En dag med en 4 veckors bebis
Hur ser era dagar ut? Börjar känna mig uttråkad och ostimulerad men vågar mig inte ut bland folk eller umgås med vänner som har barn i förskoleålder den här tiden på året.
08:00 God morgon. Ammar, morgonskötning, frukost, magläge, lite sång och dans. Sortera dagens tvätt osv.
09:30-11:30 Hon sover. Jag rullar mest tummarna. Tvätten sköter sig självt. Duschar, förbereder middag.
11.30 Bebis vaknar. Ammar, blöjbyte, magläge, jag läser lite för henne. Men hon är väldigt aktiv och vill helst ligga på mage på en mjuk filt, barfota. Då skjuter hon ifrån med fötterna och kan förflytta sig framåt. Jätteroligt! Orkar hålla huvudet uppe flera minuter åt gången. Skrattar mycket. Sedan blir hon trött igen.
13:00 Sover. Nu finns inget att göra hemma så jag tar en promenad om det inte blåser fruktansvärt mycket.
15:00 Bebis vaknar. Ammar.
16:00 Stoppas i sjalen och är med när jag lagar mat.
17:00 Somnar. Vi andra äter middag, plockar undan, viker dagens tvätt etc.
18:30 Bebis vaknar. Ammar. Stora kvällsskötningen. Om pappa hunnit hem från jobbet får de umgås lite. Då kan jag åka och handla eller göra saker som är svårt när bebisen är med.
20:00 God natt. Här får vi vuxna lite tid till att prata och umgås.
22:00 Läggdags för mig. Tankar i henne mer mat medan hon fortfarande sover.
Ca 05:00 hon vaknar och gnyr lite. Ammar 10-30 minuter. Sover vidare till kl 08:00.
Finns en del dötid. Men vad hittar man på då? Lära sig att sticka? Damma av symaskinen? Läsa? Känner mig så passiv och osocial.