan tänka mig att det är om man dricker det ur flaskan, men om man råkar få i sig lite diskvatten? Eller när man gör såpbubblor till barnen?

Vad är farligast att få i sig av allt? Maskindisk?

• Svar på tråden Är det farligt att få i sig diskmedel?
  • Anonym (ok)

Vanligt diskmedel är inte farligt, det är ofta så utspätt. Dessutom så lär man nog spotta ganska så snart. Men det är nog värre med mycket maskindiskmedel, det är så starkt. Då ska man ringa Giftinformationscentralen och fråga.

• BandAnna

Vid trumsjuka så fyller man ju kor med diskmedelsvatten (då pratar vi ganska mycket) och de överlever. Lär väl inte vara nyttigt men lite diskvatten i mindre mängd tror jag inte man dör av. 

Jag vet för övrigt flera i england som av någon anldning inte sköljer av diskmedlet från disken och de lever än idag. 

• Anonym (Mm)

Sonen fick fatt i en flaska yes när han var liten och fick då veta att det inte var någon fara. Maskindiskmedel hade däremot varit illa.
    Danskar brukar inte skölja sin disk heller.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mm) skrev 2017-01-25 00:40:55 följande:

Sonen fick fatt i en flaska yes när han var liten och fick då veta att det inte var någon fara. Maskindiskmedel hade däremot varit illa.

Danskar brukar inte skölja sin disk heller.

Varför gör de inte det? Äckligt att äta på en tallrik full med diskmedel.
  • Anonym (Funderar)
    BandAnna skrev 2017-01-24 19:15:14 följande:

Vid trumsjuka så fyller man ju kor med diskmedelsvatten (då pratar vi ganska mycket) och de överlever. Lär väl inte vara nyttigt men lite diskvatten i mindre mängd tror jag inte man dör av. 

Jag vet för övrigt flera i england som av någon anldning inte sköljer av diskmedlet från disken och de lever än idag. 

Sköljer inte av? Låter ju inte så gott att använda deras porslin att äta på. Det måste ju bli smak?
  • Anonym (Linn)

Japp, alla som fått såpbubblor av diskmedel dör! Hur fobisk får man bli?

• BandAnna
    Anonym (Funderar) skrev 2017-01-25 09:36:26 följande:
    Sköljer inte av? Låter ju inte så gott att använda deras porslin att äta på. Det måste ju bli smak?

Precis. De fördiskar bort all smuts. Sen diskar de med diskmedel och ställer direkt i stället. Jag har varit hos flera familjer där som göra likadant. 

När jag är hos dem så sköljer jag alltid av innan jag använder något. Förklarar att vi gör så i sverige. Sen om deras vatten är att föredra när det luktar simhall är ju en annan femma :D 

• BandAnna
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-25 01:27:49 följande:
    Varför gör de inte det? Äckligt att äta på en tallrik full med diskmedel.

Jag har försökt fråga men får inget vettigt svar. Mest bara en bunt folk som ser ut som levande frågetecken. Tror inte de ens reflekterat över att det är kemikalier. 

Svar på tråden Är det farligt att få i sig diskmedel?