• dfuoih

Ni som springer mycket - hur får ni tid?

Bakgrund: 45 år, gift, 4 barn, hus osv.
    Jag tränar löpning och försöker snitta på 4+ mil i veckan fördelat på 3 eller 4 pass. (Dvs varannan dag) Utöver det kör jag en del korta intervallpass på träningscykel hemma.
    Tyvärr är det extremt svårt att komma upp till dessa 4+ mil beroende på sjuka barn, aktiviteter mm. En del veckor blir det kanske bara 2-3 mil och då behöver de andra veckorna ligga på 5-6 mil vilket inte är särskilt realistiskt för mig.

Jag har provat transportlöpning (till/från jobbet) vilket är perfekt egentligen.
    Men tyvärr fungerar det inte just nu då jag pga arbetet behöver släpa en laptop och lite annan utrustning till/från jobbet varje dag.

Så hur gör ni som springer mycket? Springer ni kortare pass på morgonen varje dag och ett längre på helgen? Fram med era bästa tips!

• Svar på tråden Ni som springer mycket - hur får ni tid?
  • Anonym (Zumzum)

Hej!

Transportlöpning är en stor del för mig. Men inte bara till och från jobb utan tex om vi varit iväg och gjort något hela familjen. Då kan jag bli avsläppt en mil hemifrån och så kör maken och barnen hem (43 år, kvinna, 3 barn, 1 hund).

Ett annat knep är dubbla pass. Kan vara ett kort morgonpass på 4-5 km, sen ett lite längre på kvällen.

Mycket löpning på lunchen blir det också.

Och långpass i helgen (2 mil ca).

När barnen var mindre hade jag löpband hemma och sprang när jag var föräldraledig och bebin sov. Löpvagn. Och nu när de är lite större så kan de cykla och jag springa.

Men det är trixigt, det är det.

• dfuoih
    Anonym (Zumzum) skrev 2017-01-31 21:44:48 följande:

Men inte bara till och från jobb utan tex om vi varit iväg och gjort något hela familjen. Då kan jag bli avsläppt en mil hemifrån och så kör maken och barnen hem (43 år, kvinna, 3 barn, 1 hund).

Ett annat knep är dubbla pass. Kan vara ett kort morgonpass på 4-5 km, sen ett lite längre på kvällen.

Tack för bra tips.

Hur gör du med kläder när ni är iväg på annat? Är du redan ombytt då eller byter du i bilen?

När du kör dubbla pass. Hur långt kör du på kvällen då? Är tanken att ändå kunna få en vilodag efter? Jag är dels lite rädd för skador om jag skulle börja springa dagligen och dels skulle det inte uppskattas hemma men ett riktigt kort pass går antagligen bra.

• Anonym (Zumzum)

Ja, jsg götgökrt springa varannan dag så jag alltid har varannan vilodag. Om tex maken vsbvqr och jag vet att det blir min tur om ett par dagar kan jag tex ta långlunch och springa 2 pass på raken och 'buffra'.

Det där med klädsel tro jag dessvärre är SÅ mycket enklare för kvinnor. Jag har löparkläder som ser ut som vanliga kläder. Ett par svarta löptigts kan se ur som vanliga tights. Med en vanlig blus/tröja över som jag sen kan lägga i bilen hos maken eller i min minimala löparryggsäck så ser det under fikat/middagen/utflykten ut som att jag har vanliga kläder, hehe. På sommaren har jag löpkjojar och löpklänning.

Jag antar att detta är svårare för en man- du behöver troligen ha ett helt ombyte med och om du inte har någon att lämna kläderna till får du ju springa med en ganska full ryggsäck...

• Anonym (Zumzum)

Ursäkta slarvfel. Har sprungit morgonpass och har lite skakiga händer nu innan dusch och frukost.

• dfuoih
    Anonym (Zumzum) skrev 2017-02-01 08:05:29 följande:

Ursäkta slarvfel. Har sprungit morgonpass och har lite skakiga händer nu innan dusch och frukost.

Inga problem. Jag förstod. Tack. :)
  • Duckan

Löpartajts skulle aldrig få passera som vanliga kläder i min garderob. Transportlöp är svårt den här årstiden tycker jag. Lättare den varma årstiden då inte jackor etc behövs.

Jag tränar 3-6 pass i veckan och skarvar till det där det går. Prime time för mig är mellan 17-18. Då springer jag medan maken lagar mat. Ev långpass sker alltid på helgen. Dagar med lite tid blir det lunchpass. Sen vill maken ha sin tid till träning också så det är ett evigt pusslande. Vi har bara ett barn dock.

• Anonym (Zumzum)

Till Duckan: så här ser jag ut i löpartights (dock inte jag på bilden det är Claudia shiffer ;))

Sorry TS, vet att jag helt kommit ifrån ämnet och att du dessutom är man. Men blir nyfiken eftersom jag vet att Duckan har oklanderlig klädsmak.

• Duckan

Hihi, det handlar mer om att jag inte ser ut som Claudia om baken!!

• Duckan

Den röda arg gubben var inte meningen, var kom han ifrån?

• Anonym (Zumzum)

Duckan: det verkar som att man ska undvika typ utropstecken och frågetecken och sånt- förvandlas till helt andra saker ;)

(Jag är förresten hon som du pratade Greta-klänningar med i en annan tråd. Och jag läste ju dina andra klädtips- därav kommentaren om din säkra stil :))

• Duckan

Oj, det var påpassligt att minnas, tack!

Därav väljer jag Greta-modeller när det kommer till klänningar. De är bra för min figur. Inte fullt så bred som jag skojade om, men höfter finns.

Svar på tråden Ni som springer mycket - hur får ni tid?