• 2526

Väntetid mammografi

För ett par veckor sedan gick jag till min läkare för att jag haft ont i mitt ena bröst ett par månader, trodde inte det skulle vara något men tydligen hade jag en knöl i bröstet så han skrev en remiss för mammografi till mig. 

Tog 2veckor att få remissbekräftelsen och där stod det att jag skulle få tid inom 3 månader(!) Är inte det en extremt lång väntetid? Läste också att det kan ta ytterligare en månad efter besöket bara för att få reda på resultatet. Det kan alltså bli över 4månader från att jag gick till läkaren första gången och då ska jag alltså sitta hemma och fick inte heller träna i väntan på beskedet. Är detta verkligen normalt eller är det bara här i Göteborg det är såhär segt? 
    Är 27år så jag kanske inte prioriteras eftersom jag inte är i högriskgruppen?

• Svar på tråden Väntetid mammografi
  • Duckan

Vet inte om det beror på vilket landsting, men jag fick en remiss utskriven i Stockholm och fick tid relativt fort, inom en månad skulle jag säga. Jag hade inte ens en knöl. Hade jag haft det hade jag inte väntat tre månader!

• Birgitta02

När min remiss hamnade hos mammografin så fick jag tid efter en månad. Min knöl var stor. Jag ringde varje morgon till mammografin och frågade om de hade ett återbud så att jag kunde få ta DEN tiden. Efter två veckor fick jag min tid. Så gör som jag. Ring varje morgon till mammografin. Kanske har du tur. Tycker det är vårdslöst av dom att låta dig vänta och vara orolig så länge.

• 2526

Åh tack för era svar, ska ta och ringa in på morgonen som du sa! Tack så jättemycket för tipset:) 

Svar på tråden Väntetid mammografi