• 5847Alexandra

    Min 6 månaders somnar endast i babysittern/barnvagn :(

    Hej!

    Jag skulle behövs hjälp med något som är otroligt jobbigt för mig..

    Min son hade extrem kolik från födseln till ca 4 månaders ålder, han skrek KONSTANT då han inte låg vid bröstet eller blev vaggad.. Vilket resulterade i att vi stod och vaggade han hela dagarna och var ute och gick med vagnen.

    Nu har koliken gått bort som tur är men han har fortfarande extremt svårt att komma till ro. Han somnar endast i babybjörns babysitter om man gungar den (som han växer ut om ca ett halvt kilo) eller i en vagn som rullar utomhus (det går ej att söva han genom att dra vagnen över listen)

    Det kan hända att han somnar vid flaskan också, så somnar han om under natten. Men jag vet inte vad jag ska ta mig till när han växer ur gungan.. Jag kan inte gå ut med han varje gång han ska sova.. Hur ska jag få han att komma till ro av sig själv??

  • Svar på tråden Min 6 månaders somnar endast i babysittern/barnvagn :(
  • kattis111

    Gick igenom precis allt du skriver. Vår somnade i babysitter och tillslut blev hon för stor. Vi skaffade då en ergobaby och gick runt tills hon somnade. Tillslut fick vi så ont i ryggen att vi testade en snällare variant på 5 min metoden som var lösningen för oss. Ett annat bra tips är att testa mormor. När jag äntligen vågade låta mormor natta så somnade hon på 2 min. Lite trist när man själv kämpat i timmar men så kan livet va... hör gärna av dig för mer tips. Jag vet vad du går igenom! Håll ut!

  • 5847Alexandra
    kattis111 skrev 2017-01-28 18:31:34 följande:

    Gick igenom precis allt du skriver. Vår somnade i babysitter och tillslut blev hon för stor. Vi skaffade då en ergobaby och gick runt tills hon somnade. Tillslut fick vi så ont i ryggen att vi testade en snällare variant på 5 min metoden som var lösningen för oss. Ett annat bra tips är att testa mormor. När jag äntligen vågade låta mormor natta så somnade hon på 2 min. Lite trist när man själv kämpat i timmar men så kan livet va... hör gärna av dig för mer tips. Jag vet vad du går igenom! Håll ut!


    Hej!

    Gud vad skönt att höra någon som gått igenom liknande sak.. Skulle vara intressant att höra om denna 5 minuters metod? Hur går det till? :)
  • kattis111

    Anna Wahlgren har en metod som heter 5 min, som typ går ut på att man lämnar barnet ensam i sängen i 5 min ( fast att hen skriker) och sen går man in var 5 min och lägger en hand på magen helt tyst och sen går ut igen. Det är ju en hemsk metod men tillslut tar man till vad som helst, ingen har dött av att skrika och metoden funkar. Jag gjorde en variant att jag la henne i spjälsängen och först satt med min hand på magen, sen lämnade jag en liten stund, kanske 30 sek till en början och sen satt jag bredvid henne en stund. Det är bra om man inte tar upp barnet för då lär sig hen att om man skriker blir man upplockad. Det är viktigt att man vet att barnet inte är hungrig. Det är bra att vara tyst eller viska. Rutiner kring nattning är ju också viktigt. Kom ihåg- det är alltid du som är ansvarig. Om ex barnet får täcket över huvudet och skriker pga det så måste man ju in och kolla, annars kan ju barnet dö. ( vi använda inte täcke utan sovpåse). Jag har ju hur många tips som helst som du hör men man måste ju själv hitta varianter som fungerar. Det viktiga är att man tar hjälp av någon så att man själv får sova ibland. Jag fick många dåliga tankar av sömnbrist... Metoden fungerade och efter ca 3 nätter sov hon på 5 min istället för 1.5 timma.

Svar på tråden Min 6 månaders somnar endast i babysittern/barnvagn :(