• Anonym (Besviken)

Vill bli gravid igen!

Jag vet egentligen inte varför jag skriver, men känner väl att jag måste skriva av mig..

Vi fick vårt första barn i mars, ammade 7 månader, funkade hur bra som helst. Vi ville gärna ha våra barn tätt. Men jag fick ingen mens förrän 9 1/2 månad efter förlossningen.

Eftersom jag hade en konstig känsla i kroppen, ont i magen, illamående mm tog jag ett grav.test som visade neg, men jag började kolla med ägglossningstest istället, eftersom jag hört att man kan känna av ägglossningen mer efter en graviditet. Och visst var det så!

Vi hade sex dagarna innan det visade "glad gubbe" och även när det visade. Samt någon dag efter. Men det blev ändå inget.. (känns lite fusk, men när vi ändå visste så ville vi försöka..!) Men nu kom mensen i förrgår.. känner mig så deppig! Förra gången blev jag gravid på första försöket.. (jag vet att det kan ta år att bli gravid, men jag känner mig ändå jättebesviken!!) och när min bästa kompis berättade att hon precis plussat lände jag mig så himla ledsen! Varför kunde inte jag bli gravid?!

Varför blev jag inte gravid fast vi prickade rätt?

• Svar på tråden Vill bli gravid igen!
  • Anonym (tintin)

Det är mycket som ska klaffa. Rätt ägg, rätt spermie, slemhinnan ska vara rätt tjocklek, det ska befruktas, delas vidare och fästa osv. 
    I snitt tar det 7-12 månader att bli gravid. lycka till! 

• Anonym (Seriöst?)

Blev ganska upprörd över detta inlägg, hur jävla gnällig får man bli?! Du vet att du kan bli gravid eftersom du Nyss fått en frisk bebis och nu gråter du ut på FL för att du inte blev gravid på FÖRSTA FÖRSÖKET, jag tycker faktiskt att de är ganska respektlöst. Jag och min man har försökt i 3 år nu utan resultat, gått igenom en fert undersökning som visade att allt var normalt. Tänk dig den besvikelsen gånger 36 månader! Fyfan vilket bortskämt jävla inlägg!

• Anonym (Besviken)

Du får tycka vad du vill, det skiter jag i!

Men man bygger upp en viss förväntning när det tidigare gått på första försöket, och detta var inte första försöket!

• Anonym (...)
    Anonym (tintin) skrev 2017-01-27 20:33:30 följande:

Det är mycket som ska klaffa. Rätt ägg, rätt spermie, slemhinnan ska vara rätt tjocklek, det ska befruktas, delas vidare och fästa osv. 
    I snitt tar det 7-12 månader att bli gravid. lycka till! 

känner mig extrautvald att få bli gravid på första försöket (oplanerat) två ggr på raken nu när jag är 36..och att ta bort båda.. hoppas av hela mitt hjärta att exet som drivit mig till dessa aborter och lämnat mig lida..kommer att känna av sen hur svårt det kan vara att skaffa barn när han kommer dit..
  • Anonym (Seriöst?)

"Varför blev inte jag gravid fastän vi prickade rätt"

"Man bygger upp en viss förväntning"

Vad tror du alla andra som försöker skaffa barn oavsett om de är första, andra, tredje eller tionde barnet gör varje månad?

Det tog 7!! år och jag vet inte hur många IVF försök för en av mina bästa vänner att få sitt första barn. Inget fel på varken henne eller hennes man vid undersökning, förhoppningar byggs upp varje månad, hela livet rasar när mensen väl kommer och man blir förtvivlad när man "gör alla rätt" månad in och månad ut. Äter tillskott som ska främja fertilitet, med och utan äl test, sex varje dag, varannan dag, var tredje dag, man håller igång träning, slutar helt med alkohol & kaffe och provar varenda tips som finns att tillgå, man försöker att inte tänka på det, man ger upp flera gånger och Ingenting går.

Jag tror inte riktigt du förstår hur lyckligt lottad du är. Det är de som gör mig så otroligt upprörd.

Och jag skiter i om du skiter i vad jag tycker, kunde nog fan inte bry mig mindre om ditt lilla "problem", men hoppas du får alla "åh vad synd om dig" kommentarer som förmodligen var själva meningen med ditt inlägg, för du vet ju uppenbarligen hur barn blir till och att det som sagt kan ta tid precis som du skriver, så frågeställningen i ditt inlägg är ju helt jävla meningslös. Usch!

• Anonym (14 IVF:er)

Jag tänker svara ganska snällt fast det tog drygt 10 år för oss att få första barnet. I stort sett enda anledningen till att inte alla blir gravida på första försöket om de har äl är att inte alla ägg är befruktningsbara. Och ibland är de befruktningsbara, men dör strax efteråt så man får mens ändå. Detta vet alla som gjort IVF för där märks det tydligt. Dessutom finns sällan nån logik i ens fertilitet. Jag vet en kvinna som fick barn efter 10 år och sen blev gravid med andra barnet utan att ens försöka (ja,de hade sex förstås, men gick absolut inte in för att bli gravid och trodde inte heller på det) endast 4 månader efter förlossningen. Tror att du måste tagga ner lite för annars kommer du inte orka. Du är högst normal. Snittet att bli gravid är 7 månader och dryga året räknas som normalt.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (14 IVF:er) skrev 2017-01-28 14:01:53 följande:

Jag tänker svara ganska snällt fast det tog drygt 10 år för oss att få första barnet. I stort sett enda anledningen till att inte alla blir gravida på första försöket om de har äl är att inte alla ägg är befruktningsbara. Och ibland är de befruktningsbara, men dör strax efteråt så man får mens ändå. Detta vet alla som gjort IVF för där märks det tydligt. Dessutom finns sällan nån logik i ens fertilitet. Jag vet en kvinna som fick barn efter 10 år och sen blev gravid med andra barnet utan att ens försöka (ja,de hade sex förstås, men gick absolut inte in för att bli gravid och trodde inte heller på det) endast 4 månader efter förlossningen. Tror att du måste tagga ner lite för annars kommer du inte orka. Du är högst normal. Snittet att bli gravid är 7 månader och dryga året räknas som normalt.

Tack, det var ett sånt svar jag sökte.. " alla ägg är inte befruktningsbsra.. etc.."
Svar på tråden Vill bli gravid igen!