• Sommargrodan

Förskollärare LÖN

Hej! Vad har ni utbildade förskollärare för lön och vart bor ni? / län.

Jag är nyexaminerad och vet inte vad jag ska begära!! Har kollat kommunstatestiken men vill gärna höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Förskollärare LÖN
  • smålandstrakten

Beror på var du söker men här i Småland har förskollärare (0-5år) ca 26 i ingång idag. Då talar jag utifrån vad jag hört av de förskollärare som jag känner. Hos oss fick en nyexad förskollärare i F-klass dryga 28.000 i lön. Sen finns det förskollärare som har 28-29 efter 5 år i yrket. Ett tips är att ringa till Lärarförbundet och fråga dem. De kan ta fram mer exakta löner (offentlig handling) samt råda dig vid löneanspråk ?

Lycka till och stå på dig! Kräv hellre lite mer än du är villig att gå med på.

• Anonym (förskollärare)

Exade förra januari (2016 i Malmö ) och fick i ingångslön 25.500.

Fast det är många som fick mindre.

• Isola747

Stämmer dessa siffror verkligen? Jag gick in på 24000 som BARNSKÖTARE. Hos oss går nog förskollärare in närmre 30 000. Jobbar i Botkyrka kommun.

• hejohå552

Det är enorm skillnad lönemässigt mellan t.ex. Stockholmstrakten och andra mindre ställen. Utanför Stockholm är ingångslönen drygt 30.000.

• Studentpappa
    Isola747 skrev 2017-01-26 21:09:32 följande:

Stämmer dessa siffror verkligen? Jag gick in på 24000 som BARNSKÖTARE. Hos oss går nog förskollärare in närmre 30 000. Jobbar i Botkyrka kommun.

Ju stökigare område desto högre lön verkar det som. En lärare i en förort verkar snart kunna tjäna bättre än statsministern.. Läraren får ju iofs klara sig utan livvakt.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Minna)

I stockholmsområdet är ingångslönen minst 30 000 kr. Själv fick jag 32 000 som ingångsön. Jag jobbar i ett välbärgat område, så det som någon ovan skrev att man får mer i sk. problemområden stämmer inte nödvändigtvis.

• Joci

Känner ingen inom Stockholmsområdet som gått in på mindre än 32000..

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Isola747
    Studentpappa skrev 2017-01-26 21:48:33 följande:
    Ju stökigare område desto högre lön verkar det som. En lärare i en förort verkar snart kunna tjäna bättre än statsministern.. Läraren får ju iofs klara sig utan livvakt.
    Området jag jobbar i är i alla fall inte ett dugg stökigt.
  • Anonym (undrar)

Förskollärare, är det samma som fritidspedagog eller är det en som jobbar på "dagis"/förskola?

• Anonym (Minna)
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-27 18:26:03 följande:

Förskollärare, är det samma som fritidspedagog eller är det en som jobbar på "dagis"/förskola?

På förskolan jobbar barnskötare eller förskollärare. Förskolläraren har en högskoleutbildning på 3,5 år. Barnskötare motsvarar gymnasieutbildning på barn- och fritidsprogrammet.

Fritidspedagogen har en högskoleutbildning som är 3 år, alltså något kortare än förskolläraren.
  • Anonym (Suck)

Jag visste redan tidigare att jag bor och jobbar i en värdelös kommun. Men jag har typ 25 000 och har jobbat i fem år! Grattis till mig... Eller nåt...

• Studentpappa
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-28 08:16:34 följande:

Jag visste redan tidigare att jag bor och jobbar i en värdelös kommun. Men jag har typ 25 000 och har jobbat i fem år! Grattis till mig... Eller nåt...

Sambon har 26 000 och har jobbat sedan 2009, fick en katastrofal ingångslön på första jobbet som visserligen justerades när hon bytte jobb och chef. Men inom samma kommun är skadan redan skedd verkar det som.

I förskolan var det 2-3 st av 40 som fick ta del av lärarlyftet i hennes område. Men kommunen har tydligen en egen modell som man får hoppas på. De nyexaminerade går ju in på samma eller högre lön, något jag aldrig hade accepterat. Men det är väl förmodligen anledningen till varför män ibland har högre lön, vi bråkar mer om det. Och byter jobb om det inte ger resultat.
Svar på tråden Förskollärare LÖN