• dunderhonung

bilbälte till hund?!?

Vi har tidigare haft vår cockerspaniel i en bur i bagaget när vi är ute och kör. Nu i sommar ska vi få barn och det kommer bli väldigt trångt med barnvagn och allt. Vi har nu funderat på att kanske kan man ha vovven i baksätet med bilbälte ibland när man ska ha vagn och annat med. Någon som har erfarenhet av bilbälte till hund? Hur tycker ni det fungerar? Känns det säkert? Bekvämt för hunden?

Tack på förhand!

• Svar på tråden bilbälte till hund?!?
  • TildePetra

Jag har bälte på min lilla älskling. Jag tycker det är jätte smidigt och säkrare än att hon sitter löst. Har aldrig krockat så jag vet inte hur bra det är då. Vårt bälte är som ett sele så hon det ser bekvämt ut iaf, hon har aldrig proteserat när man satt på henne det.
    Tror inte det var så dyrt heller 70-90.-

Lycka till!

• raggarn

Vi hade till vår ena hund innan vi skaffade kombi och det funkade bra. Han var inte så glad för det men det funkade

• albolini

Vi har bilbälte på vår border terrier, han tycker det är lyxigt att få ligga på sätet!

• TisseTiger

Vi hade ett bilbälte till vår Russell och det funkar väl ganska bra.
    Men han trivs mycket bättre i sin bur, tycker inte riktigt om att se allt susa förbi. Sitter och duckar ibland när vi kör under viadukter. Sen fäller han året om så det blir så mycket hår överallt.

• imp

har haft bilbälte till båda mina hundar i det har fungerat bra har dock bur nu.

• Sacha42

vi har oxå bilbälte på våran borderterrier, han gillar oxå att ligga i framsätet , det är som en sele som amn sätter fat i det vanliga bältet, inte så dyrt. Har heller aldrig krockat....

carpe diem!
  • Hundliv

Det finns bälten till hund som är krocktestade och de kostar från ca 800-1200 kr beroende på storlek på hunden. Då är man säker på ett de håller vid en ev, krock, De billigare bältenas riskområden är nog deras spännen som kanske inte tål hur mkt nelastning som helst.

Kan ni sälja buren så kan det ju vara värt att köpa ett testat för att vara på säkra sidan.

Lycka till!

• babytrin

Hundliv: Håller med dig!! Hade också köpt ett som var krocktestat i så fall...

• KevinsMamma83

Vi har bilbälte till vår schäfer ifall hon skulle behöva sitta i baksätet.
    Vårt kostade 340 kr, krocktestat.
    Selen kan man använda annars också, och när hunden ska sitta fast så spänner man fast det i "bälteshållaren" kan justeras så hunden kan ligga.
    Jag tycker att det är jätte bra. Jag skulle ALDRIG åka en meter med lös hund i baksätet.
    Och när hon inte åker i baksätet så sitter hon bak med galler och grindar.

• Hundliv

Jag såg i veckan att det är en leverantör som börjat sälja en bilsele som är testad och billigare men jag har endast sett den på bild och vet ej om den är testad/godkänd enligt Svenska mått mätt.

Får jag mer information snart kan jag skriva igen och berätta!

• vackrastarflow

nu vet jag inte hur stor din hund, men om den är mindre såg jag ett alternativ i en djuraffär här i USA. hunden sitter fastspänd i "lådan" www.petsmart.com/global/product_detail.jsp%3C%3Eprd_id=845524441782021&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302032883&ASSORTMENT%3C%3East_id=2534374302023689&bmUID=1141797813706&itemNo=6&In=Dog&N=2032883&Ne=2

• vackrastarflow

insåg just att hunden måste vara väldigt liten... hmmpf. inte ens min westie skulle kunna sitta i den. bah.

• vackrastarflow

www.petsmart.com/global/product_detail.jsp%3C%3Eprd_id=845524441781045&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302032883&ASSORTMENT%3C%3East_id=2534374302023689&bmUID=1141798037184&itemNo=21&Nao=12&In=Dog&N=2032883&Ne=2
    denna är till lite större men passar bara i framsätet...

• Idun

Vi har bälte på vår tjej. Den kostade runt tusenlappen och är krocktestad. Spännen och karbinhake är i grov metall. Vi köpte en bur först men efter att hon börjat bli åksjuk och kräktes så fort vi skulle någonstans så köpte vi selen. Det funkar bra men hon har ändå svårt att slappna av i bilen.

Förhoppningsvis klarar hunden en stor krock, risken är ju att de ändå bryter sig. Fördelen är ju ändå att människorna i bilen inte får hunden i huvudet.

• MiaMaa

jag har med en krocktestad sele...det är en som volvo har provat ut.
    är även en dragsele om man vill ha den till det...

är suveränt bra...den går att sätta fast hunden överallt med den nästan...
    jag har varit helnöjd...ska ju tillägga att vi har krockat med den med och den funka...
    vi fick ut en ny då stog så på garantin ialla fall...

så jag är helnöjd...

• Idun

Jo, tänkte bara informera om en grej som hände när vi hade selen på vår hund när hon inte var i bilen.

Vi höll på att flytta och hade satt fast henne med koppel inne i hallen. Kopplet satt fast i selen. Selen spänner man fast, det är fyra fästen på den. Rätt var det är kommer hunden springande. Min man såg hur hon backade och trixade sig ur selen på några sekunder. Hade ALDRIG trott att det var möjligt! Som tur var hände ju detta inomhus. Hade varit mindre bra om det hänt när man var ute och bundit henne någonstans. Även om vi inte lämnar henne obevakad. Tänkte bara att det kan vara bra att veta!

• Standly

Vi har också sele (bälte) på vår hund numera då barnvagnen tar upp hela bagaget . Fungerar ganska okej, lite krångligt dock.
    Kanske ska satsa på en dyrare variant ....den vi har kostade väl runt 200-300 kronor.

Svar på tråden bilbälte till hund?!?