• Fairydust

En förälder föräldraledig, får jag vabba med syskon?

Vi har tre barn, den äldsta är min sedan tidigare, två gemensamma.

Alla tre har blivit sjuka och kommer behöva vara hemma åtminstone på måndag. Min man är föräldraledig med minsta. Jag vet att jag inte får vabba för mellanbarnet, men hur är det med äldsta barnet som min man inte är pappa till? Gäller samma regler?

Jag skulle behöva gå till vårdcentralen med henne då jag tror hon har fått halsfluss.

• Svar på tråden En förälder föräldraledig, får jag vabba med syskon?
  • Anonym (Jssj)

Följer! Vi har samma situation här hemma

• LillaMi81

Jag vet inte vad som gäller angående vab i det här fallet, men kan du inte ta barnet till närakuten eller liknande idag istället, då ni är två? Iaf om hon är riktigt dålig. Ring 1177 och fråga. Närakuten här där jag bor fungerar som en vårdcentral fast på helger eller om vår vårdcentral har fullt och är i vårt fall mycket vänligare och bättre.

• Jill 79

Kolla på inlägg från besökare. Det var någon där med samma frågeställning här om dagen tror jag. Men då var det obesvarad.

• Jill 79

Kolla på inlägg från besökare. Det var någon där med samma frågeställning här om dagen tror jag. Men då var det obesvarad.

Jill 79 skrev 2017-01-29 08:37:11 följande:

Skrev inte färdigt. Inlägg från besökare på Facebook försäkringskassan förälder. Där har någon ställt en liknande fråga. Tyvärr inte svar än på just kombination bonus barn.
  • Anonym (Ja)

Du kan ta vab för barnet oavsett vilket det är, så länge det inte är samma barn som en annan är föräldraledig för, när det gäller läkarbesök. Diskuterade detta med Fk häromdagen.

Svar på tråden En förälder föräldraledig, får jag vabba med syskon?