• Rumpkulla

En dag med en 4 veckors bebis

Hur ser era dagar ut? Börjar känna mig uttråkad och ostimulerad men vågar mig inte ut bland folk eller umgås med vänner som har barn i förskoleålder den här tiden på året.

08:00 God morgon. Ammar, morgonskötning, frukost, magläge, lite sång och dans. Sortera dagens tvätt osv.

09:30-11:30 Hon sover. Jag rullar mest tummarna. Tvätten sköter sig självt. Duschar, förbereder middag.

11.30 Bebis vaknar. Ammar, blöjbyte, magläge, jag läser lite för henne. Men hon är väldigt aktiv och vill helst ligga på mage på en mjuk filt, barfota. Då skjuter hon ifrån med fötterna och kan förflytta sig framåt. Jätteroligt! Orkar hålla huvudet uppe flera minuter åt gången. Skrattar mycket. Sedan blir hon trött igen.

13:00 Sover. Nu finns inget att göra hemma så jag tar en promenad om det inte blåser fruktansvärt mycket.

15:00 Bebis vaknar. Ammar.

16:00 Stoppas i sjalen och är med när jag lagar mat.

17:00 Somnar. Vi andra äter middag, plockar undan, viker dagens tvätt etc.

18:30 Bebis vaknar. Ammar. Stora kvällsskötningen. Om pappa hunnit hem från jobbet får de umgås lite. Då kan jag åka och handla eller göra saker som är svårt när bebisen är med.

20:00 God natt. Här får vi vuxna lite tid till att prata och umgås.

22:00 Läggdags för mig. Tankar i henne mer mat medan hon fortfarande sover.

Ca 05:00 hon vaknar och gnyr lite. Ammar 10-30 minuter. Sover vidare till kl 08:00.

Finns en del dötid. Men vad hittar man på då? Lära sig att sticka? Damma av symaskinen? Läsa? Känner mig så passiv och osocial.

• Svar på tråden En dag med en 4 veckors bebis
  • amalie79

Min son föddes i januari- 16. Vi var ute och gick mycket. Satt ute eller på biblioteket och läste och stickade. Gick på stan, såg på tv, hälsade på mitt jobba. När han var 8 veckor började vi gå på babyöppet på öppna förskolan. Bara 0-1 år, så inga stora snoriga barn som sprang och kladdade på varandra. Tyckte den tiden var rätt skön, man hann med allt utan problem

• Sommar15

Låter som en dröm! Jag hade en bebis som sov 20 min-pass och åt varje timme, och skrek däremellan. Att dricka ett glas vatten eller gå på toa var dagens mål! ;)

Kolla på nån bra serie? Läsa, sy, gör fotoalbum? träna ett pass mamma-mage och bygg upp styrkan i core igen? Läs en distanskurs inom ngt ämne som Intresserar dig?

Några förslag! :)

• Poppy75

Jag pratade väldigt mycket i telefon när mina var små och infektionskänsliga. Att träffas ute kan man ju också göra, då är det inte alls lika stor risk att bli smittad. 

Att hitta ett lagom ansträngande projekt vore nog något. Lära dig något nytt ? Yogalektioner finns på nätet, stickning likaså. Gå en distanskurs i något ? Det finns flera med flexibelt startdatum.

• Anonym (Serier)

Jag såg serier och sov mellan hushållet som skulle städas. Fy fan vad skönt det var. Var aldrig uttråkad. Hade inget socialt liv dock inget jag vilke ha heller.

• Duckan

Jag är en simpel människa så jag roade mig med tv-serier och att vila. Jag hade inga problem med att ge mig ut och träffa folk heller så jag åt lunch ute med folk någon gång i veckan.

• Anonym (Tröttsamt)

Jag har en fyramånders. Oftast är pappan hemma med oss, men varannan vecka är han bortrest. Och jag går åt av tristess när vi inte riktigt kan vara ute och härja hur som helst just nu.

Jag har börjat lösa korsord. Jag tränar en hel del hemma och går med vagnen. Dessutom försöker jag skriva musik. Men det är en smula själadödande. Nu börjar jag jobba så smått om några veckor och då kommer det nog bli så mycket lättare. Jag behöver utmanas intellektuellt också, inte bara peta in nappar och få en bebis att skratta med hjälp av olika dialekter

• Anonym (Minna)

Åh så olika barn kan vara. Min vaknar ju hela tiden (både natt och dag) och vägrade sova någon annanstans än i famnen. Det jag gör när jag blir sittande med henne i famnen (efter amning när hon somnat), är att antingen läsa, titta på serier eller lyssna på radio. Jag plöjer just nu dokumentärer på p1 tex.

Är ganska avis på all tid du har och så lång nattsömn. :)

• Anonym (lugnt)

Låter underbart. Försök varva ner och njut istället. Den tiden du har nu kommer inte tillbaka.

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (lugnt) skrev 2017-01-30 12:01:15 följande:

Låter underbart. Försök varva ner och njut istället. Den tiden du har nu kommer inte tillbaka.

Alla trivs inte med den här tiden. Jag gör inte det till exempel. Jag tycker till och med att det är rätt trist att inte göra något vettigare om dagarna. Jag njuter istället var varje framsteg mitt barn gör. Ju äldre hon blir, desto roligare är hon att umgås med. Nu, vid fyra månader, är hon lite av ett sällskap om dagarna. Vid fyra veckor var hon en grönsak som skrek i princip. En väldigt söt sådan, men ändå inte särskilt mycket roligare.
  • elyse

Min dotter sov ganska lite på dagen. Två 1-2-timmarspass. Efter frukost brukade jag ta en promenad ner till centrum eller åka iväg till nån större butik. Fika och eventuellt lunch ute. Gå hem och vila lite. Nån till promenad... Men det var mitt första barn och då behöver man ju inte anpassa sig efter de andra barnens skoltider etc.

Svar på tråden En dag med en 4 veckors bebis