• Jill 79

    Hur lång skoldag?

    Bara en fråga av nyfikenhet, då jag känner att det verkar vara stor skillnad när jag jämför med vänner i olika kommuner. Hur långa dagar har era barn som går i ettan eller lågstadiet? I vår skola går du från 8.15 till 2 alla dagar utom en, då de slutar 13.20. Vänners barn i andra kommuner går 8 till 13 varje dag och ännu kortare en dag per vecka. Är det så här stor skillnad eller kanske våra barn har någon dag längre lov eller liknande. Känns ju som det blir ganska många timmars skillnad på ett läsår annars. Men det kanske inte blir någon större skillnad i långa loppet ändå? Viktigast är ju förstås kvalitén i skolan. Men jag blev bara lite nyfiken om det finns några regler eller något kring detta.

  • Svar på tråden Hur lång skoldag?
  • Carambolan

    Det kan handla om hur många och många raster de har under dagen också. Min etta går nästan som din, 8:10 till 13:30 varje dag.

  • Jill 79
    Carambolan skrev 2017-01-27 12:00:54 följande:

    Det kan handla om hur många och många raster de har under dagen också. Min etta går nästan som din, 8:10 till 13:30 varje dag.


    Ja.jag tror du kan vara inne på något där. Jag tror de har rast på FM och en efter lunch. Ganska långa gissar jag på, då han hade åkt skridskor på båda rasterna en dag förra veckan.
  • Fru Ve

    Här är det 8.30-14 på f-klass och lågstadiet, varje dag. Tycker det är rätt lagom.

  • MrsP79

    Det kan också ha att göra med hur många studiedagar som läggs ut per termin. Mina gick 8-13, F-2. I trean var det något längre. Vissa skolor har också alla utvecklingssamtal under en vecka, då barnen slutar tidigare.

  • mammalovis

    Vi har 8.10-13.30 F-2, sedan har 3:orna en långdag till 15. De äldre 2 gånger i veckan. Sedan kan nog mängden FRIS variera liksom rastlängd.

  • hammarhajen

    Som många säger kan raster vara olika långa.
    Lunchtiden kan också vara olika lång.

    Skolor kan lägga ut extra skoltid, men kommunerna har en minimitid för varje ämne. Så det kan skilja, men lägstanivån ska vara samma. 

    Sedan kan skolor/kommuner ha olika många studiedagar, eller en dag längre/kortare lov osv. En del kommuner har halva studiedagar och slutar t.ex. efter lunch en dag i månaden och smetar ut den tiden andra dagar.

    En del skolor har extrasatsningar på ett ämne, t.ex. 60 min mer idrott i veckan för alla vilket ju ger längre skoldagar i snitt men inte mer teoretisk undervisning.

    Men ja, det kan skilja lite,

  • Amanda84

    Vad jag har förstått så är det reglerat hur mycket man skall vara i skolan så det där jämnar ut sig i slutändan. Min mamma är lärare och på sin nya arbetsplats så hade de några dagars längre jullov, jämfört med vad hon i alla år har varit van vid, men de tar igen det genom att ha något längre lektioner under terminen. Studiedagar, halv- eller heldagar inför skolavslutningar, eventuella klassresor och liknande spelar också in.

  • ammela
    Amanda84 skrev 2017-01-28 22:04:20 följande:

    Vad jag har förstått så är det reglerat hur mycket man skall vara i skolan så det där jämnar ut sig i slutändan. Min mamma är lärare och på sin nya arbetsplats så hade de några dagars längre jullov, jämfört med vad hon i alla år har varit van vid, men de tar igen det genom att ha något längre lektioner under terminen. Studiedagar, halv- eller heldagar inför skolavslutningar, eventuella klassresor och liknande spelar också in.


    Finns inga regler på hur mycket eleverna ska gå i skolan, eller jo det gör det men endast ett minimum. Alltså kan rektor eller kommunen besluta att eleverna ska ha fler lektioner än andra skolor. En undre gräns men ingen övre vad jag känner till. Jag jobbar som lärare.
  • Amanda84
    ammela skrev 2017-01-28 22:08:07 följande:
    Finns inga regler på hur mycket eleverna ska gå i skolan, eller jo det gör det men endast ett minimum. Alltså kan rektor eller kommunen besluta att eleverna ska ha fler lektioner än andra skolor. En undre gräns men ingen övre vad jag känner till. Jag jobbar som lärare.
    Ja, precis. En undre gräns men ingen övre.
  • Archandra

    Jag har just nu en dotter i F-klass och en i trean. I döttrarnas skola har eleverna i F-3 skoltid 08:20-14:00. I trean går de en dag i veckan till 14:30. Ganska lagom tycker jag.

  • Kodia

    Lov och studiedagar har inget med längden på skoldagarna att göra. (fast det med halva studiedagar som någon skrev om har jag aldrig hört förut, det kanske kan påverka). Eleverna skall ha minst 178 skoldagar per år. Kommunerna får lägga ut mer, men gör det sällan.
    Det finns ett visst antal timmar per ämne som ska göras från är 1-9. Sedan är det olika hur man fördelar timmarna. I vissa skolor går de lika länge i år 1, 2 och 3, medan i andra har man valt att gå längre och längre för varje år. Rasternas antal och längd spelar så klart in. Det är antalet lektionsminuter per vecka som man lägger ut, inte skoldagarnas längd. På många ställen är man beroende av skolbussar, och då får man anpassa schemat till det.

  • HippHipp

    Vi bor i Spanien. Barn i förskola/dagis upp till klass 6 har samma tider. 9-15. Vi har barn både i förskolan och skolan (äldsta i klass 5) och det fungerar bra för alla. Motsvarar ungefär som TS ju; 8-14.

Svar på tråden Hur lång skoldag?