• Anonym (Minimalist!)

Här samlas vi minimalister!

Minimalism är på uppgång men jag väljer att lägga tråden här där man får vara anonym om man vill eftersom att många upplever det som provocerande att man är minimalist när samhället inbjuder till shopping, shopping och mera shopping och allt annat ses som lite suspekt.

Berätta vad minimalism är för dig och hur du lever minimalistiskt eftersom att det inte finns några givna regler och man får göra som det passar en själv.

Om jag börjar med mig själv så innebär inte minimalism för mig att man måste bo i en etta med bara kläderna på kroppen. Jag bor ganska stort men jag har inte en miljon prylar. Jag samlar inte på mig massor av saker och jag köper inte nytt hela tiden. Jag köper det jag behöver men jag köper inte saker i onödan.

Exempel: istället för att ha 50 handdukar och lakan för att man har samlat på sig massor genom åren så köper jag två uppsättningar ungefär varannat år. Det betyder att jag ena veckan har en uppsättning och andra veckan den andra och sen när dom börjar bli slitna och solkiga så köper jag två nya uppsättningar och gör dom gamla till skurtrasor eller ger bort till behövande som katt-och hundhem som alltid behöver textiler.

Det var väldigt kort om hur jag gör men jag vill inte skriva en hel bok om inte några hakar på först. Skulle bli jätteglad om vi kunde utbyta ideér här.

• Svar på tråden Här samlas vi minimalister!
  • Anonym (Minme)

Vi bor i en billig hyreslägenhet, handlar det som är på extra pris den veckan, äter mycket vegetariskt och lagat från grunden. Köper kläder ett par ggr per år, men då i bra kvalité så det håller, har inga abonnemang eller prenumerationer utöver mobiltelefon, vi har inga lån eller krediter och kommer aldrig någonsin ta en bostadslån. Vi cyklar och gör saker som är gratis. Vi sparar mycket pengar och använder det till långa semestrar och möjligheten att jobba deltid och umgås med barnen.

• Anonym (Minme)
    Anonym (Minme) skrev 2017-01-29 23:08:59 följande:

Vi bor i en billig hyreslägenhet, handlar det som är på extra pris den veckan, äter mycket vegetariskt och lagat från grunden. Köper kläder ett par ggr per år, men då i bra kvalité så det håller, har inga abonnemang eller prenumerationer utöver mobiltelefon, vi har inga lån eller krediter och kommer aldrig någonsin ta en bostadslån. Vi cyklar och gör saker som är gratis. Vi sparar mycket pengar och använder det till långa semestrar och möjligheten att jobba deltid och umgås med barnen.

*jobba halvtid menar jag, 20h i veckan :)
  • Anonym (Nyfiken)

Är helt klart nyfiken på att skala av lite här hemma. Inte för att spara pengar egentligen utan snarare för lite sinnesro.

Som läget är nu har vi ju fullt med skidutrustning, båtprylar, vinterdäck, linné, bra att ha-saker och kläder. Tycker bara det blir så problematiskt när man rensat ut det mesta sen ska man måla om till exempel och får stå där i chinos för att de gamla byxorna slängts. I köket är det praktiskt med många knivar, en till kyckling, en till grönsakerna och så en extra så man kan jobba parallellt. Känns lite svårt att veta var man ska börja. Har ni någon regel för vad ni sparar? Hur tänker ni och hur mycket saker tillåter ni er att ha?

• Anonym (Minme)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-01-29 23:20:16 följande:

Är helt klart nyfiken på att skala av lite här hemma. Inte för att spara pengar egentligen utan snarare för lite sinnesro.

Som läget är nu har vi ju fullt med skidutrustning, båtprylar, vinterdäck, linné, bra att ha-saker och kläder. Tycker bara det blir så problematiskt när man rensat ut det mesta sen ska man måla om till exempel och får stå där i chinos för att de gamla byxorna slängts. I köket är det praktiskt med många knivar, en till kyckling, en till grönsakerna och så en extra så man kan jobba parallellt. Känns lite svårt att veta var man ska börja. Har ni någon regel för vad ni sparar? Hur tänker ni och hur mycket saker tillåter ni er att ha?

Jag ser väl ingen anledning att slänga saker som fungerar? :) Vi köper inte nytt helt enkelt och slänger saker när det är trasigt. Vi har slängt och gett bort sånt som vi vet att vi inte kommer sakna, behöva ersätta eller använder och det har varit riktigt skönt. Jag tänker minimalistiskt i konsumtion, det är så mycket som är onödigt och om man går till pudelns kärna i "behovet" så bottnar det väldigt sällan i en själv.
  • Anonym (Minimalist?)

Jag är minimalist på det sättet att jag avskyr att ha en massa saker runt mig. Slänger hellre än sparar då jag bara har 3-4 ägodelar med sentimentalt värde och köper därför inte så mycket grejer heller (varför köpa för att sedan slänga?). Har inte så mycket prylar, heminredning och grejer hemma då jag inte trivs att leva så. När jag flyttade till min grundmöblerade lägenhet rymdes alla mina ägodelar i min bil och behövde bara köra en gång.

Däremot är jag inte så brydd om miljön, älskar att resa nära och fjärran så ofta jag kan och käkar mer än gärna kött, mejeriprodukter och exotiska varor samt har ett stort intresse för mode och ridning så lägger mycket pengar på det. Är väl därför ingen minimalist på det klassiska "miljöhippie-sättet".

• Anonym (En till)

Jag kommer att bli minimalist i år eftersom jag har köpstopp hela året! Det var i början av januari som jag såg på svt i Plus hur en familj hade haft det under 2016. Jag var intresserad, men faktum är att jag inte ens själv trodde att jag skulle klara det.

Sedan tänkte jag ett varv till och kände att jag kan ju inte låta bli att göra det bara för att jag inte tror att jag kan. Det är bara att utmana sig själv och testa. Så nu kör jag sedan 18 december (har halv pension, så det ekonomiska januari startar då). Det är enbart saker för överlevnad som får inköpas samt fröer och jord för det ger mig så mycket livskvalité. I övrigt gäller det att se vad man har som kan användas och vara lite kreativ.

• Dropdeaddiva

Är tyvärr inte minimalist men är på vägen dit. Har haft väldigt mycket smink och kläder men rensat ut lite och satsar endast på bra kvalité och inte kvantitet :)

• Anonym (a)

Är också väldigt inne på detta känns som att det är en stor trend på gång. Köpte nyligen en superintressant bok om hur man tar bort onödiga saker i hemmet och skapar utrymme i sitt liv genom att äga mindre och organisera mer. Man kan köpa väldigt smarta förvaringssystem i snygga färger för att arrangera alla sina prylar till exempel vilket jag är på gång att göra.

• Rödtjärnens Anna

Vi är väl mer "hippie-minimalister". Vi har lite säker, köper det mesta på secondhand då vi behöver något till huset. Producerar en stor del av uppvärmningen själv med vedeldning med ved från egen skog (i 2-plansvilla + gårdshus på lantstället), vi lever av naturen i form av fisk, bär, älgkött, svamp mm. Vi har förmånen att få allt nötkött vi behöver från släkt, vi syltar och syftar, bakar nästan allt själv osv.

Lever nära naturen och efter årstiderna. Tar gärna en tur med övernattning, men oftast blir det då en övernattningsstuga någonstans i nåt naturreservat i närheten.(utan varje vatten eller el).

Vi trivs med det liv vi har.

• Anonym (Vill dit)

Jag vill leva mer minimalististkt men är inte där än. Har till att börja med alldeles för mycket saker runt omkring mig. Vill verkligen göra en decluttering. Jag vill slänga men maken är en hamster. Han är dessutom väldigt slarvig med att slänga saker. Jag slänger direkt allt som är onödigt, för  honom kan det ta en vecka att slänga t ex  reklam och annat som är onödigt.
    Vill jobba mindre men vill också behålla min hobby som inte är helt billig. Hm... har en bit kvar hör jag :). Men tankesättet börjar verkligen gro. Börjar ifrågasätta min nuvarande livstil på många plan. Kul tråd! Skriv på!

Svar på tråden Här samlas vi minimalister!