• Minnet66

    Någon som bor i Ikeas BoKlok lägenhet?

    Jag och min man funderar på att köpa en lägenhet i ett nytt bostadsområde här i staden. Det är Ikeas BoKlok Classic. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant boende. Vi funderar på en fyra men göra om det till en trea, ta bort sovrummet som är längst bort i vardagsrummet.
    Känns det för litet. Nu har vi en fyra på 101 kvm i två våningar. Ett tillbyggt uterum på 22 kvm, som jag antagligen kommer sakna oerhört.

    Så här ser det ut i det nya BoKlok:

    www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Vastra-Gotalands-lan/anjou/

    Någon som kan berätta mer hur det är att bo så här?

  • Svar på tråden Någon som bor i Ikeas BoKlok lägenhet?
  • MeandHim

    Bor i en trea nu,äldre variant. Har mindre altan och högre hyra... hur nu det kan gå till?! Var väl iof billigare när de såldes.
    Vad vill du veta? :)

  • Minnet66

    Av vad jag förstår så kan man inte göra några tillval. Stämmer det? Kan man inte byta ut ugnen till en bättre t ex. Man kan ju i och för sig sälja den och köpa en ny som man hellre vill ha men det vore ju mer praktiskt om man kunde köpa en bättre från början och få installerad.
    Känns det som det är hyfsad kvalitet på själva bygget? Har ni haft problem med att det är snett och vint etc?
    Är det bra isolerat mellan lägenheterna? Hör man grannarna, speciellt uppåt resp nedåt?
    Ingår inredning i garderoberna resp klädkammaren?

    Det var lite frågor som jag kom på just nu. Hoppas ni kan svara. Tack på förhand!

  • Linnis92

    Nej du kan inte göra några tillval alls - om du är med i försäljningen ända från start så kan du välja att inte bygga väggen mellan sovrum och vardagsrum. Men kommer du in senare i projektet kan du inte välja detta.

    Du får inte med någon inredning i garderober eller klädkammare mer än en hylla.

    Jag hörde aldrig grabbarna vägg i vägg. Hon ovanför oss gick ibland med hälarna så då hördes ju klampandet men hörde aldrig röster genom tak och väggar.

    Kvalitén är väl ok för de låga priset. Vissa saker kan inte Skanska/boklok rå för, som att det blir sprickor i alla hörn eftersom huset sätter sig. Detta åtgärdas efter 2års besiktningen.

    I vår lägenhet så var diskbänken fel lutad. Vi hade en spricka i golvet. Men det är sånt som de isf åtgärdar efter 6månaders besiktningen. Allt som är fel noterar du och tar med till den.

  • MeandHim

    Inte särskilt lyhört enligt mig. Bor på nedre plan och hör iof grannens treåring ovanpå som hellre springer än går, dock inget jag stör mig på.
    Jag köpte egna garderober på Ikea, de höga varianterna för att slippa bygga på bredden vilket funkar bra. Annars är det väldigt dåligt med förvaring. Har även gjort om badrummet som var väldigt enkelt och trist. Mitt hus byggdes -08 om jag inte minns fel.

  • Noname00

    Gillar bokloks koncept, det är en fördel att man inte kan göra några tillval, det gör att de kan hålla ett visst pris på objekten.

    Jag själv är sugen på radhus.

  • Minnet66

    Har så svårt att bestämma mig för om vi ska flytta eller inte. Det skulle vara skönt med nytt och fräscht och börja om från början. Slänga en massa skit och bara ta med sig det man verkligen behöver och vill ha. Jag kommer dock sakna mitt stora uterum som vi byggde för 2½ år sedan. Garaget kommer jag också att sakna.

  • MeandHim

    Jag byggde en liten altan, storleken blev tyvärr begränsad med tanke på att andra måste få nyttja gräsmattan. Men slängde upp en paviljong, lite gardiner och en lounge möbel och det är hur mysigt som helst! :)

  • Noname00
    MeandHim skrev 2017-01-30 20:25:29 följande:

    Jag byggde en liten altan, storleken blev tyvärr begränsad med tanke på att andra måste få nyttja gräsmattan. Men slängde upp en paviljong, lite gardiner och en lounge möbel och det är hur mysigt som helst! :)


    Låter aldeles utmärkt :)
  • Minnet66

    Idag bor i ett radhus i två våningar. Vi byggde ett uterum på 22 kvm för två år sedan. Det är bara jag, min man och vår lilla hund som bor här. Vi tycker det skulle vara skönt med enplansboende och vi behöver inte bo så här stort. Vi tänkte oss en fyra, men göra det till en stor trea istället. Om vi skulle bo kvar här så skulle vi behöva renovera både kök och badrum inom några år, skulle vara skönt att slippa det.
    Jag har funderat på en paviljong, men vår trädgård blir inte stor och den ligger väldigt nära en gata.

  • Linnis92
    Minnet66 skrev 2017-01-31 20:51:53 följande:

    Idag bor i ett radhus i två våningar. Vi byggde ett uterum på 22 kvm för två år sedan. Det är bara jag, min man och vår lilla hund som bor här. Vi tycker det skulle vara skönt med enplansboende och vi behöver inte bo så här stort. Vi tänkte oss en fyra, men göra det till en stor trea istället. Om vi skulle bo kvar här så skulle vi behöva renovera både kök och badrum inom några år, skulle vara skönt att slippa det.

    Jag har funderat på en paviljong, men vår trädgård blir inte stor och den ligger väldigt nära en gata.


    De fyrorna som byggdes "på min tid" var väldigt trånga och små. 81kvm. Dock så var det helt idiotiskt, i både 2orna och 3orna hade de skjutdörrar till alla rum, men inte i 4orna som man tyckte hade störst behov av det. Så dörrarna gjorde ju också att lägenheten kändes jättetrång
  • MeandHim

    Älskar skjutdörrarna! Går i planerna att bygga eget hus och skulle gärna ha skjutdörrar där.
    Paviljong är ett bra alternativ, ställde min på altanen, gjorde misstaget att inte skruva fast den i golvet förra sommaren så när stormen kom fick jag mig en gigantiskt fallskärm o skiten flög iväg :p

Svar på tråden Någon som bor i Ikeas BoKlok lägenhet?