• Virrepannan

Vinterbebisar

Har öppnat en liknande tråd på annat ställe på FL också. Tänkte bara höra hur ni som fött tidigt/sent på året upplevde allt, från graviditet till förlossning och sen att ha bebis i den kylan som detta land brukar bjuda på..! Också nyfiken på hur era barn ser på att vara födda nån gång under nov-feb? Född tidigt får göra allt först av alla, osv..

Vi planerar bebis, och jag har fått för mig att jag gärna vill ha en jan-/feb-bebis. I den mån det nu går att planera barn, jag förstår också att kroppen gör precis som den vill..!

• Svar på tråden Vinterbebisar
  • syntharen

För min egen skull skulle jag inte vilja få barn i jan-mars eftersom man då är "nygravid" under sommaren och jag mår alltid så jävla illa när jag är gravid och det är nog ingen höjdare under sommaren. Både för att det ofta är varmt och för att jag älskar sommaren och inte vill ligga "sjuk" i sängen hela korta sommaren...

Däremot är det jättebra att få barn i maj-juni. Man mår illa på hösten, barnet föds mitt i året och man slipper bylta på den nyfödda en massa vinterkläder.

Jag har ett barn som är född i juni och ett i slutet av september, jag gillade båda dom årstiderna att få barn på.

• ebe91

Har ett barn fött i mars och ett i juni. Håller med ovan, april-juni är nog de enklaste månaderna av flera anledningar.

- rs-säsongen är över
    - magsjukesäsongen är över
    - man slipper ev illamående under sommaren
    - vinterkläder! Både till en själv när man är höggravid och sen massa ytterkläder till bebis... nä, då är det bättre med barn maj-juni.

• Fia 28

Nu har jag inte fått min bebis ännu, men är väntad inom 2 veckor iaf.

För mej är det perfekt tidpunkt att få i början av februari. Jag hann få undan pollensäsongen innan jag blev gravid och ännu fick ta mina mediciner.

Att vara illamående på sommaren var inget problem, det hade dock varit plågosamt att va höggravid mitt i sommaren för jag har varmt även om vi nu bara har 20 grader inne. Sen känns det mer ok att sitta inne och lata sej nu när vädret ändå inte är det bästa.

Svar på tråden Vinterbebisar