• Anonym (Utbränd)

Hur långa bakslag i utmattningssyndrom?

Ni som varit, känner någon eller är utbränd,

Hur ofta kommer och hur långa är era bakslag? 
    Hur lång tid tar det att återhämta sig när ni överansträngt er?

(Glömde klicka i att tillåta anonyma svar i min förra tråd så ursäkta dubbelpost. Kan inte hitta hur man tar bort inlägg)

• Svar på tråden Hur långa bakslag i utmattningssyndrom?
  • Mymlan31

Hej!

Jag har varit utbränd. Första sjukskrivningen var för utmattningsdepression 2012. Har varit sjukskriven i två omgångar efter det. Första tillfället var värst. Kunde inte gå och handla utan att glömma vad jag skulle ha eller tappa bort mig. Fick minnesproblem, koncentrationssvårigheter och klarade inte att träffa för mycket folk. Skoven innebar illamående, yrsel, som öronsus, starkt behov av att isolera sig utan ljud ljus och yttre stimulans. Behövde mycket tid att komma på fötter. Lugn träning som skogspromenader, yoga eller korta gympass. Positiva aktiviteter med folk som trodde dig och lyssnade. En stöttande omvärld har varit otroligt viktig för mig. Bytte jobb och tig tag i det som sänkte mig. Är inte frisk ännu men jobbar heltid. Har dock lägre stresströskel, behöver återhämta mig efter tex middagsbjudningar och week-endresor. Har behov av ensamtid. Kräver det mer nu. SSRI har också hjälpt för mig.

Ja då var/är min situation. Kortfattat.

Ta hand om dig!

/L

• Mymlan31

Tillägg: i början efter första insjuknandet så var tillståndet konstant ett par månader. Efter det så kunde det handla om några extra jobbiga dagar efter överansträngning. Ju bättre du mår, ju snabbare återhämtning. Jag har dock fortsatt svårt att återhämta mig. Måste planera alla aktiviteter. Tex på helgen så klarar jag endast en social aktivitet. Och vardagskvällar efter jobbet så går oftast aktiviteter utöver träning bort.

Hoppas du fick lite hjälp av detta ????

/L

• Anonym (Brändtjej)

Hej! Jag har snart varit sjukskriven på heltid i 1 år. Min smäll var alltså extremt hård. I början av utmattningen hade jag bakslag JÄMT. Det räckte med en aktivitet och så blev jag sängliggandes i två veckor (med tusen intensiva symtom). IDAG kan mina bakslag vara i allt från några dagar till 2 veckor beroende på vad som orsakat dem. Ibland blir bakslagen riktigt fula och alla symtom kommer tillbaka och ibland handlar det mest om mycket ångest, extrem trötthet och muskelsvaghet.

Hur som helst så varar inte bakslagen lika länge som i början och överlag så är de mildare. Man har ju trots allt blivit en bad ass så "mild" är säkert fortfarande helvetet för en frisk person. Du förstår säkert!

• Anonym (Undrar)

Hur gick det för er?:)

Svar på tråden Hur långa bakslag i utmattningssyndrom?