• varelse

    Vidöppet läge, v. 34

    Hej. Väntar första barnet och den har legat i vidöppet läge minst tre veckor. Hur vanligt är det att bebis ligger i detta läge och hur stor chans är det att den ändrar till normalläge? Jag är förstås orolig för har läst en hel del om hur jobbigt det är att föda i detta läge. Finns det alls nån chans att den ändrar sig eller?

  • Svar på tråden Vidöppet läge, v. 34
  • IdaLindberg

    Jag vet inte hur vanligt det är men min bebis låg också i vidöppet läge under slutet av graviditeten. I vecka 35 upptäcktes det. Men han ändrade position och föddes i normalläge.

  • varelse

    okej vad skönt att höra.. men det verkar vara väldigt ovanligt ändå att de ligger i denna ställning, nästan tusen läsningar på detta inlägg men ingen skriver :( ville bara höra det du skrev!

  • Cecilia13

    Har ingen erfarenhet själv, men blir lite fundersam; är det bm på vanlig kontroll som känner efter hur bebisen ligger? Min bm kollar bara om den är fixerad, inte åt vilket håll ansiktet ligger. För visst är det det som menas med vidöppet läge, att ansiktet är vänt framåt och inte bakåt?

  • Sara H

    Inte riktigt samma situation, men mitt första barn låg i säte och samtidigt i vidöppet läge, dvs sin rygg mot min och ansiktet uppåt. Det gick jättebra att föda vaginalt.
    Mitt andra barn föddes med vanlig framstupa kronbjudning, och visst tog krystningsfasen längre tid med första barnet (50 minuter jämfört med 6 minuter), men det berodde nog mer på sätesläget i sig. Tycker inte att den första förlossningen var vare sig mer smärtsam eller jobbigare utan tvärtom.

    Inte samma situation som för dig som sagt, men ville ändå bara försöka stilla din oro med att det kan gå jättebra trots annorlunda fosterlägen.

  • varelse

    jo, det är barnmorskan på vanliga kontrollen som kollar det. det sättet man kollar det på är att känna efter vilken sida bebbens rumpa och ryggrad är på, är det mest till höger på min mage och navel så ligger den i vidöppet läge, men ligger den med rygg på vänster sida av magen så ligger den "rätt"..

    men har pratat med BB idag och de säger att de flesta ändrar ställning när det väl är dags. Glad

    okej, tack för ditt svar - känns faktiskt lite bättre att få höra något positivt.. :) känner mig lite lugnare nu.

  • LinneaCL

    Hej! Jag har BF 17 mars, har två barn sedan innan, pojken är snart 5 och flickan snart 3 år. Själv är jag 26 och bor i Stockholm ????

Svar på tråden Vidöppet läge, v. 34