Namn på biljett/pass
Min sambo heter Åke i andranamn. På hans biljett står det Aake eftersom vi ska resa från Oslo och köpt biljetten via norsk sida. Kan det bli ett problem när vi ska resa till USA?
Min sambo heter Åke i andranamn. På hans biljett står det Aake eftersom vi ska resa från Oslo och köpt biljetten via norsk sida. Kan det bli ett problem när vi ska resa till USA?
Kan bli ja
Min pappa hade problem i af när de hade bytt plats på hans för och mellannamn. Fast det iof är ju inte samma sak.
På biljett och pass skall det vara samma dvs om ditt första namn är Alexander med ditt tilltalsnamn är Adolf skall det stå Alexander på biljetten.
Å blir AA
Ä blir AE
Ö blir oe
Gäller det barn kan det bli värre, viktigt att en av föräldrarna har samma efternamn som barnen och att denna förälder även bokat resan. I vissa fall kan man behöva ha med födelseattest om förälder och barn har olika efternamn.
Viktigast är att namnen står i rätt ordning. Men å ä och ö generellt är ett sattyg när man reser.
Tack för era svar, namnen står i rätt ordning och är rättstavade bortsett från att AA smugit sig in för Å.
Aa är internationell standard för å så det ska inte bli problem.