• modsey

Fel att vobba?

Jag läste i en annan  tråd här och har även läst en insändare samt fått någon pik om att det är fel mot barnet när de är sjuka att man vobbar. Dvs, man jobbar hemifrån när barnet är sjukt. Förklara för mig hur det kan vara fel om man får det att fungera! Jag är hemma i dag med ett sjukt barn ( barn i skolåldern), jag får det jag skulle gjort på jobbet klart, ( ingen gör mina uppgifter när jag är borta) och jag har barnet hemma.

• Svar på tråden Fel att vobba?
  • Pentagram

Jag antar att grundtanken är att om du fokuserar på jobbet så tar du inte tillräckligt bra hand om barnet. Det är väl tämligen klart att många barn kan underhålla sig själva, beroende på ålder, utan att en som förälder måste hålla dem i handen hela tiden. När min 7-åriga dotter är hemma sjuk är hon fullt nöjd med att ligga i sängen och titta på laptopen, jag kan lugnt ägna mig åt helt andra sysslor så länge jag finns inom hörhåll...

• modsey
    Pentagram skrev 2017-01-30 13:30:18 följande:

Jag antar att grundtanken är att om du fokuserar på jobbet så tar du inte tillräckligt bra hand om barnet. Det är väl tämligen klart att många barn kan underhålla sig själva, beroende på ålder, utan att en som förälder måste hålla dem i handen hela tiden. När min 7-åriga dotter är hemma sjuk är hon fullt nöjd med att ligga i sängen och titta på laptopen, jag kan lugnt ägna mig åt helt andra sysslor så länge jag finns inom hörhåll...

jag tror många föräldrar klarar den balansen utmärkt . När de var yngre och jag behövde vara mer aktivt med dem när de var sjuka, så jobbade jag när de sov middag eller på kvällen. I synnerhet lite äldre barn är det ju ganska enkelt att få till. Och en win win för både mig och arbetsgivaren
  • Fru Ve

Jag tror man känner själv om barnet är för litet eller för sjukt för att det ska funka att "vobba". Ser inget problem med att göra så om man samtidigt ger barnet det hen behöver (mina barn är ofta nöjda med att ligga bredvid mig och sova eller se på datorn om de är sjuka).

• modsey
    Fru Ve skrev 2017-01-30 14:40:18 följande:

Jag tror man känner själv om barnet är för litet eller för sjukt för att det ska funka att "vobba". Ser inget problem med att göra så om man samtidigt ger barnet det hen behöver (mina barn är ofta nöjda med att ligga bredvid mig och sova eller se på datorn om de är sjuka).

jo precis så känner jag och undrar om det inte är lite missunnsamhet eller ren avundsjuka på de som kan göra så. Lättare att ropa att det är fel mot barnen...
Svar på tråden Fel att vobba?