• Anonym (Burren)

Ringa från utlandet, kontantkort eller abonnemang?

Ska ju resa utomlands ett par veckor och funderade på detta med att behöva ringa inom landet och hem till Sverige.

Är det klokast att ta kontantkort eller abonnemang? Hur brukar ni göra?

Abonnemang kostar ju vilket fall en månadsavgift, vet inte vad de tar extra för att även ringa från utlandet. Kontantkort drar väl bara av ringtiden eller hur?

Finns det något trevligt telebolag att rekommendera?

• Svar på tråden Ringa från utlandet, kontantkort eller abonnemang?
  • Carambolan

Ska du resa inom eller utom EU? Alla kontantkort fungerar inte överallt utomlands. Inom EU börjar det bli däremot bli rätt hysad prissättning hos många operatörer numera. Ska du vara borta länge kan det ibland vara mer värt att köpa ett lokalt kontantkort med bra utlandssamtalspris.

• Anonym (Burren)

Hoj

Det är till Japan lite mer exakt.

Det gprju

• Anonym (Burren)

Går ju att hyra både tfn och simkort där men då betalar man ganska snarlikt som här för samtal plus en dagshyra osv..

Beror ju på som sagt. Med comviq är det ju massa olika kontantkort men gör väl detsamma vilket man väljer för är ju inga specialpriser utomlands annat än om man ringer fråm Sverige...

Vet knappt vad för andra teleoperatörer som finns.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Ta med din vanliga telefon och SIM-kort, och när du kommer till Japan skaffar du ett lokalt kontantkort.

• Anonym (Burren)

Lönar det sig verkligen? Eller kanske blir billigare i längden? Man betalar ju dagshyra för simkortet, plus ringavgift. Nu vet jag inte vad den ligger på iofs dårå.

Comviq tog 15 kr min utgående till Sverige och inom Japan, 7 inkommande från alla håll och så ca 1 kr öppningsavgift.

Nu kommer jag mest använda Wifi (finns gratispunkter) och Skype för kontakt med släkt, men är just i nödsituationer det kan vara bra...

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Burren) skrev 2017-01-29 00:54:15 följande:

Lönar det sig verkligen? Eller kanske blir billigare i längden? Man betalar ju dagshyra för simkortet, plus ringavgift. Nu vet jag inte vad den ligger på iofs dårå.

Dygnshyra för ett kontantkort? Det har jag inte hört talas om.

Comviqs priser är höga. Med ett japanskt SIM-kort är det förmodligen mindre än halva minutavgiften för utgående samtal och gratis att ta emot samtal (men den som ringer måste naturligtvis betala för ett samtal till Japan).

Ta med din befintliga telefon och SIM-kort. När du kommer fram kollar du om din telefon kan ansluta till någon operatör (en del operatörer har mobilsystem som inte är kompatibla med våra). Får du kontakt med något nätverk, testa att ringa ett kort samtal. Funkar det så skaffar du ett japanskt kontant-SIM-kort hos den operatören. Om du inte får kontakt med något nätverk måste du dessutom köpa eller hyra en telefon.
  • Frontline

Jag när jag är utomlands ringer med messenger, wifi har man ju lite varstans oftast fritt på hotell mm..

Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Ringa från utlandet, kontantkort eller abonnemang?