• pseudonym1

    Nikotinstopp! Hur mkt gick ni upp?

    Har varit en av och på-rökare i 20 år.
    Haft massa uppehåll och då nästan alltid med hjälp av nikotintuggummi. Från plusset med första barnet tills att andra barnet va 1 år höll jag upp helt med all form av nikotin men va så korkad att jag då trodde jag skulle kunna "feströka". Gick ju sådär...

    Nu har jag hållit upp frön ciggen i 2 år men gått på nikotintuggummi hela tiden. Många oxå... ca 10/dag o 4 mg.
    Stoppat huvudet i sanden o upptäckte nyligen att en cigg e ca 1 mg vilket innebär att jag stoppat i mig nikotin i form av 40 cigg/dag ????????

    Så bestämde mig för att det får va slut (dyrt oxå).
    Trappade först ner o tog hälften av dosen i några dagar. Sen gick jag ner till 2 mg-tuggummi några dagar. O idag är tredje dagen utan ngt nikotin alls. Jobbigt som fan men det går!

    Men.. ett större problem än abstinensen är viktuppgången. Pga hög dos nikotin har jag känt att jag haft bra förbränning. När jag drog ner så kändes det som att den helt stannade upp. Gick upp ett kg första 5 dagens när jag drog ner o dygnet jag slutade helt gick jag upp ett till ????????

    Det kan väl inte va fett? Ett kg på ett dygn liksom o två kg på en v.
    Har försökt att inte ära mer eller äta sött just pga att jag vet att ämnesomsättningen går ner.

    Ni som slutat röka/snusa. Har ni blivit vätskefyllda i börja? O gick ni upp? Hur ska man undvika på bästa sätt?
    Jag tränar redan 4-5 ggr/veckan o hinner inte träna mer. Däremot är jag en bröd och godis-gris så där kan jag snåla in på kalorier.

    Har haft både anorexi o bulimi under större delen av mitt liv och även om jag är så frisk som jag kan bli nu så hanterar jag inte viktuppgång speciellt bra... ett kg är total katastrof och jag får en näst intill ohanterbar ångest av det:(

  • Svar på tråden Nikotinstopp! Hur mkt gick ni upp?
  • Birgitta02

    Att stoppa i sig nikotin motsvarande en ask eller två om dagen är INTE samma sak som att få i sig alla tusentals toxiner som förstör din kropp. Det är gifterna som är farliga. Inte nikotinet. Men det är nikotinet som gör en beroende.

    Jag käkar nikotintabletter, och kommer göra det länge till. Så länge som krävs. Syrran har ätit tabletter i 20 år. Men inte tagit ett bloss och därmed sparat både lungor och andra viktiga organ.

    Jag har inte gått upp i vikt, däremot ätit lite mindre. Hela din ämnesomsättning förändras ju när du slutar röka. Det är ju skitsvårt att sluta röka och samtidigt äta mindre. Vi behöver ju stoppa något i munnen hela tiden. Morötter är lite söta så det kan du äta. Din  ångest ang viktökning kanske du behöver prata med någon om. Din sjukdom är livslång så du behöver verkligen se upp där.

    Tyvärr har jag inte någon direkt lösning för dig. Det enda jag kan råda till är att blunda för viktökningen och ta tag i det om ett par år. Viktökning ÄR ok, så länge du rör på dig. Muskler väger ju mer än fett så du kan väga mer än innan fast kläderna sitter lösare. Kroppsformen blir mindre men vikten ökar så att säga.

    Läser vad jag skrivit, och det blev mest babbel. Allt ovan vet du redan ju :).
    Kram på dig!

  • pseudonym1
    Birgitta02 skrev 2017-02-01 10:07:19 följande:

    Att stoppa i sig nikotin motsvarande en ask eller två om dagen är INTE samma sak som att få i sig alla tusentals toxiner som förstör din kropp. Det är gifterna som är farliga. Inte nikotinet. Men det är nikotinet som gör en beroende.

    Jag käkar nikotintabletter, och kommer göra det länge till. Så länge som krävs. Syrran har ätit tabletter i 20 år. Men inte tagit ett bloss och därmed sparat både lungor och andra viktiga organ.

    Jag har inte gått upp i vikt, däremot ätit lite mindre. Hela din ämnesomsättning förändras ju när du slutar röka. Det är ju skitsvårt att sluta röka och samtidigt äta mindre. Vi behöver ju stoppa något i munnen hela tiden. Morötter är lite söta så det kan du äta. Din  ångest ang viktökning kanske du behöver prata med någon om. Din sjukdom är livslång så du behöver verkligen se upp där.

    Tyvärr har jag inte någon direkt lösning för dig. Det enda jag kan råda till är att blunda för viktökningen och ta tag i det om ett par år. Viktökning ÄR ok, så länge du rör på dig. Muskler väger ju mer än fett så du kan väga mer än innan fast kläderna sitter lösare. Kroppsformen blir mindre men vikten ökar så att säga.

    Läser vad jag skrivit, och det blev mest babbel. Allt ovan vet du redan ju :).
    Kram på dig!


    Tack:)

    Jag vet att jag borde ta tag i viktångesten men har haft det i 3/4 av mitt liv. Känner lite att det där tyvärr är en biverkning av anorexin
    o bulimin jag haft och att jag får lära mig leva med den.
    Lite gett upp hoppet om att bli fri från det men vill gärna kunna pendla några kg utan att få total panik. Ett kg upp o jag känner typ att livet är slut...

    Ska opereras snart där läkaren bett mig sluta eller åtminstone dra ner på nikotinet. Ngt med läkningen som blir sämre...
    Sen känner jag att även om jag inte får i mig massa annan skit som man får via cigg så har jag konstant hjärtklappning o har ofta högt blodtryck så ska nog försöka lägga av. Lägger runt 600kr/mån på tuggummi oxå...
  • Birgitta02
    pseudonym1 skrev 2017-02-01 13:38:29 följande:
    Tack:) Jag vet att jag borde ta tag i viktångesten men har haft det i 3/4 av mitt liv. Känner lite att det där tyvärr är en biverkning av anorexin o bulimin jag haft och att jag får lära mig leva med den. Lite gett upp hoppet om att bli fri från det men vill gärna kunna pendla några kg utan att få total panik. Ett kg upp o jag känner typ att livet är slut... Ska opereras snart där läkaren bett mig sluta eller åtminstone dra ner på nikotinet. Ngt med läkningen som blir sämre... Sen känner jag att även om jag inte får i mig massa annan skit som man får via cigg så har jag konstant hjärtklappning o har ofta högt blodtryck så ska nog försöka lägga av. Lägger runt 600kr/mån på tuggummi oxå...
    Ang läkningen är att blodet får inte tillräckligt med syre för att läka ihop såren. De säger att inte ens nikotintabletter/tuggummi är bra för läkningen men det är skitsnack. Jag har rökt vid operation (läkningen tog flera månader och såren sprack upp, rekommenderas inte). Slutade röka helt utan medel (jättefin läkning), använde nikotinhjälpmedel (jättefin läkning). Att jag opererats så många gånger beror på cancer. En annan historia.

    Men jag råder dig att absolut lägga av med rökningen senast 3 veckor innan op. De små kapilärrerna får inget syre och kan därmed inte läkas varken ytligt eller längre in. Skit i pengarna på nikotinhjälpmedel, det ÄR dyrt, men rökningen är rena rama giftet när det kommer till sårläkning vid operationer där man måste skära och gräva.
Svar på tråden Nikotinstopp! Hur mkt gick ni upp?