• Blomster12345

    Har jag skakat mitt barn?

    När mitt barn sov så trodde jag att hon slutat andas hon är 2 månader då hade jag en hand på hennes mage och skakade lite och så såg jag att hennes huvud skakade och jag är så rädd nu att jag har skadat henne med det här skaksyndromet.. kan jag ha skadat henne?

  • Svar på tråden Har jag skakat mitt barn?
  • Vampiremamii

    Är hon som vanligt idag? Tror inte du behöver vara orolig alls :) vi satt o gungade vår lilla kille i bilstolen de första 3 månaderna fastspänd och rätt kraftigt då han hade kolik inte så huvudet skakade men att din dotter låg ner o du skakade lite på hennes mage lite löst antar jag är ingen fara!:)

  • summa21

    Det låter osannolikt att du skulle ha skadat henne. För jag antar att du inte tog upp och skakade henne kraftigt.

  • Blommor123456

    Jag tog inte upp henne och skakade, huvudet lyfte inte från sängen det åkte lixom från sida till sida. Hon är som vanligt idag.

  • vipsan

    Med allra största sannolikhet har du INTE skadat henne på de sätt du beskriver. För shaken baby krävs stora ordentliga skakningar så fu kan vara lugn även om jag förstår att det är svårt att släppa.

  • elyse

    Nej. Mitt barn hoppade (själv) i våra knän som tvåmånaders. Nu var hon iofs väldigt stabil i nacken, men barn klarar mycket mer än man tror. Tänk att helt nyfödda grejar att bli utdragna med sugklocka, liksom... Huvudet ska skaka rejält åt sidorna/fram och tillbaka för att barnet ska ta skada.

  • Aileen Allannah

    Men du har ju fått svar? Att du skakade henne med handen på hennes mage/bröstkorg är att jämställa med att köra nerför en trottoarkant lite oförsiktigt. Hon har inte blivit det minsta skadad av det.

  • Joo3221414

    Men om du är så orolig och känner sån panik så ska du ju självklart ringa 1177 och inte vänta på svar av främlingar på ett forum! Tänk så hade det varit så att bebis blev skakad och du bara segar och vågar inte ringa sjukvården, det hade ju kunnat gå riktigt illa.

  • Vampiremamii
    Joo3221414 skrev 2017-01-31 11:37:34 följande:

    Men om du är så orolig och känner sån panik så ska du ju självklart ringa 1177 och inte vänta på svar av främlingar på ett forum! Tänk så hade det varit så att bebis blev skakad och du bara segar och vågar inte ringa sjukvården, det hade ju kunnat gå riktigt illa.


    Håller med många som svarat nu o gett dej svar. Vet inte riktigt heller vad du vill ha för svar mer än att det är lugnt?
Svar på tråden Har jag skakat mitt barn?