• Åkervägen

    Ensam vårdnad ?

    Har två barn 15 och 16 år. Har haft gemensam vårdnad i 7 år. Har haft växelvisboende hela tiden utom dom två sista åren med den äldsta tjejen. Barnens mor flyttar 70 mil från hemorten. Barnen flyttar hem till mig på heltid. Jag har stämt modern och vill ha ensam vårdnad. Hon bestrider detta. Är det lönt att fortsätta med stämningen...?

  • Svar på tråden Ensam vårdnad ?
  • Brumma

    Säger som ovan. Det beror på varför du vill ha ensam vårdnad.

    Hindrar mamman dig i utövandet av vårdnaden? Det som hon kan påverka är ju om barnen ska byta adress. Dock får man ju göra det själv när man fyllt 16 så den saken kan knappast påverka länge till. Hon kan ju även påverka om du/barnen vill byta grundskola men även där slutar de snart.

    Passansökan och bankkort däremot är ju saker som hon behöver underteckna fullmakt för..

    Vägrar hon sådana saker så förstår jag din tanke men om inte?

  • Åkervägen

    Barnens mor har inte satt sig på tvären. Hon betalar dock inte för lika många saker som jag gjorde när stora dottern bodde hos sin mor på heltid. Hon lägger sig i saker och ting hon inte har riktig koll på. Så egentligen har jag inget att komma med på förhandlingen i tingsrätten.. Egentligen är nog detta ett sätt att `bestraffa´ för att hon har övergett våra barn..

  • Anonym (Kille)

    Det är svårt att få ensam vårdnad om det inte finns nån problembild (droger, psykiska problem etc).

    Att straffa barnens mor genom att använda barnen som slagträ känns inte rätt. I värsta fall slår det tillbaka på dig själv, med barn som kanske tar hennes parti.

    Om det handlar om storleken på underhållet kan ni väl diskutera den saken istället.

    Tror att hon blir straffad nog av barnen. Man vet ju vilka som ställer upp på en. När man blir vuxen sen så har man liten/ingen relation med människor som inte ställt upp. Så är jag iallafall.

  • Brumma
    Åkervägen skrev 2017-01-26 17:46:06 följande:

    Barnens mor har inte satt sig på tvären. Hon betalar dock inte för lika många saker som jag gjorde när stora dottern bodde hos sin mor på heltid. Hon lägger sig i saker och ting hon inte har riktig koll på. Så egentligen har jag inget att komma med på förhandlingen i tingsrätten.. Egentligen är nog detta ett sätt att `bestraffa´ för att hon har övergett våra barn..


    Underhållsskyldig är hon lika mkt vare sig hon är vårdnadshavare eller inte. Betalar hon underhåll har hon fullgjort sin del av barnens kostnader. Att du betalade mer när dottern bodde hos sin mamma har faktiskt inget med saken att göra. Det var ditt fria val, att straffa någon för att de inte gör samma val som du är rent av barnsligt. Och det kommer DEFINITIVT inte ge dig ensam vårdnad.

    Vad är det hon lägger sig i? Som vårdnadshavare är det naturligtvis en sak som ingår - att intresserad sig för barnens liv. Vad mer exakt är det hon lägger sig i?

    Du låter som om du tänker på ett barns nivå. Du är förälder - och även om mamman flyttat är hon uppenbart intresserad av barnens liv eftersom du skriver att hon lägger sig i. Tänk på dina barns bästa, inte som en grinig tonåring som vill straffa ngn som inte gör som du vill...
  • Anonym (Pappor)

    Ja,det finns pappor som vill ha vårdnad för att straffa mamman.Vanligare än man tror .Eftersom TS tänker barnsligt och barnen är så pass stora,så är det bättre låta saken vara och gå vidare i sitt liv,hitta på nåt nytt i sitt liv.

  • Åkervägen

    Ja du Brumma. Du har helt rätt. Jag har ingen chans att få ensam vårdnad i tingsrätten. Tydligen ska det till väldigt starka skäl för det.! Du som verkar ha koll på allt. Måste jag berätta någonting för henne.. Jag menar skola, vård och omsorg...

  • Brumma
    Åkervägen skrev 2017-01-26 19:16:01 följande:

    Ja du Brumma. Du har helt rätt. Jag har ingen chans att få ensam vårdnad i tingsrätten. Tydligen ska det till väldigt starka skäl för det.! Du som verkar ha koll på allt. Måste jag berätta någonting för henne.. Jag menar skola, vård och omsorg...


    Jag har inte koll på allt. Men jag läser på mkt om vårdnad, umgänge osv eftersom det intresserar mig..

    Nej, eftersom hon har vårdnad har hon rätt att ta reda på sådant. Hon har ett eget ansvar. Skolan är skyldig att skicka henne samma information de ger till dig. Under förutsättning att hon bett dem om det naturligtvis.

    Sedan är det klart att om det inte finns ngt som hindrar att du berättar saker - förutom att du vill "straffa" henne då, jag då finns det ju inget som hindrar att du slänger iväg ett mail om det är ngt. Min man har vh (mamman flyttade med dottern) och även om han otaliga gånger bett skolan om dubbel information är det en del som inte kommer fram till honom. Mamman skickar iväg ett sms om det är uppvisning, utvecklingssamtal osv. Det ligger i barnets intresse att han kan närvara.

    Det du ÄR skyldig att meddela är saker som påverkar umgänget. Sjukdomar, barnens mående, inplanerade aktiviteter osv.
  • Åkervägen

    Vad egentligen är jag skyldig att informera henne om..? Du skriver umgänge.. Hon har träffat våra barn fyra dagar det senaste halvåret.. Så lite tjurig tycker jag att jag har rätt att vara. Tror dock inte att jag har någon chans att få ensam vårdnad.. !!

  • Brumma
    Åkervägen skrev 2017-01-26 20:35:06 följande:

    Vad egentligen är jag skyldig att informera henne om..? Du skriver umgänge.. Hon har träffat våra barn fyra dagar det senaste halvåret.. Så lite tjurig tycker jag att jag har rätt att vara. Tror dock inte att jag har någon chans att få ensam vårdnad.. !!


    Sådant som påverkar överenskommet umgänge. Har de inget umgänge så finns det ju inte heller speciellt mkt att informera runt.

    Här är en som ställer liknande fråga till "lawline".

    Det kanske kan ge lite svar.

    lawline.se/answers/941

    Och ja. Jag hade också blivit arg och tjurig. Men att gå från att vara arg och tjurig och stöta o blöta det med partner och vänner till att försöka fråntas den andra föräldern vårdnaden är ett ganska långt steg. Och inte ett ok sådant.

    Även om mamman beter sig illa och inte tänker på era barns bästa innebär inte att det är ok att du glömmer barnens bästa.
  • Åkervägen

     Barnens väl går alltid först. Dumt att lägga mer energi på detta med vårdanden. Ska bli intressant och se vad som kommer att ske, när jag inte kommer att ge någon information alls.. Utvecklingssamtal nästa vecka.. Tack för chatten.!

  • Anonym (q)

    Dina barn är så stora att de bör väl kunna meddela sin mor saker själv också? Det behöver inte du göra då menar jag. (har lika gamla barn själv)

  • Brumma
    Anonym (q) skrev 2017-01-26 21:45:27 följande:

    Dina barn är så stora att de bör väl kunna meddela sin mor saker själv också? Det behöver inte du göra då menar jag. (har lika gamla barn själv)


    Håller med här.

    När min mans dotter blev tonåring hade vi minimal kontakt med mamman. Det behövdes inte. Inte ens gällande umgänget eftersom vi pratade direkt med dottern.
  • Brumma
    Anonym (q) skrev 2017-01-26 21:45:27 följande:

    Dina barn är så stora att de bör väl kunna meddela sin mor saker själv också? Det behöver inte du göra då menar jag. (har lika gamla barn själv)


    Håller med här.

    När min mans dotter blev tonåring hade vi minimal kontakt med mamman. Det behövdes inte. Inte ens gällande umgänget eftersom vi pratade direkt med dottern.
Svar på tråden Ensam vårdnad ?