Skaffa barn eller plugga? Kan någon ge mig råd?
Jag började plugga tidigt, tog först ett par kurser som jag visserligen har haft nytta av, men jag valde dem för att de var roliga. Hoppade sedan på en utbildning som också den var rolig, men den har inte lett till något välbetalt jobb. Jobbet jag har nu tycker jag är ganska lågbetalt med tanke på de åren jag pluggat. Visst kan jag nöja mig med det här, men jag vill kunna köpa en lägenhet och jag vill ha bil. Jag är inte längre samma människa som jag var när jag var 20 år och inte brydde mig om pengar.
I år fyller jag 28 år. Jag har på allvar börjat fundera på att gå en utbildning som leder till ett bättre betalt jobb. Jag har siktet inställt på en utbildning som kommer ta, allt som allt, fyra år, har CSN kvar till det första året, men de andra tre åren kommer jag behöva jobba minst 75%.
Jag känner mig stressad över att jag är 28 år (snart) och jag vet inte om jag vågar vänta hur länge som helst med barn. Jag skulle helst vilja ha två-tre barn. Visst ser man mammor här på forumet som fått flera barn efter 35 år, men jag vågar inte vänta så länge. Det finns dessutom fertilitetsproblem i familjen som gör att jag blir ännu mer rädd.
Det kommer bli kämpigt bara att plugga och jobba 75%, och därför vet jag inte hur jag ska kunna ta hand om barn samtidigt. Om jag skaffar barn innan utbildningen så är jag rädd för att jag aldrig kommer kunna plugga igen. Har en bekant som skulle vilja plugga, men hon är ensamstående med tre ungar och har inte råd.
Skulle behöva någon att bolla idéer med. Man kanske kan plugga utbildningen på halvfart?
Till råga på allt har jag precis avslutat ett förhållande eftersom vi var för olika.