• Anonym

Men alltså, vad är det för konstiga och galna tankar som poppar upp?

När jag känner av ångest lite extra mycket kan det "poppa upp" de mest knasiga saker i mitt huvud, som gör att ångesten späs på lite extra!

Som till exempel: "hur ser vi människor ut egentligen?! Två ben där, och en knopp på axlarna som visst kallas huvud.."

eller, "vad äckligt med alla organ och grejer inne i magen och kroppen! Har man verkligen det där bärandes inom sig?!"

Herre gud, är jag helt vrickad eller? Eller är det ångesten som spelar "ett spratt" med mig?

Det är jobbigare än det låter.. hur ska jag tänka bort detta?

• Svar på tråden Men alltså, vad är det för konstiga och galna tankar som poppar upp?
  • ellumeah

Jag tycker inte att det låter knasigt. Jag kan snöa in på allt möjligt. Typ, det här med att kyssas, egentligen, slemmigt om man tänker bort alla känslor osv. Som två fiskar Blä...

Alla inre organ absolut snysk...

Har en kompis som läser till läkare brukar kika i hennes böcker på alla sår och sånt. Herregud. Har inte alls psyke för att studera vår kropp på det sätt som läkare måste göra.

Igår var den kompisen här och gav mig en lektion om artärer, kapillärer, vener och artioler eller hur det nu va. Jaja, jag var svullen i fossingarna och hon berättade lite varför.

Jag får inte ångest av mina "tokiga" tankar längre, tvärtom, de är oftast inspirerande.

• Anonym

Tack ellumeah

Min man brukar säga; "jamen, allt har ju en funktion, de med!"
    Ändå blir jag så "insnöad", som du säger. Och så får jag ångest.. (svårt att veta vad som är hönan och ägget..)

• ellumeah

Såg nu att du skrivit och frågat om tips för att tänka bort dina tankar!

Jag vet ju inte hur allvarligt det är för dig, men jag skulle nog typ använda mina "snurriga tankar" till ngt kreativt, typ skriva ner dem. Jag tycker det verkar som om du har mycket fantasi helt enkelt!!!
    Inte tänka bort dem. Jag vill ha mina tankar

En annan snurrig tanke jag har är att: allt i historieböckerna är hittepå. Och hur ska man få plats med mer info i historiböckerna för varje år som går blir det ju bara mer och mer historia!!! Historieböckerna om 1000 år kommer vara 1000 ggr tjockare. (historia som redan var ett tungt ämne )

Det är ju bra att du snackar med din man om det. Jag snackar med min kille hela tiden om sånt snurr. Han skrattar gott och det hjälper mot att avdramatisera allt.

Det blir nog värre om man aldrig snackar om det.

Kram

• Anonym

Tack för kramen! Joo, det mesta brukar ju kännas bättre när man talar om det!
    Men man blir nästan rädd för sig själv, är jag galen eller vad?!

• Duracell

Det är väl det du beskriver som kallas för tvångstankar. Olika människor har dem olika mycket ,men jag tror inte någon är helt förskonad. Vid olika perider av en människas liv är tvångstankar också mer vanligt förekommande,exempelvis åren runt 10. Man kan väl säga att när tvångstankarna blir till ett psykiskt(du kan inte koncentrera dig på något annat,får sömnproblem ,blir depprimerad osv) Eller fysiskt (du måste släcka lyset si opch så många gånger osv) handikapp är det dags att söka hjälp. Både Kognitiv beteendeterapi och viss form av psykofarmaka har visat sig effektivt för att hjälpa människor med tvångstankar.

• ellumeah

Jag tror inte du är galen. Jag tror du har mycket fantasi, det är kul med fantasi!!!

Nån har sagt till mig att man kan inte vara galen (i ordets rätta bemärkelse) om man kan ställa sig själv frågan om man är galen, eftersom en galen människa oftast saknar sjukdomsinsikt och verklighetsförankring!!!

Ta det lugnt!

• Anonym

Tack till dig också Duracell! Det blir ju en form av tvångstankar, fast de kommer ju "bara" när jag befinner mig i en ångestsvacka, så det kanske är knoppen som försöker hitta nåt att tänka på typ...?

Det låter bra ellumeah att jag inte är helt förtappad då..

• ellumeah

TS: Haha du har humor också

• Anonym

hi hi, jaa, trots allt så har jag min humor i behåll!
    Ibland kan man inte låta bli att skratta åt eländet..

Svar på tråden Men alltså, vad är det för konstiga och galna tankar som poppar upp?