• Anonym (Anonomy1)

Spermadonation och BMI

Fick veta idag att min sambo är steril och har ingen chans alls att skaffa egna barn.
    Vi är helt förkrossade, hoppet har varit högt trots att chanserna varit låga. Vi vill bara få vara en familj
    Jag har högre BMI än 35, finns det kliniker som kan hjälpa oss eller finns det ingen chans alls.(inte högt pga osunt leverne utan pga tidigare mediciner)
    Jag går på specialkost, är på väg ner i vikt och har hjälp på den fronten...där behöver jag inga "hjälpande händer" för det har jag redans om sagt. 
    Men vill bara se över vilka alternativ vi har att tillgå.
    Har inne på svårt att få barn olika trådar där folk får påhopp just för liknande frågor därav skriver jag anonymt.

• Svar på tråden Spermadonation och BMI
  • Anonym (A)

Har du kollat över kliniker i danmark? Tror de mest är vinstdrivande företag så de bryr sig nog inte om din BMI, då fler behandlingar (vilket är risken vid högt BMI) betyder mer pengar..

Beklagar att ni inte kan få barn på egen hand, hoppas det löser sig för er! Tror inte ditt BMI ska hindra er då det finns många alternativ med spermadonationer. Behandlingar i sverige bekostade av staten kanske kan vara kinkiga med det men det finns ju många fler alternativ :) finns ju sperma att beställa för heminsemination från vissa kliniker i danmark också har jag läst.

Ledsen att jag inte har någon information av erfarenhet men tips är att googla på danska kliniker och kolla kraven där! Stort lycka till :)

• Anonym (Anonomy1)

Tack Anonym A för ditt svar...jag känner mig just nu väldigt överväldigad och känslosam så tankarna fungerar inte riktigt klart.
    Ska definitivt kolla över hur reglerna i Danmark ser, dyrt som attan bara...men hoppas att få ner BMI´t inom snar framtid givetvis och kunna få det inom svensk sjukvård.
    Någon som vet. om man får spermadonation och ivf via landstinget...kostar det något eller går det inom vårdgarantin?

• Anonym (A)
    Anonym (Anonomy1) skrev 2017-02-01 13:27:09 följande:

Tack Anonym A för ditt svar...jag känner mig just nu väldigt överväldigad och känslosam så tankarna fungerar inte riktigt klart.

Ska definitivt kolla över hur reglerna i Danmark ser, dyrt som attan bara...men hoppas att få ner BMI´t inom snar framtid givetvis och kunna få det inom svensk sjukvård.

Någon som vet. om man får spermadonation och ivf via landstinget...kostar det något eller går det inom vårdgarantin?

Jag känner en som gjorde insemination och det kostade ca 7000 per försök. Det kan såklart bli väldigt dyrt beroende på hur snabbt det tar sig :)

Jag har ganska högt BMI, ca 33, men har lyckats bli gravid på första försöket 2 gånger. Så det betyder inte alltid att det är mycket svårare som överviktig.

Hoppas du får fler svar från erfarna :)
  • Anonym (www)
    Anonym (Anonomy1) skrev 2017-02-01 13:27:09 följande:

Ja ni har rätt till att få 3 försök. Men först utredning av er båda och det kan ju va en del kö.
  • Anonym (Anonomy1)

Tack för era svar...då mannen är steril borde det ju gå under vårdgaranti just med spermier..
    Och jag har i ett tidigare förhållande med annan man för bara några år sen varit gravid men var tvungen till abort utav olika orsaker. Hade högre BMI då.
    Så att jag är fertil vet jag och jag vet att det kan ändras men ägglossningsstickor varje månad visar positivt(innan vi visste att mannen var steril) så jag tror det gäller fortfarande.
    Känns så orättvist mot både mig och min man att inte få hjälp när vi båda tekniskt sätt skulle kunnat få barn tillsammans om inte han varit steril.
    Och känner mig jättepressad att hela vår framtida familj hänger på mig.

• Anonym (BM)

BMI-gräns gäller fastän din man är "felet". Det beror på att det inte är etiskt att fortsätta behandla när chanserna är mindre att lyckas, och riskerna under grav. ökas med högt BMI. Skit i vad som orsakat ditt BMI, nu har du en morot att kämpa lite till! kram

Svar på tråden Spermadonation och BMI