• Mila

    Vad är Progynon?

    Någon som kan svara på vad man använder Progynon till? Är det för slemhinnan? Har läst man man fortsätter med det vid ev graviditet?


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Svar på tråden Vad är Progynon?
  • UndrandeSökare

    Progynon är östrogen i tablettform. Det används för att bygga upp slemhinnan innan man sätter in embryot i livmodern vid tex äggdonation. Det behövs både östrogen och progesteron (tex i form av läkemedlet Lutinus eller Crinone) för att ett graviditet ska lyckas. Om du går in på www.fass.se och skriver in progynon i sökfönstret så får du veta mer exakt vad det används till. Vid graviditet fortsätter man med både östrogen och progesteton ett antal veckor in i graviditeten tills moderkakan tar över produktionen. Slutar man för tidigt kan det resultera i missfall.

  • Mila
    UndrandeSökare skrev 2017-01-27 17:18:31 följande:

    Progynon är östrogen i tablettform. Det används för att bygga upp slemhinnan innan man sätter in embryot i livmodern vid tex äggdonation. Det behövs både östrogen och progesteron (tex i form av läkemedlet Lutinus eller Crinone) för att ett graviditet ska lyckas. Om du går in på www.fass.se och skriver in progynon i sökfönstret så får du veta mer exakt vad det används till. Vid graviditet fortsätter man med både östrogen och progesteton ett antal veckor in i graviditeten tills moderkakan tar över produktionen. Slutar man för tidigt kan det resultera i missfall.


    Okej tack. Så man kan inte bara använda Progynon tills eventuell grav?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    UndrandeSökare skrev 2017-01-27 18:26:31 följande:

    Har du fått Progynon (östrogentabletter) utskrivna av en läkare så följ läkarens ordination.


    Nej det är mer en fundering.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • UndrandeSökare

    Jag såg på din blogg att du har ett barn och sen fått 2 missfall.
    Jag beklagar dina missfall. Har du fått göra någon missfallsutredning?
    Hur gammal är du?
    Har du testat några läkemedel som kan hjälpa? Progesterallkräm? Albyl Minor?

    I många fall kan det gå bra att få ett barn och sen taggar kvinnans immunförsvar upp och då resulterar det bara i missfall sen. Men det finns immunbehandling som lugnar ner immunförsvaret. Gå till "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" här på Familjeliv.

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/2730

  • Mila
    UndrandeSökare skrev 2017-01-28 08:43:27 följande:

    Jag såg på din blogg att du har ett barn och sen fått 2 missfall.

    Jag beklagar dina missfall. Har du fått göra någon missfallsutredning?

    Hur gammal är du?

    Har du testat några läkemedel som kan hjälpa? Progesterallkräm? Albyl Minor?

    I många fall kan det gå bra att få ett barn och sen taggar kvinnans immunförsvar upp och då resulterar det bara i missfall sen. Men det finns immunbehandling som lugnar ner immunförsvaret. Gå till "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" här på Familjeliv.

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/2730


    Vi är på väntelista tills fertilitetskliniken. Men vet inte om missfallen är pgr av min kropp på det sättet. Eller jag hoppas inte det iaf. Första mf var i vecka 6, så väldigt tidigt. Den varning ofostrig. Den andra så såg man ju ett tickande hjärta. Men av någon anledning fick jag ett hematom som tillslut gick in i fostersäcken.

    Jag är 29. Jag har testat progesterAll kräm. Och så äter jag massa vitaminer. Får se om jag får något annat när vi väl får tid till en läkare.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • UndrandeSökare

    Hej !
    Då hoppas jag inte att kön är alltför lång till fertilitetskliniken.

    Det svenska läkare kan skriva ut är Lutinus (progesteronvaggitorier)
    och Trombyl (blodförtunnande tabletter). Men om de vid utredning inte hittar något fel,, så kan de ibland vägra skriva ut något alls och bara hävda att "det går inte att göra något åt missfall och att allt beror på kromosomfel på embryot" men det stämmer inte alltid.

    Det du kan göra själv är att testa Progesterall som du gjort, och man kan också testa med receptfria tabletterna Albyl Minor 250mg som säljs på Apoteket, de innehåller samma saker som Trombyl,75mg och fungerar blodförtunnande. Men man måste komma ihåg att dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett varje dag.

    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

    Det du kan göra annars är att vända dig till en privat gyn för utredning.
    Denna klinik kan hjälpa dig med att göra utredning och de håller också på med immunbehandling:
    www.fertilitetplus.se/

    www.varden.se/behandling/%c3%b6stermalm/17691/ofrivillig-barnl%c3%b6shet-fertilitetplus/1282/fertilitetsutredning-f%c3%b6r-m%c3%a4n-och-kvinnor

Svar på tråden Vad är Progynon?