• Anonym (Ärrad)

Acneärr

Hej!

Jag fick acne under tonåren som satte sina spår ordentligt. Jag har ärr över hela ansiktet(gropar) vilket jag mår psykiskt dåligt pga. Jag har varit hos flera hudläkare både i Sverige och utomlands, men aldrig hittat någon som kan hjälpa mig 100%.

Vet någon en bra hudläkare här i Sverige? Slipning? Har någon gjort liknande skönhetsingrepp?

En annan sak jag undrar över, täcker försäkringen ett sånt ingrepp?

• Svar på tråden Acneärr
  • anninna11

Jag hade också svår acne under tonåren och ända upp i 30-årsåldern. Mycket ärr och ful hud, liksom blank och annorlunda textur. Har inte heller fått nån hjälp på skönhetssalong eller liknande, har gjort ett antal olika behanlingar utan särskilt mycket resultat.

Men så för 2-3 år sedan fick jag höra talar om dermaroller och bestämde mig för att ge det en chans, och det har faktiskt funkat.

Jag köpte en med ganska långa nålar 1,5 mm och en med lite kortare nålar 0,5 mm + en dermastamp som är som en pinne med nålar som behandlar små områden som är lite mer oåtkomliga.

Till detta köpte jag ett serum med c-vitamin som skulle vara bra. Finns många olika, läs på lite på nätet och välj den du tror passar dig bäst.

Började 1 gång i veckan och rollade enligt beskrivningen i förpackningen. Det har gjort hur stor skillnad som helst. Ärren som tidigare var djupa är mycket grundare, kanterna är också mer avplanade så de är mindre tydliga. Den skadade huden som var liksom blank har fått bättre textur och ser ut som vanlig hud.

Det tog kanske 2-3 månader innan det verkligen började synas resultat. Under tiden har jag skött huden noga med bra rengöring och krämer, det är väl individuellt vad som är bra för ens hud, men jag har försökt använda milda produkter för känslig hud. 

Den här behandlingen är inte skadlig för huden, det kan inte bli sämre men den kanske inte biter på dina djupaste, värsta ärr. Men för mig blev det så mycket bättre. Och även om jag har ärr kvar så är helhetsintrycket av mitt ansikte mycket bättre, det är liksom slät hud med få inslag av ärr, istället för ärr och ärr överallt. Även hudtonen har blivit bättre och jämnare.

Helt klart värt att prova, och inte särskilt dyrt heller, inte i jämförelse med salongsbehandlingar i alla fall.

• Anonym (Fractionallaser)

Fractional laser är det bästa. Har också haft massa acne med tillhörande ärr. Har fortfarande ärr, men betydligt mindre.. Har gjort 7 f-laser, sedan även lite peelingar och dermapen. En annan sak som också är top är skinboost, då fyller dom ut ärren helt enkelt. Det gör man var 6e månad.

Men sen ska man tänka på att det troligtvis aldrig blir perfekt, bara bättre. Det kostar en slant , men är värt det om du frågar mig.

Svar på tråden Acneärr