• Heddizz

13 månaders får panik/blir hysterisk vid läggning.

Vår livfulla lilla tjej går inte att natta längre. Hon är en enormt nyfiken och aktiv tjej (som många ettåringar såklart) men hon kan inte sitta still. Då menar jag aldrig. Klättrar, hoppar överallt. Möjligtvis en stund om vi sätter på babblarna eller liknande, men även då måste hon "vandra" runt samtidigt som hon tittar. Hon har svårt att fokusera och vandrar ofta från leksak till leksak. Svårt med maten, kräsen plus att hon inte vill sitta i sin stol längre än kanske 20 min och på den tiden får hon knappt i sig någonting. Får hela tiden "locka" henne med någon ny mat när hon blir rastlös. Hon har sedan ca 2 veckor varit enormt mammig. Vägrar pappa och följer mamma överallt, måste alltid vara nära mig och klättra på mig osv. Blir förstörd om jag försvinner utom synhåll. Gnäller ofta under dagarna när det inte händer något och vill att jag ska sitta på golvet med henne hela tiden. Då får hon leka och närkontakt samtidigt. Hon är en väldigt social tjej i övrigt. Älskar andra barn och att ha många runt omkring sig, man får (om hon är på humör) en fin kontakt med henne (som ni säkert förstår oroar jag mig för någon diagnos)

Nu till det stora problemet. Hon har sedan 8 månaders ålder varit enormt svår att natta. Plötsligt "fick hon panik" när vi gick in i sovrummet. Hon har alltid varit "orolig" vid insomning men inte som det som hände vid 8 månader! Vi provade allt men inget funkade och till slut lade jag henne i min famn och vi låg i soffan framför tecknat och då somnade hon (orkade inte längre och ville inte att det skulle bli en kamp varje kväll) Detta har varit ett vinnande koncept fram tills nyligen då hon plötsligt får panik även i min famn i soffan. Vi har provat sängen igen. Panik. Gråter/skriker hysteriskt i en timme innan hon somnar hulkandes av utmattning. Vi har provat allt och har en bra rutin innan läggning. Jag vet att somna framför tvn inte alls är bra men det är det enda som funkat för henne/oss. Böcker gillar hon men tröttnar efter 1 mening och slänger iväg boken och vill ha en ny.

Vi har liksom väntat på att fasen ska gå över men den kommer ju bara i en ny form.

Det känns liksom som att hon har för mycket "spring i benen" för att kunna varva ner hur trött hon än är. Lägger vi henne tidigare jagar hon upp sig ännu mer för då är hon ju inte tillräckligt trött.

Hjälp! Vi vet inte vad vi ska ta oss till!

• Svar på tråden 13 månaders får panik/blir hysterisk vid läggning.
  • Heddizz

Ja det gör hon. Oftast mellan ca 12 t.o.m 13.45. Somnar in fint i vagnen under promenad. Det känns som sagt som att hon är övertrött på kvällen. Men hur vi än gör jagar hon alltid upp sig till den nivån på egen hand, kan kan liksom inte varva ner :(

Svar på tråden 13 månaders får panik/blir hysterisk vid läggning.