• Anonym (Menskopp)

Hjälp med menskopp

Jag provade menskopp (femmecup) för ett par år sedan. Var ganska nöjd med den, fick in den ordentligt, tyckte inte det var obekvämt och jag behövde inte tömma så ofta. Men det var ett par grejer om fick mig att sluta använda koppen och återgå till tampong. Jag muspruttade i tid och otid och jag fick ibland svårt att kissa när koppen satt i. Problemen var värst de dagar då jag blödde som mest.
    Är det någon som haft samma problem som lyckats komma runt detta? Var det fel storlek på den kanske?

• Svar på tråden Hjälp med menskopp
  • elyse

Koppen ska bilda ett vakuum så ingen luft ska kunna vara där. Jag skulle testa en större storlek. Jag har alltid tömt koppen i samband med toabesök så har inte kissat med den i någon gång.

• Anonym (vet inte)

jag har precis skaffat en menskopp själv så jag är inte så erfaren. Muspruttar kan du nog undvika om du klämmer lite på koppen när den är inne i slidan: för att trycka bort/ur luften i den. Jag har, liksom du, också lite svårt att kissa med den applicerad då den trycker mot blåsan men då passar jag på att ta ut den och tömma den på blod.

• Anonym (Menskopp)

Tack så mycket för era svar! Jag skulle ju såklart kunna ta ut den när jag kissar, men det var ju himla skönt att inte behöva tänka på det varje gång, egentligen behövde jag ju bara tömma ett par gånger de blodigaste dagarna. Jag har faktiskt haft samma problem med tampong också ibland, det kanske beror lite på hur man vinklar in den. Men det kanske är värt att prova en större storlek.

• Fia 28

Jag kissar alltid med den inne utan problem. Kanske du skulle testa ha den högre upp?

• glutten
    Fia 28 skrev 2017-01-25 13:10:15 följande:

Jag kissar alltid med den inne utan problem. Kanske du skulle testa ha den högre upp?

Tror samma. Prova att ha den längre in, TS!
  • Anonym (Bästa bytet!)

Hej! Jag är nöjd koppanvändare sendan länge, använder en MonthlyCup från www.menskopp.se och är verkligen supernöjd! Jag har inte hört om kombinationen av dina problem tidigare, men tänker som någon ovan skrev att det kan vara så att du behöver en större kopp, och prova att sätta den lite högre upp om det går. Det kan krävas lite övning innan man får till tekniken ordentligt. Det gjorde det för mig, och först efter ett par mensperioder fick jag till det ordentligt. Idag skulle jag aldrig gå tillbaka till bindor eller tamponger igen! Jag hoppas verkligen att du får det att fungera. Att byta till menskopp är det bästa jag gjort! Ps. menskopp.se har storleksgaranti, om det är så att du vill prova en annan kopp. Det kan ju vara svårt att veta vilken storlek man ska ha, och hos dem får du prova koppen i upp till 6 månader och sedan byta kostnadsfritt till den andra storleken om den inte passar. Bara ett tips :) Lycka till!

• Anonym (Menskopp)

Tack snälla ni för svaren! Jag skall testa med koppen jag har och se om jag kan få den att sitta lite högre upp. Hjälper inte det så köper jag en större och testar det

Svar på tråden Hjälp med menskopp