• Wenathan

Tolka linsrecept??

Hej!

Jag har beställt endagslinser hos optikern, men har diverse svårigheter att få i dessa i mina ögon och behöver således öva på detta. Jag har varit på "linsträning" hos min optiker, men jag har varken tid eller ork att sitta och hänga där och vill därför öva på hemmaplan. 

Tanken är att jag ska beställa linser online, men jag vet inte hur jag ska tolka mitt linsrecept och behöver därför er hjälp?

Här är mitt linsrecept: https://s30.postimg.org/wfclbkpyp/IMG_2969.jpg 

Så mina vänner, vilka linser ska jag beställa för repsektive öga? Glad

Vore evigt tacksam för hjälp med detta!

Mvh
    Jonathan

• Svar på tråden Tolka linsrecept??
  • Fia 28

Det finns ju en hel drös olika märken. Men du kan ju börja med att beställa exakt de du testat hittills. Står ju styrkan på dem.

• Aileen Allannah

Det där är inget recept! Det är enbart linser.

Men det är jätteenkelt, gå in på någon sida som säljer linser och beställ exakt de du har framför dig, styrkan är egentligen det enda du behöver bry dig om , -0,25 och -0,50. Det andra är standardgrejer, inget du behöver tänka på.

(Minns inte siffrorna längre, naturligtvis byter du ut mina siffror mot de som står på linserna.)

Lätt som en plätt! :)

• Sjömamma

Jag som trodde jag skulle få lite tips på vegetarisk matlagning här, tji fick jag. : )

• K med lilla E
    Aileen Allannah skrev 2017-01-31 15:15:09 följande:

Det där är inget recept! Det är enbart linser.

Men det är jätteenkelt, gå in på någon sida som säljer linser och beställ exakt de du har framför dig, styrkan är egentligen det enda du behöver bry dig om , -0,25 och -0,50. Det andra är standardgrejer, inget du behöver tänka på.

(Minns inte siffrorna längre, naturligtvis byter du ut mina siffror mot de som står på linserna.)

Lätt som en plätt! :)

Men nej, det där stämmer inte! Det andra är jätteviktigt! Jag har samma typ av linser och det är jätteviktigt att man beställer exakt vad som står, styrkan på respektive öga ihop med de andra måtten. 
  • K med lilla E

Hitta först märket på linserna på nätet, när du sedan beställer så beställer du för Vänster öga: -0,25 (styrkan) och sen cylinder 1.75 och axel 100.

Höger: 0.50 (styrkan), cylinder 1,25 och axel 80.

Om du bara hittar exakt rätt märke på dina linser så är det inte så svårt, men det är dessa siffror du ska gå och när du beställer. 

• Wenathan
    K med lilla E skrev 2017-02-01 10:15:10 följande:
    Men nej, det där stämmer inte! Det andra är jätteviktigt! Jag har samma typ av linser och det är jätteviktigt att man beställer exakt vad som står, styrkan på respektive öga ihop med de andra måtten. 
    TACK! Det var detta jag var ute efter, vad de andra siffrorna betydde. Tog dock ett bra tag innan jag faktiskt hittade någon sida där man kunde ange dessa värden. Dom flesta var endast "Diameter" och "Baskurva". Även styrkan "-0.25" fanns nästa ingenstans. Netlens.se löste problemet och nu är det beställt!

Stort tack alla!
  • lillan72
    Sjömamma skrev 2017-01-31 23:42:59 följande:

Jag som trodde jag skulle få lite tips på vegetarisk matlagning här, tji fick jag. : )

Samma här! 
  • Aileen Allannah

Ok, för mig är alltid standardsiffrorna det som står på receptet också, behöver aldrig ändra något.

• alla har olika åsikter
    Wenathan skrev 2017-02-01 13:31:17 följande:

TACK! Det var detta jag var ute efter, vad de andra siffrorna betydde. Tog dock ett bra tag innan jag faktiskt hittade någon sida där man kunde ange dessa värden. Dom flesta var endast "Diameter" och "Baskurva". Även styrkan "-0.25" fanns nästa ingenstans. Netlens.se löste problemet och nu är det beställt!Stort tack alla!

Hoppas för din skull då att du beställde rätt linser dä du har toriska (toric) linser! Beställde du inte det blir det fel då du har brytningsfel!
  • Fia 28
    Aileen Allannah skrev 2017-02-01 17:41:39 följande:

Ok, för mig är alltid standardsiffrorna det som står på receptet också, behöver aldrig ändra något.

Kanske du inte har brytningsfel?
  • Nymphaea
    Sjömamma skrev 2017-01-31 23:42:59 följande:

lillan72 skrev 2017-02-01 15:10:40 följande:
    Samma här! 
    Me three Tyst

• Fia 28
    Aileen Allannah skrev 2017-02-02 13:41:37 följande:

Jo, det har jag. Fast jag brukar nog inte köpa linser anpassade för det.

Har man bara lite brytningsfel så brukar man klara sej med "vanliga" linser.
Svar på tråden Tolka linsrecept??