• Anonym (Alice)

Föräldrapenning med tillägg?

Hej! Mitt jobb (landstinget) ger föräldrapenningtillägg i max 150 kalenderdagar. Det kompenserar också upp SGI till 80% av min lön under de första 270 dagarna av föräldraledigheten. Jag har tänkt att ta bara 6 mån ledigt först och ta ut 3-4 dagar i veckan, sedan ska min sambo ta 6 mån. Därefter ska jag ta ytterligare 3 mån med 5 dagar i veckan. Men betyder det att mina extra ersättningar fryser inne?

Vet någon i denna djungel?!

• Svar på tråden Föräldrapenning med tillägg?
  • Anonym (Ellen)

Jag jobbar med samma kollektivavtal som landstinget (AB, allmänna bestämmelser) och vi kopplar inte på något vis ihop den ersättning vi betalar ut med det som föräldern tar ut från FK.
    Utan om någon gick på f-ledighet 1/1 så rullar ersättningarna på i 180 dagar enligt avtalet. Du behöver ju inte ta ut en enda dag under barnets första år och administrativt sett skulle det vara omöjligt för oss att hålla koll på.
    Så uppfyller man kraven för att ha rätt till ersättningen vid den tidpunkt då barnet föds är det vad vi utgår ifrån.

• Carambolan

Kolla med din arbetsgivare. På mitt jobb betalar de helt enkelt ut 10% av lönen i ett halvår, helt oberoende av om man tar ut föräldrapenning från försäkringskassan eller inte.

• nnnnnnnn

Jag har aldrig varit med om att AG kollar med FK hur dagarna tas ut, om barnet är under 1,5 år (sen händer det i undantagsfall att AG kollar att man tar ut FP när man är hemma).

De brukar utgå från att du tar fullt och kompenserar för mellanskillnaden i ett visst antal dagar/månader. Så det är en bra inkomst när man inte har ut så mycket FP.

Det är helt normalt och inget fusk - det är bara AG som vill ge dej lite extra pengar att klara dej på när du är FL, oavsett hur du gör med inkomst från FK.

• nnnnnnnn

Ha, ha, ha

Såg nu att du fått exakt samma svar, dessutom från en som jobbar med detta.
    Nåja, bättre att två säger samma än att du inte fått svar...

• Anonym (Alice)

Tack för era svar!! Det låter ju rimligt Men de första 270 dagarna (alltså 9 mån), kan de alltså delas upp i två perioder?

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Alice) skrev 2017-02-01 12:20:13 följande:

Tack för era svar!! Det låter ju rimligt Men de första 270 dagarna (alltså 9 mån), kan de alltså delas upp i två perioder?

I AB så gäller att du har rätt till föräldrapenningtillägg för barn upp till 24 mån ålder. För föräldralönen (som utbetalas i högst 270 dagar) så finns ingen sån regel. Å andra sidan kan du heller inte säga att för den här ledigheten på tre mån vill jag inte ha det utan jag vill spara. Utan varje gång du söker ny eller förlängd ledighet så ska ett bra lönesystem som är uppsatt enligt kollektivavtalets alla förmåner och regler, känna av hur gammalt barnet är, hur länge du varit ledig och hur många dagar som betalats ut, och sen skicka ut den ersättning som du har rätt till.

Om du vill läsa i detalj så hittar du kollektivavtalet på SKL's hemsida.
    https://skl.se/arbetsgivarekollektivavtal.hsida.html
Svar på tråden Föräldrapenning med tillägg?