• Micki88

problem vid barnvakt av svärföräldrarna

När min sambos släkt är barnvakt åt sonen på 2 år så har jag sagt att de gärna får skicka sms under dagen som en liten uppdatering om hur läget är. Min svärmor vägrar göra detta så hon tycker jag är över beskyddande. Svärfar vägrar barnanpassa hemmet, tex sätta upp en trappgrind för att han inte vill göra hål i väggen. (Ska tillägga att jag inte ber dem vara barnvakt för att jag behöver det, utan dem vill ha sonen där)

Tycker personligen det känns onödigt att ha sonen borta när behovet inte finns, men min sambo tycker sonen ska få göra det så jag säger inte emot. Dock sagt att en grind ska upp om sonen ska vara där.

När dem inte får ha sonen så blir det korta och sura mot mig? De kan begära att svenska ha sonen dagen efter bara sådär, trots jag gärna vill ha framförhållning. Svårt att ha en god relation när med inge lyssnar. Får dem inte som dem vill så blir det stelt. Är det inte jag och sambon som ska få bestämma över hur vi vill ha saker och ting?

Sambon går dock ofta emot mig när han pratat med sina föräldrar. Då de inte håller med mig, och då påverkar dem sambon.

• Svar på tråden problem vid barnvakt av svärföräldrarna
  • ika_109

Varken mina föräldrar eller mina svärföräldrar skickar någon statusuppdatering, vi har en överenskommelse att dem ringer om det skulle vara något. Annars brukar jag ringa och kolla läget.

Sen har dem heller inte satt upp grind men å andra sidan har dem honom under ständig uppsikt, dem lämnar honom aldrig ensam utan är med honom hela tiden.

Jag ser inte direkt problemet, men visst tycker jag dem kan gå dig tillmötes om du nu vill ha lite uppdateringar under dagen eller timmarna.  Tror det enda du kan göra är att sätta dig ner med dem och förklara varför du önskar det du önskar..

Hoppas det löser sig.

• Birgitta02

Bättre att du messar och frågar "Är allt ok?". Att tänka på att sms:a mamman hela tiden för att uppdatera..... nä. Litar du inte på dom ska du inte ha barnet där. Litar du på dom, så lita på att de hör av sig om något är fel.

• Micki88

Haha har dem!? Hur vet du om han uppfostran? Har du själv barn?

Tofflans skrev 2017-01-31 15:09:24 följande:

Men snälla nån vad du överreagerar, dom har ju lyckats uppfostra din sambo, eller hur?

Slappna av!

• Micki88

Ännu en som kanske är mor/far förälder? Jag känner nog att frågan mer är riktat till mammor/pappor med små barn själva.

Birgitta02 skrev 2017-01-31 15:28:48 följande:

Bättre att du messar och frågar "Är allt ok?". Att tänka på att sms:a mamman hela tiden för att uppdatera..... nä. Litar du inte på dom ska du inte ha barnet där. Litar du på dom, så lita på att de hör av sig om något är fel.

• Micki88

Saken är ju den att de inte respekterar hur jag ser eller känner på saken alls. Vilket jag tycker är respektlöst. Går heller inte att prata med dem utan att få höra massa negativitet. Alla människor fungerar olika, och detta är jag. Varför då inte bara respektera hur jag känner? Borde inte vara så svårt.

ika_109 skrev 2017-01-31 15:14:26 följande:

Varken mina föräldrar eller mina svärföräldrar skickar någon statusuppdatering, vi har en överenskommelse att dem ringer om det skulle vara något. Annars brukar jag ringa och kolla läget.

Sen har dem heller inte satt upp grind men å andra sidan har dem honom under ständig uppsikt, dem lämnar honom aldrig ensam utan är med honom hela tiden.

Jag ser inte direkt problemet, men visst tycker jag dem kan gå dig tillmötes om du nu vill ha lite uppdateringar under dagen eller timmarna.  Tror det enda du kan göra är att sätta dig ner med dem och förklara varför du önskar det du önskar..

Hoppas det löser sig.

• Freijah

Jag skulle bli nojjig om barnvakten hörde av sig hela tiden.

Jag förutsätter att mitt barn har det bra hos barnvakten, annars hade jag inte lämnat iväg honom dit.
    Och jag förutsätter också att barnvakten hör av sig om det är något som hänt eller som h*n undrar över.

• Stårschan

TS - jag tycker att du verkar överspänd och helt utan förtroende för dina svärföräldrar. De har som sagt uppfostrat din sambo, även om du nu fnyser åt det och verkar tycka att de har gjort ett dåligt jobb. Gud give att inte mina döttrar blir lika hispiga den dagen de tänker skaffa barn.

No news is good news. Slappna av lite.

• Micki88

Haha alltså sitter det bara medelålders kvinnor här med inget bättre för sig. Du vet inget om vår relation alls. Skrev precis att jag sökte svar ifrån en annan målgrupp.

Stårschan skrev 2017-01-31 16:26:45 följande:

TS - jag tycker att du verkar överspänd och helt utan förtroende för dina svärföräldrar. De har som sagt uppfostrat din sambo, även om du nu fnyser åt det och verkar tycka att de har gjort ett dåligt jobb. Gud give att inte mina döttrar blir lika hispiga den dagen de tänker skaffa barn.

No news is good news. Slappna av lite.

• Aceryou

Du har väl ingen rätt att bestämma att dina svärföräldrar ska sätta upp trappgrind i sitt eget hem?

Du kan väl själv höra av dig och fråga om allt är som det ska när de är barnvakt?

Svar på tråden problem vid barnvakt av svärföräldrarna