• LinusTheking

Kan mina föräldrar se vad jag kollar på internet

Tjenare, jag har en fråga. Jag andvänder wifi dagligen och kollar på nätet, såklart vill man ha ett privat liv på internet om vilka web sidor man besöker, kan mina förlädrar se vilka sidor jag har varit inne på?.. Utan att ha tillgång till min dator, alltså om dom kan kolla på hela historiken på wifi och inte själva datorn.

Tack för svar

• Svar på tråden Kan mina föräldrar se vad jag kollar på internet
  • Carambolan

Det beror hur tekniska dina föräldrar är. Det är inga problem att lägga in en trafiklogg på routern, men det kräver ju både att dina föräldrar känner till att man kan göra det och har förmåga att göra det.

• Holma

Vi kan då kolla via router vad som görs på alla datorer , även grannens efter som han tydligen använder sig av vårt internet haha ...

• Mikaelayasar

Hade du inte gjort något fel så hade du aldrig varit orolig! Jag hoppas att alla föräldrar har koll på vad deras ungar gör på nätet. Det är inte att inkräkta på barnens privatliv, tvärtom man ska ha koll som förälder!

Så, jag hoppas verkligen de ser vad du gör...

• dfuoih

Om du inte vill att de skall se vad du gör så kan du kryptera trafiken som passerar routern. Finns lite olika sätt. Tex publika ssl proxys, vpn eller tor.

• John22
    chalalaeerik skrev 2017-01-27 04:15:10 följande:

Nope, de är lugnt :)

Varför svara tvärsäkert när du uppenbarligen inte har koll? Det är fullt möjligt att se vad personer sysslar med i ett nätverk med lite förarbete.
  • Dumbledore
    Mikaelayasar skrev 2017-01-27 09:33:44 följande:

Hade du inte gjort något fel så hade du aldrig varit orolig! Jag hoppas att alla föräldrar har koll på vad deras ungar gör på nätet. Det är inte att inkräkta på barnens privatliv, tvärtom man ska ha koll som förälder!

Så, jag hoppas verkligen de ser vad du gör...

Exakt. Det här med att ha datorn i vardagsrummet där alla är kanske inte är så dumt. Sen vill jag som förälder veta att ungarna inte sitter och laddar ner olagliga saker, eftersom det är jag som drabbas, som står på abonnemanget, eller surfar på tveksamma sidor utan virusskydd eller bara beter sig som rövhattar på nätet.
  • cb66

Dom kan kolla allt som går genom routern men det är väldigt svårt och tråkigt att gå igenom allt. Mycket trafik routas genom andra IP och väldigt många sidor anropar andra siter för reklam med mera. Det är enorma mängder med information.

Man kan sätta upp filter och varningar för vissa typer av sidor. Systemen är rätt dyra men många företag använder dem. 

De kan blocka sidor och sätta upp olika restriktioner för tider.

Om de har tillgång till ditt google konto eller ios konto kan de följa din telefon var du än befinner dig. De kan se var du är, vem du träffar med mera.

Många har sina föräldrars konto på iphone eller sina föräldrars mailkonton som backup (om man förlorar pasword). Då kan man kolla var telefonen befinner sig.

Dessutom vet amerikanska myndigheter exakt var du befinner dig och vad du surfar på. Facebook och instagram vet var du befinner dig och vad du gillar, de äger alla dina foton. Google vet vad du gillar och säljer den informationen till alla som vill ge dig rätt reklam.

Om du automatiskt synkar dina bilder me iDrive eller GoogleDrive /photos så har de och amerikanska myndigheter tillgång till alla dina foton och var du är.

Så göm dina porrtidningar i skogen.

Svar på tråden Kan mina föräldrar se vad jag kollar på internet