• jessica1990

Hostat nästan 6 mån

Min dotter har hostat nästan 6 månader! Det började med en lätt förkylning i augusti som sedan fortsatt sen hon började på förskolan i september. Hon har blivit förkyld titt som tätt hela hösten och då blir hostan värre 1-2 dagar. När hon är nästan snorfri hostar hon ca 2-5 gånger i timmen,och på natten några gånger efter hon druckit välling/ersättning. Hon låter dock aldrig ansträngd av hostandet o får aldrig problem med andning. Har varit på vårdcentralen några gånger o fått ventoline o mollipect utskrivet som inte hjälpt så mycket. Hon åt penicillin för öroninflammation i början av november så det bör inte varit någon bakterie? Läkaren har lyssnat på lungorna som låter fint men inget mer. Någon mer som har barn med så långdragen hosta??

• Svar på tråden Hostat nästan 6 mån
  • Fru Ve

Tyvärr är det ju lite typiskt detta när barn nyligen börjat förskola att de är konstant sjuka hela vinterhalvåret. Med yngsta sonen var han mer hemma än på fsk när han var mellan 1-3 år. Med väldigt långdragen hosta kan man ju misstänka någon typ av astma annars - men det kanske ni redan har en diagnos på om hon fått Ventoline? 

Jag tror i ert fall att hon inte hinner bli 100 % innan hon drabbas av någon ny bacill och börjar hosta på nytt. Nästan omöjligt att undvika när de är på förskola. Och man kan ju inte ha ett opåverkat barn hemma hela vintern bara p.g.a. hosta. Det kommer troligen att växa bort mer och mer.

• jessica1990

Barnläkaren tyckte att det absolut inte låter som astma. Får väll hoppas att det bara är ett virus som inte vill släppa.

• Maddi
    jessica1990 skrev 2017-01-31 09:41:21 följande:

Barnläkaren tyckte att det absolut inte låter som astma. Får väll hoppas att det bara är ett virus som inte vill släppa.

Min barn hade hostat i 1 1/2 månad och då vi sökte för de fick vi med oss mollipect hem för att försöka få upp slämmet i halsen. Ingen astma.

Efter ytterligare 1 1/2 månad utan att de blev bättre så sökte vi oss privat och träffade en barnläkare som konstaterade förkylningsastma. Vi upplevde heller inte ansträngd andning, men ansträngd andning kom senare i samband med förkylning. Efter ett par veckors behandling blev det en anings bättre och efter en månad hostade han knappt alls.
Svar på tråden Hostat nästan 6 mån