• Anonym (Ledsen)

Någon mer som gjort en ljumskbråckoperation med nät?

För knappt ett halvår sedan så opererades jag för dubbelsidigt ljumskbråck med nät på båda sidor. Efter operationen så har jag hamnat i en depression och tycker att det är hemskt att ha dessa nät.

Finns det någon mer här som har gjort samma operation med nät? Jag har fortfarande mycket värk där näten sitter och de begränsar mig i min vardag. Det molar och stramar och sliter. Det är ömt över näten och gör ont om jag trycker där. Jag kan inte gå en snabb promenad eller jogga lite försiktigt utan att få ont efteråt. Läkarna säger att det är mycket ovanligt med sådana komplikationer och att jag måste vänta två år innan man kan säga om det är kroniskt eller ej. Skulle uppskatta mycket om någon vill dela med sig av sin erfarenhet. Hur känns det och tänker ni mycket på näten?

• Svar på tråden Någon mer som gjort en ljumskbråckoperation med nät?
  • Anonym (Nät)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-01-31 13:17:07 följande:

För knappt ett halvår sedan så opererades jag för dubbelsidigt ljumskbråck med nät på båda sidor. Efter operationen så har jag hamnat i en depression och tycker att det är hemskt att ha dessa nät.

Finns det någon mer här som har gjort samma operation med nät? Jag har fortfarande mycket värk där näten sitter och de begränsar mig i min vardag. Det molar och stramar och sliter. Det är ömt över näten och gör ont om jag trycker där. Jag kan inte gå en snabb promenad eller jogga lite försiktigt utan att få ont efteråt. Läkarna säger att det är mycket ovanligt med sådana komplikationer och att jag måste vänta två år innan man kan säga om det är kroniskt eller ej. Skulle uppskatta mycket om någon vill dela med sig av sin erfarenhet. Hur känns det och tänker ni mycket på näten?

Opererads för några år sedan. Rejält jobbigt några veckor och kände sedan knappt någonting. Vid vissa djupa böjninga kan jag känna av nätet
  • Anonym (Ledsen)

Tack, så skönt att höra! Du har aldrig mått dåligt psykiskt över att du har fått nät? Hos mig har det liksom satt sig lika mycket på hjärnan som i buken... :( Det kan å andra sidan bero på att jag har mycket värk. Men du menar att du lever som "vanligt" med aktiviteter osv. alltså?

• Anonym (Nät)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-01-31 13:46:20 följande:

Tack, så skönt att höra! Du har aldrig mått dåligt psykiskt över att du har fått nät? Hos mig har det liksom satt sig lika mycket på hjärnan som i buken... :( Det kan å andra sidan bero på att jag har mycket värk. Men du menar att du lever som "vanligt" med aktiviteter osv. alltså?

Nej, även om jag inte är 100% återställd så lever jag betydligt mer vanligt nu än precis innan op.

Har nästan inga begränsningar.

• Anonym (Ledsen)

Någon mer som vill dela med sig av sin erfarenhet?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nät) skrev 2017-01-31 14:37:55 följande:
    Nej, även om jag inte är 100% återställd så lever jag betydligt mer vanligt nu än precis innan op.

Har nästan inga begränsningar.
    När du säger "nästan inga begränsningar", vad menar du då? Jag tolkar det som att du till viss del är begränsad av näten. På vilket sätt? Vad är det du känner eller inte kan göra?

Ursäkta följdfrågorna men har många frågor som sjukvården inte kan ge mig svar på... :(
  • Anonym (Nät)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-02-01 15:40:49 följande:
    När du säger "nästan inga begränsningar", vad menar du då? Jag tolkar det som att du till viss del är begränsad av näten. På vilket sätt? Vad är det du känner eller inte kan göra?

Ursäkta följdfrågorna men har många frågor som sjukvården inte kan ge mig svar på... :(
    Jag lyfter inte extremtungt längre
    Vid vissa speciella rörelser, kraftigt framåtböjd, knät upp mot bröstkorgen, kan jag känna av nätet. Då brukar jag avbryta.

Men jag var betydligt mer begränsad med bråck.

• Anonym (Ledsen)

Tack igen!

• Forumdeltagaren

Hej!

Nu har det gått ganska lång tid. Hur går det för dig?
    Jag har blivit opererad och fått plastnät inlagt på en sida för en månad sedan och har googlat en del om det och funnit att det inte skrivs så mycket om det trots att det verkar vara den vanligaste operationen som görs.
    Jag har domningar fortfarande efter operationen men värken är i stort sett borta men det kan göra lite ont vid vissa rörelser.
    Jag har läst lite på nätet att nät har flera nackdelar och att det opereras utan nät i bl.a Tyskland och England av "skickliga kirurger".
    I Sverige används i regel nät och det verkar ju tack och lov fungera för de flesta.

• slirren

Har opererat bägge sidorna, en med nät och en utan. Båda fungerar bra idag och jag kan springa och styrketräna utan några problem. Kunde dock känna av nät-sidan ett bra tag efter operationen. Det kunde komma små känningar och en stickande känsla vid vissa rörelser. Dock aldrig några allvarliga smärtor utan bara sånt man lätt kan strunta i.

• Forumdeltagaren

Hej slirren!

Det låter ju bra att det har fungerat så bra för dig.
    Hur länge sedan var det du blev opererad?
    Fick du båda bråcken samtidigt? Blev du opererad i Sverige? Jag har läst att dom alltid lägger in nät vid dessa operationer i Sverige.

Jag blir bättre och bättre varje dag men känner av nätet då och då med stickningar och domningar.
    Jag har läst lite om olika risker med nätet som ökad infektionsrisk och att kroppen vill göra sig av med nätet och att det kan lossna och flytta sig.
    Risk lär finnas att värk och domningar aldrig går över helt och vad som händer med nätet efter lång tid återstår att se.
    Jag är 53 år idag och har en viss oro över hur det ska bli.
    Jag är opererad på vänster sida nu och har jag otur i framtiden så kan det ju bli lika på höger sida.

• slirren
    Forumdeltagaren skrev 2022-12-25 20:04:55 följande:

Hej slirren!

Det låter ju bra att det har fungerat så bra för dig.
    Hur länge sedan var det du blev opererad?
    Fick du båda bråcken samtidigt? Blev du opererad i Sverige? Jag har läst att dom alltid lägger in nät vid dessa operationer i Sverige.

Jag blir bättre och bättre varje dag men känner av nätet då och då med stickningar och domningar.
    Jag har läst lite om olika risker med nätet som ökad infektionsrisk och att kroppen vill göra sig av med nätet och att det kan lossna och flytta sig.
    Risk lär finnas att värk och domningar aldrig går över helt och vad som händer med nätet efter lång tid återstår att se.
    Jag är 53 år idag och har en viss oro över hur det ska bli.
    Jag är opererad på vänster sida nu och har jag otur i framtiden så kan det ju bli lika på höger sida.

Hej,

Nu var det ganska länge sedan för mig. Jag fick ett bråck i taget. Det första minns jag inte hur det gick till och exakt vilket år men runt 2010 kanske. Det måste ju ha varit innan nät blev standard. Den gången sövde man och lagade med kroppens egna vävnader. Det andra kom när jag lyfte tungt 2016. Den gången lade man in nät och använde bara lokalbedövning. Bägge operationerna skedde i Sverige.

Jag kände som sagt av nätet under ett längre tag men som du beskriver så fasades känslan ut med tiden. Jag tror det är bra att röra sig och utmana litegrann även om det nu sticker till eller kan kännas styvt och stumt ibland. Jag kan inte säga exakt efter såhär långt tid men ett år efter kan jag inte minnas att jag tänkte på nätet alls även om det säkert gör sig påmint nån enstaka gång. Jag är 50 år.

Alla bråck är säkert olika till storlek och plats och hur lång tid saker tar. Jag ville bara skriva min positiva berättelse då jag själv kan vara en sådan som funderar lite för mycket på saker när man är mitt i det.

Hoppas att allt löser sig för dig och blir bra.
Svar på tråden Någon mer som gjort en ljumskbråckoperation med nät?