• annakarinsofia

AV Block - hur förklarar man för barnet?

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mer här som har barn med hjärtdiagnosen AV Block? Jag skulle gärna vilja ha tips om hur man pratar med sitt barn om det, hur man förklarar utan att barnet börjar tänka att det är något "fel" på hen.
    Vår dotter är 3 år och fick diagnosen när hon var ett halvår, vi går på kontroller men hon har inte blivit opererad/fått pacemaker än. Hon undrar mycket över kontrollerna och varför hon behöver gå dit, vill inte ha ekg-dosan, osv. Hon är ganska eftertänksam och vi är lite rädda för att säga något som skrämmer henne eller som hon kommer grubbla över. Alla tips mottages tacksamt!
    /Anna

• Svar på tråden AV Block - hur förklarar man för barnet?
  • Emmeliina

Hur har vårdpersonalen pratat med henne när ni kommer för att göra kontrollerna. Som vårdpersonal är man skyldig att förklara vad som händer på ett sätt och en nivå som varje individ förstår. Självklart omöjligt med en bebis men med en treåring kan man ju förklara det i små drag.

Vad är det för frågor hon ställer? Eller är det mer att hon inte vill göra undersökningarna?

Nicole 110322
  • annakarinsofia

Hon har inte ställt så mycket frågor direkt utan mer att hon inte vill gå dit och tycker det är jobbigt med 24-timmars EKG (vilket man ju verkligen kan förstå). Hittills har de inte förklarat så mycket mer än vad de ska göra, titta på hjärtat på en tv och lyssna på det osv. De är jättebra på att möta och respektera henne när vi är där och jag har tänkt prata lite med läkare och sköterska nästa gång om vad de har för tips. Men det är en bra idé att kanske ringa och prata lite med personalen och fråga om råd innan . Det jag känner att jag behöver nu är att kunna förbereda henne bra inför undersökningarna så att inte sjukhusbesöken blir allt för ångestladdade för henne.

• Emmeliina

Har ni provat att leka lite. Att hon/ni gör på dockor samma som det ska göras på henne sen? Tex EKG eller ultraljud, provtagning osv.

Usch ja förstår att hon tycker det är jobbigt med 24-timmars, det hade jag också tyckt :/

Har själv inget hjärtebarn men jobbar på en akutmottagning där vi även har barn, oftast har vi inte så lång tid på oss att förbereda barnen på vad vi ska göra men vi försöker så gott vi kan. Oftast funkar tävlingar, mutor och belöningar bra men ibland går det inte alls med vad vi än försöker hitta på.

Nicole 110322
Svar på tråden AV Block - hur förklarar man för barnet?