• anonym09876

Orolig och panikkänslor för missfall

Hej!

Är gravid i v.5 (4+3) och hade ett missfall i december. Detta har satt sina spår och jag går å oroar mig hela tiden. Varje gång jag får värk i magen får jag panik för jag tror jag ska börja blöda, sen när jag inte mår illa tror jag att ett missfall är på g. Står i gravid-appen att man borde ha ömmande bröst, men känner inget :(
    Hur gör jag för att släppa den här oron och ångesten!

• Svar på tråden Orolig och panikkänslor för missfall
  • Carambolan

Det finns en känd liten bön vars budskap jag brukar tycka är tänkvärt och tröstande i situationer som den här. Innebörden är densamma oavsett om du tror på gud eller bara på dig själv, så bortse från de kristna övertonerna om de inte passar dig:

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

• Jag är bara jag
    anonym098765 skrev 2017-01-31 08:41:00 följande:
    Hört att det är risker med VUL, är det så?
    Nej, En viss ökad benägenhet för att bli vänsterhänt om man gör många VUL/UL, men inga andra kända risker. Då skulle inte vi med högriskgraviditet få göra så många som vi faktiskt gör.

Det finns inget som heter "borde" när det gäller grav.symptom! Alla mår olika och nästan allt är normalt.

Gör ett VUL v.8-9 så får du svar.
  • blairw
    Jag är bara jag skrev 2017-01-31 15:13:41 följande:
    Nej, En viss ökad benägenhet för att bli vänsterhänt om man gör många VUL/UL, men inga andra kända risker. Då skulle inte vi med högriskgraviditet få göra så många som vi faktiskt gör.

Det finns inget som heter "borde" när det gäller grav.symptom! Alla mår olika och nästan allt är normalt.

Gör ett VUL v.8-9 så får du svar.
    Va? Är det större chans att bli vänsterhänt pga många VUL eller UL? Aldrig någonsin hört talas om det!
    anonym09876 skrev 2017-01-31 07:40:13 följande:

Hej!

Är gravid i v.5 (4+3) och hade ett missfall i december. Detta har satt sina spår och jag går å oroar mig hela tiden. Varje gång jag får värk i magen får jag panik för jag tror jag ska börja blöda, sen när jag inte mår illa tror jag att ett missfall är på g. Står i gravid-appen att man borde ha ömmande bröst, men känner inget :(
    Hur gör jag för att släppa den här oron och ångesten!

Beklagar missfallet. Som andra sagt så kan det ju kanske vara en god ide att boka in ett tidigt VUL, speciellt om du kan få göra en rätt snart när du gått in i v.6, för då brukar ju hjärtar börja slå. Det i sig kan ju kanske ge dig något extra lugn eftersom risken för missfall anses något mindre om man kan bekräfta hjärtslag.

Angående att du inte känner ömmande bröst osv., du är ju fortfarande väldigt tidigt i graviditeten - är inte så konstigt om du inte känner av alla typiska symptom än. Så det behöver du ju inte oroa dig, även om det såklart kan vara svårt att låta bli att oroa sig.

Grattis till graviditeten! :)
Svar på tråden Orolig och panikkänslor för missfall