• Anonym (Diana)

Snål kompis

Det är så att jag har en kompis som är väldigt snål. Hon har varit det så länge jag kan minnas och hon är det inte bara mot mig utan mot flera andra av hennes vänner.

Kan ge ett exempel. Hon frågade om vi skulle ge varandra julklappar till jul för 200 kr, jag gick med på det. Så jag köpte henne ett presentkort, precis som hon önskade sig. Själv fick jag inte min julklapp fören flera veckor efter jul och vad fick jag? Inte var det då något för den summan vi kom överens på. Det var två saker från eBay som absolut inte kostade 200 spänn.

Sur blev jag, nå jävulskt. Har dock inte tagit upp detta med henne för vet att hon kommer brusa upp.

När jag fyllde år så fick jag ingen present av henne trots att hon fick av mig när hon fyllde år. Hon glömde att ta med den, sa hon när hon kom till mig.

Detta slutade med att hon aldrig gav någon present.

Jag har bjudit henne på fika och pengar ett flertal gånger men hon har bara bjudit tillbaka MAX en gång, om ens det. När jag sagt nej till att bjuda (när hon har frågat om jag kan bjuda) så har det hänt att hon har kallat MIG snål och taskig. Detta TROTS att jag har bjudit henne flera gånger men hon har aldrig bjudit mig.

En gång när vi var på ett café frågade hon om jag kunde köpa en dricka för att hon var törstig (hon hade tydligen slut pengar). Jag sa nej, jag vill inte slösa mer pengar, men du kan ju dricka vatten.

Då blev hon svinsur på mig och kallade mig snål och blablabla.

Vi båda röker ibland. Hon frågar mig ofta om en cigg och jag har bjudit henne på det flera gånger.

När jag frågat henne om en cigg så har hon ljugit och sagt att hon bara har en kvar och därför inte vill bjuda. Detta vet jag inte var sant eftersom att jag sen såg henne ta upp packet och det var nästan fullt.

Hon är lika snål mot alla andra hennes kompisar. De har berättat och jag har även märkt det, så jag kan relatera väldigt mycket.

Jag vet ju att jag måste säga ifrån men jag vill inte bli ovän med henne, dock accepterar jag inte detta snåla beteende nånstans! Jag blir sjukt irriterad.

Hur kan jag ta upp detta? Hon måste ju förstå själv att det inte är okej nånstans och att hon är väldigt snål? Det är bara det att jag vet att hon kommer bli sur som fan och inte lyssna på mig, men nu står jag fan inte ut med detta längre.

Behöver tips och råd på hur man konfronterar en otroligt snål människa. Behöver inga dryga kommentarer mot mig.

• Svar på tråden Snål kompis
  • i-o

Man bemöter dom på samma sätt. Gärna på ett övertydligt sätt och uthärdar deras reaktion och får räkna med att de avslutar relationen. Det låter som att relationen är ohälsosam.

Har du en aning om anledningen till att hon är snål eller utvisar det beteendet?

• Kuddebarn

Jag hade radat upp exemplena du gav här och sagt att jag inte kommer bjuda henne på saker hädanefter. Varken cigg eller fika, ingenting kommer jag bjuda på. Vill hon att jag ska bjuda henne då och då så ska hon sluta vara så förbannat snål och bjuda igen för alla de gånger jag bjudit henne.

Hade hon fortsatt vara sur när jag inte bjuder så skulle jag avslutat vänskapen. Vem fan vill vara vän med en snåljåp?

Hon måste ju förstå att hon inte kan be andra bjuda henne jämt och ständigt och själv inte bjuda tillbaka. Så otroligt fult. Det första exemplet var det värsta jag hört.

• Anonym (Diana)
    i-o skrev 2017-01-31 18:53:11 följande:

Man bemöter dom på samma sätt. Gärna på ett övertydligt sätt och uthärdar deras reaktion och får räkna med att de avslutar relationen. Det låter som att relationen är ohälsosam.

Har du en aning om anledningen till att hon är snål eller utvisar det beteendet?

Vill inte att vi ska sluta vara vänner. Hon är en av de väldigt få vänner jag har. Accepterar dock inte detta beteende nånstans, så om det skulle sluta med avslutad vänskap så..

Jag vet faktiskt inte. Hon har så länge jag kan minnas varit såhär. Det handlar i alla fall inte om att hon har lite pengar.
  • Anonym (villervolly)
    Anonym (Diana) skrev 2017-01-31 18:49:10 följande:

Behöver tips och råd på hur man konfronterar en otroligt snål människa. Behöver inga dryga kommentarer mot mig.

1. Sluta byt presenter med henne. Det finns ingen anledning. Om ni prompt måste, så bestäm inget belopp utan köp en begagnad pocketbok på loppis för 2kr och ge henne.
    2. Ta bara med exakt växel (och inga kort) när ni går och fikar. Det skall precis räcka till en kaffe för dig och inget mer. Visa att det är tomt om hon inte tror dig. Du kan lägga extra pengar i strumpan eller något om du måste.
    3. Ta bara med ett cigarettpaket med 1 cigarett kvar. När du rökt den finns det inget att bjuda på. Samma sak när ni är hemma hos dig. Lägg de andra paketen i källarförrådet eller något.
    Ja du förstår nog. Till slut trillar nog polletten ner eller vänskapen avslutas när hon inte kan använda dig som sin plånbok.
  • Kuddebarn
    Anonym (villervolly) skrev 2017-01-31 19:25:21 följande:

1. Sluta byt presenter med henne. Det finns ingen anledning. Om ni prompt måste, så bestäm inget belopp utan köp en begagnad pocketbok på loppis för 2kr och ge henne.

2. Ta bara med exakt växel (och inga kort) när ni går och fikar. Det skall precis räcka till en kaffe för dig och inget mer. Visa att det är tomt om hon inte tror dig. Du kan lägga extra pengar i strumpan eller något om du måste.

3. Ta bara med ett cigarettpaket med 1 cigarett kvar. När du rökt den finns det inget att bjuda på. Samma sak när ni är hemma hos dig. Lägg de andra paketen i källarförrådet eller något.

Ja du förstår nog. Till slut trillar nog polletten ner eller vänskapen avslutas när hon inte kan använda dig som sin plånbok.

Ska ts behöva "smyga" för att slippa säga åt henne?

Är det inte lika bra att konfrontera snåljåpen?
  • i-o
    Anonym (Diana) skrev 2017-01-31 18:58:51 följande:
    Vill inte att vi ska sluta vara vänner. Hon är en av de väldigt få vänner jag har. Accepterar dock inte detta beteende nånstans, så om det skulle sluta med avslutad vänskap så..

Jag vet faktiskt inte. Hon har så länge jag kan minnas varit såhär. Det handlar i alla fall inte om att hon har lite pengar.
    Har du tänkt på att personen förmodligen vet detta med och kan tänkas använda det för att säkerställa sin egen oumbärlighet?

Om du inte är rädd för att förlora relationen tycker jag du ska konfrontera. Sedan kan det ju så klart röra dig om en person som satt i system att dupera och lura andra att tro att du är en dålig människa istället. En s.k. sociopat som av olika anledningar uppväxtförhållanden eller miljöbetingade har en osund syn på omvärlden eller sig själv eller båda två.

Så ibland kan det vara mer idé att åsidosätta stoltheten och bara överge relationen. Får man fråga hur mycket vänner den här personen har i jämförelse med dina få?
  • i-o
    Anonym (villervolly) skrev 2017-01-31 19:25:21 följande:
    vänskapen avslutas när hon inte kan använda dig som sin plånbok.
    Kärringar över fyrtio kan man vända upp och ner på och använda som sparbössa.
  • Anonym (Diana)
    i-o skrev 2017-01-31 19:32:03 följande:

Har du tänkt på att personen förmodligen vet detta med och kan tänkas använda det för att säkerställa sin egen oumbärlighet?

Om du inte är rädd för att förlora relationen tycker jag du ska konfrontera. Sedan kan det ju så klart röra dig om en person som satt i system att dupera och lura andra att tro att du är en dålig människa istället. En s.k. sociopat som av olika anledningar uppväxtförhållanden eller miljöbetingade har en osund syn på omvärlden eller sig själv eller båda två.

Så ibland kan det vara mer idé att åsidosätta stoltheten och bara överge relationen. Får man fråga hur mycket vänner den här personen har i jämförelse med dina få?

Jag är ganska säker på att hon är medveten om att hon är sjukt snål. Vad hon tycker om det har jag ingen aning om.

Vi har varit vänner sedan barnsben och jag vill ha kvar henne, men jag står inte ut om hon inte ändrar på sig och inser hur hon är. Jag vill alltså ha kvar henne, men INTE om hon kommer fortsätta vara såhär. Jag vet bara inte hur jag ska lägga upp konfrontationen.

Hon har, vad jag skulle säga, rätt så många vänner.
  • i-o
    Anonym (Diana) skrev 2017-01-31 19:38:32 följande:
    Jag är ganska säker på att hon är medveten om att hon är sjukt snål. Vad hon tycker om det har jag ingen aning om.

Vi har varit vänner sedan barnsben och jag vill ha kvar henne, men jag står inte ut om hon inte ändrar på sig och inser hur hon är. Jag vill alltså ha kvar henne, men INTE om hon kommer fortsätta vara såhär. Jag vet bara inte hur jag ska lägga upp konfrontationen.

Hon har, vad jag skulle säga, rätt så många vänner.
    Hon vet mycket väl hur hon är. Problemet är att du påverkas av hennes beteende, att bryta kontakten kan därför vara den enda lämpliga åtgärden för dig som ensam individ.

Sociopater vantrivs och mår urkasst i socialt utanförskap och det är lättare sagt än gjort att framtvinga en självvald beteendeförändring ute i friheten eftersom de ändå bara söker sig till andra liknande om "vanligt" folk får hints om att dra sig undan. Inom slutenvården där isolation kan forceras blir de bara en belastning.

En lösning kan vara "öronmärkning" eller ha andra personer som är betydligt starkare och mer präglade av moral och etik för att fungera, vilka "hanterar" dessa individer eller grupper.
  • Anonym (annie)

Man kan aldrig ändra en annan människa, bara sig själv. Om du vill ge henne presenter till födelsedag och jul, gör det, men eftersom du inte kan förvänta dig något tillbaka så köp för den summa du känner dig bekväm med. Som någon annan skrev, bestäm ingen summa alls med henne utan utgå endast från vad du vill ge henne. Även om du inte får något tillbaks. Annars köp ingenting.
    Om hon då frågar varför, säger du bara lugnt, "Ja, eftersom du inte gav mig något när jag fyllde år så trodde jag att vi slutat ge varandra presenter." Sedan kan du ju föreslå att ni kan gå på bio eller något som present till varandra och att ni då betalar era egna biljetter.

Om hon kräver fika, cigg eller annat kan du också bara lugnt säga "Tyvärr, jag har bara pengar/cigg till mig själv. Men vi kan göra något annat istället för att fika/röka om du inte har råd."
    Om hon gnäller om att du är snål så kan du påpeka att du bjudit henne den och den och den gången, men att hon aldrig bjudit dig. Eller så står du bara på dig och säger att dina pengar tyvärr är öronmärkta till andra saker som du behöver.

• Anonym (annie)

Funderar lite, vad skulle hända om ni gick till ett fik och du innan hon hinner säga något, säger "Jag bjöd ju dig förra gången, så nu är det din tur att bjuda mig."

Då kan hon inte kalla dig snål eftersom du redan påmint om att du bjöd förra gången. Om hon säger att hon bara har pengar till sig själv så kan du i fortsättningen köra med samma sak och påminna henne om att hon ju alltid också bara har pengar till sig själv när ni är ute.

• Anonym (villervolly)
    Kuddebarn skrev 2017-01-31 19:29:10 följande:
    Är det inte lika bra att konfrontera snåljåpen?
    Självklart.

Mina råd var mer skämtsamt givna. Att se det som en tävling i vem som kan vara snålast istället. Tar bort irritationen och ts slipper konfrontera då hon verkar tycka det är jobbigt.

• BahHumbug

Det bästa är att bara säga nej eller så har du med dig mycket lite pengar.
    Lämna kort hemma och ta med dig mycket få kontanter när ni ses på stan. Eller så säger du att du måste spara pengar och köper det billigaste fikat och har bara en eller två cigaretter i asken så att hon ser att du sparar pengar.

• Anonym (yhn)
    Anonym (annie) skrev 2017-01-31 20:40:38 följande:

Funderar lite, vad skulle hända om ni gick till ett fik och du innan hon hinner säga något, säger "Jag bjöd ju dig förra gången, så nu är det din tur att bjuda mig."

Då kan hon inte kalla dig snål eftersom du redan påmint om att du bjöd förra gången. Om hon säger att hon bara har pengar till sig själv så kan du i fortsättningen köra med samma sak och påminna henne om att hon ju alltid också bara har pengar till sig själv när ni är ute.

Enkelt o smidigt!
  • Anonym (Diana)
    i-o skrev 2017-01-31 20:24:58 följande:

Hon vet mycket väl hur hon är. Problemet är att du påverkas av hennes beteende, att bryta kontakten kan därför vara den enda lämpliga åtgärden för dig som ensam individ.

Sociopater vantrivs och mår urkasst i socialt utanförskap och det är lättare sagt än gjort att framtvinga en självvald beteendeförändring ute i friheten eftersom de ändå bara söker sig till andra liknande om "vanligt" folk får hints om att dra sig undan. Inom slutenvården där isolation kan forceras blir de bara en belastning.

En lösning kan vara "öronmärkning" eller ha andra personer som är betydligt starkare och mer präglade av moral och etik för att fungera, vilka "hanterar" dessa individer eller grupper.

Det låter ganska likt henne, faktiskt.

Hon tycker inte om att vara ensam.

Blir nog kanske att avsluta relationen.
  • Anonym (Diana)
    Anonym (annie) skrev 2017-01-31 20:40:38 följande:

Har fundrat på det jag med.

Tror att jag har sagt så till henne någon gång, har för mig att hon svarade något i stil med "Jo, men jag har inte så mycket pengar nu" eller någon annan bortförklaring, så det har aldrig blivit av ändå...
  • Anonym (yhn)
    Anonym (Diana) skrev 2017-01-31 21:58:44 följande:
    Har fundrat på det jag med.

Tror att jag har sagt så till henne någon gång, har för mig att hon svarade något i stil med "Jo, men jag har inte så mycket pengar nu" eller någon annan bortförklaring, så det har aldrig blivit av ändå...
    Då kan du ju säga samma till henne?! 
  • Anonym (Diana)
    Anonym (yhn) skrev 2017-01-31 22:04:46 följande:

Då kan du ju säga samma till henne?! 

Tro mig, det har jag sagt.

Då kommer hon på mig ändå eller blir sur. Hon vill liksom ofta att folk ska bjuda henne och visst kan jag göra det, men nu aldrig mer för att hon aldrig ger tillbaka.

Jag har gett henne chanser.
  • cesso

Du behöver inte säga upp vänskapen. Sluta bara bjuda. Säg att du måste hålla i dina pengar och inte har råd att bjuda längre. Jag hade en likadan men faktiskt värre kompis. Vår vänskap blev sämre när jag slutade betala för allt men utan ngt drastiskt som att säga upp vänskapen. Min kompis lät mig och andra alltid betala, åt hos oss med sin son varje dag, kunde plocka ner dyra matvaror i korgen (som en unge) om hon följde till affären, bad alla om skjuts i tid och otid, - kända som okända, typ "kan du köra mig till Skelkefteå...(15 mil enkel väg), ingen skam i kroppen, när andra köpte pizza beställde hon också men när pizzan kom hade hon inga pengar,..- en bekant fick betala, då tog hon pizzan och gick med den till en annan kompis, hon fick pengar av sin släkting för att köpa husgeråd men kom hem med dyra kläder, hon fick en bil för att köra till jobbet men sålde den och köpte annat och fick sparken, etc etc

• i-o
    cesso skrev 2017-02-01 07:55:50 följande:

Du behöver inte säga upp vänskapen. Sluta bara bjuda. Säg att du måste hålla i dina pengar och inte har råd att bjuda längre. Jag hade en likadan men faktiskt värre kompis. Vår vänskap blev sämre när jag slutade betala för allt men utan ngt drastiskt som att säga upp vänskapen. Min kompis lät mig och andra alltid betala, åt hos oss med sin son varje dag, kunde plocka ner dyra matvaror i korgen (som en unge) om hon följde till affären, bad alla om skjuts i tid och otid, - kända som okända, typ "kan du köra mig till Skelkefteå...(15 mil enkel väg), ingen skam i kroppen, när andra köpte pizza beställde hon också men när pizzan kom hade hon inga pengar,..- en bekant fick betala, då tog hon pizzan och gick med den till en annan kompis, hon fick pengar av sin släkting för att köpa husgeråd men kom hem med dyra kläder, hon fick en bil för att köra till jobbet men sålde den och köpte annat och fick sparken, etc etc

Vissa människor göra bara serie på serie av dåliga beslut.
Svar på tråden Snål kompis