helena29 skrev 2017-01-30 07:13:24 följande:
Funkar inte att sätta sig med honom. Han skriker slääääpp och ska åla sig ur och hämta grejen han inte fick, göra det han inte fick osv. Går inte lugna ner honom!
Vilket är bäst, låta han va på rummet eller springa efter o lyfta ner, ta bort honom mm mm?
Jag brukar låta barnet skrika färdigt. Om vi är ute buntar jag ihop och går iväg. Man kan inte kommunicera med mina när de är sådär.
Om vi tex sitter vid middagsbordet eller liknande som vi andra inte vill gå ifrån, brukar jag låta den skrikande vara någon annanstans tills den skrikt färdigt "vi får ont i öronen så vi vill inte vara med dig förrän du kan prata igen". Till exempel på rummet, fast jag undviker det i det längsta, för rummet ska inte vara ett straff. Men ibland orkar man bara inte lyssna.
Först kollar man såklart så det inte är nåt "riktigt", tex ont, hungrig etc. Detta är vid vredesutbrott pga man försökte sätta på vänster strumpa först eller liknande nonsens. Även om man erbjuder sig att ta höger istället kan det ju vara försent... lol.
Men har jag sagt att de inte får ha tex lastbilen då blir det ingen lastbil bara för att man skriker. Däremot om man argumenterar för sin sak, då kan det hända att mamma ändrar sig