• BeckiL

    Mauritius och hantering av herrlösa hundar

    Jag vill åka till Mauritius. Läste dock precis i en kommentar på trip advisor att ön är full med hemlösa, svältande hundar och katter. Googlade lite, och det visar sig att regeringen hanterar detta på ett fruktansvärt hjärtlöst sätt - plågar och dödar djuren. Känner att min lust att resa dit försvann helt... samtidigt var det det land som jag var mest intresserad. Hur hade ni gjort om ni velat åka dit och sen fått reda på detta?

  • Svar på tråden Mauritius och hantering av herrlösa hundar
  • HippHipp

    Förstår vad du menar. Jag tänker likadant- åker inte till Dubai pga lagstiftning för kvinnor, homosexuella etc. Inte till Thailand pga prostitutionen.

    Samtidigt: tänker man så här kan man ju nästan inte åka någonstans, alla ställen nästan har något 'skit' liksom.

    Svårt att avgöra.

    Situationen för hundar här i Spanien, dit vi flyttat, är ofta inte jättekul. Inte alls som på Mauritius men om man jämför med Sverige så har många spanjorer en helt annan syn på husdjur.

    Vi tacklar detta genom att då och då jobba på ett hundstall (vi har även tagit en hund därifrån) och har dessutom polisanmält inte mindre än 3 grannar för vanvård av djur (ja, vad gör man inte för att bli populär hos grannarna....;)

    Detta är väl egentligen inte svaret på din fråga. Men lite om mitt tänk. Jag är osäker på om jag skulle åka till Mauritius eller ej- troligen inte eftersom det låter så oerhört 'grovt'.

  • BeckiL
    HippHipp skrev 2017-02-01 14:00:22 följande:

    Förstår vad du menar. Jag tänker likadant- åker inte till Dubai pga lagstiftning för kvinnor, homosexuella etc. Inte till Thailand pga prostitutionen.

    Samtidigt: tänker man så här kan man ju nästan inte åka någonstans, alla ställen nästan har något 'skit' liksom.

    Svårt att avgöra.

    Situationen för hundar här i Spanien, dit vi flyttat, är ofta inte jättekul. Inte alls som på Mauritius men om man jämför med Sverige så har många spanjorer en helt annan syn på husdjur.

    Vi tacklar detta genom att då och då jobba på ett hundstall (vi har även tagit en hund därifrån) och har dessutom polisanmält inte mindre än 3 grannar för vanvård av djur (ja, vad gör man inte för att bli populär hos grannarna....;)

    Detta är väl egentligen inte svaret på din fråga. Men lite om mitt tänk. Jag är osäker på om jag skulle åka till Mauritius eller ej- troligen inte eftersom det låter så oerhört 'grovt'.


    Ja det har du rätt i, det blir inte många ställen kvar man kan åka till om man har det tänket. Men just djur som blir illa behandlade är någonting som jag har så oerhört svårt för, och precis som du säger så verkar situationen på Mauritius vara extrem. Har i och för sig inte hört nåt om det tidigare men om man googlar det så kommer det fram mycket. Känns som att bilden av paradiset blev väldigt fläckat, och vet inte om jag skulle kunna njuta av min vistelse där när jag vet vad som försiggår. Försöker ofta att blunda för såna saker (själviskt, jag vet), just därför att jag mår så fruktansvärt dåligt över det men inte vet vad jag kan göra för att förbättra situationen. Väldigt bra att du gör aktiva insatser där du bor för att förbättra för djuren! 
  • Hunter262

    Hej Hej!! 3 år för sent Skrattande Läste inte hela tråden, men vi har vart på Mauritius Bellamare. Otroligt sorgligt att se alla herrelösa hundar. Ortsbefolkningen är allt annat än trevliga och det är oförmögna att förstå att det är deras fel som har skapat dessa problem. Man tar helt enkelt en valp och när den inte är gullig längre åker man ut och släpper dom vind för våg. Även dräktiga honor, valpar slängar man ut i kartonger efter vägarna och mycket annat skit. Sen finns det ett statlig djurhållnings program på Mauritius där man fångar in ett stort antal hundar och groteskt avlivar dessa i ett rum med långa injektionssprutor som drivs in i hundarnas buk som dels får titta på och dör en fruktansvärt plågsam död. Ibland är det karma som kippar rättvisan, hans som bedrev detta statliga program dog för ett par veckor sedan i corona. Vi var på Bellamare och hade en liten tjej som följde med oss på stranden, promenader och var så gosig. Nu är hon hemma hos oss och har ett underbart liv, det var dyrt men var helt klart värt det. Samma dag som vi åkte hem band en man fast en hund vid ett träd och hällde tändvätska på hunden. Hunden fick svåra brännskador, men gick att rädda, blind på ena ögat och döv på ena örat. Hunden lever nu på landet i Frankrike och springer fritt på ängarna, så det finns eldsjälar på Mauritius som jobbar hårt för att dessa hundar ska få det bättre och ett andra chans i livet. Vi har varit i kontakt med  al life matter/ Lorina som bedriver  shelltret och det var hon som hjälpte oss med att få hem våran hund. Det finns flera som håller på med animal rescue och bedriver shelter på Mauritius, men tycker att Lorina är mest seriös och erfaren. Vi är nu engagerad i dessa hundar och samlar in pengar för vissa ändamål och trivs bra med det och nu har vi hundar som blivit adopterade runt om i värden. Nu har vi också upptäckt vad veterinärråd kostar på riktigt  Skrattande  En kastrering 50 kr typ ha ha ha ha och cancerbehandling med cytostatika ca 200 kr Skrattande Jag skriver inte till dig för att du ska donera utan att du ska få kunskap hur det ligger till på Mauritius. Vi har valt att aldrig mer åka dit och aktivt jobba för andra ska få den kunskapen att staten plågar ihjäl djur på Mauritius och finns inga djurskyddslagar som kan göra situationen bättre. Sen om du på något sätt funderat eller om du känner någon som vill ta hem hem hund från Mauritius, går det jätte bra, men det finns ett lätt sätt och ett svårt sätt som gör det omöjligt. Bästa sättet är att skicka hunden med god parents  som sheltret ordnar och man hämtar hunden i Frankrike eller Tyskland, vi hämtade hunden i Frankfurt. På detta sätt blir hunden ett sällskapsdjur och kostar en spottstyver att transportera till Europa. Mauritius räknas som tredjeland och för att transportteras till EU länder behövs bara godkänd vaccinering, avmaskning, veterinärbesiktning och pass, det fixar shelltret. Lorina och hennes man på Al life matter är veterinärer och är mest smidigast att anlita. Sen det svåra sättet att få hem ett djur är att ta det med cargo, sitter en tjej där som heter Hanna och hon saknar all kunskap för sitt jobb, så det är omöjligt att ta det med Cargo. Sen är det otroligt dyrt att frakta djur med Cargo, för att djuret räknas som fraktgods och måste gå igenom en hel del procedurer för att få tillträde på en Europeisk mark. Skicka med Cargo tor det blir administrativa1500+ 6000 kr + förtullning i ett EU land kr?  + En ny veterinärbesiktning + Djurhållning mellan transitländerna på Cargo = svindyrt.och en slutnota på¨mins 30 000 kr. Med God parents ca 4000kr med allt inkluderat plus resan ner att hämta djuret, semester tripp till Frankfurt eller Paris är inte fel. Att försöka få ett djur direkt till Sverige blir jobbigt och problematiskt och dyrt, så glöm det. Vi försökte i 3 månader till jag tappade tålamodet, satt mig i bilen och gasade ner till Frankfurt och hämtade hunden på flygplatsen, en resa på 500 mil. Så nu har vi lilla Bella här hos oss och hon är så fin liten ödmjuk tjej. Mauritius statskassa är uppbyggd på sockerbetor, rom och framförallt turism. Om turismen skulle sätta krav och tryck på sina resmål och särskilt Mauritius kanske möjligen det finns ett hopp för alla plågade djur på den skit-ön. Det är inte bara hundar som far illa, även större djur som hästar och Lorina på Al life matter i mån om plats tar hand om allt hon bara hinner. Gå in på Facebook och kolla in på hennes sida    https://www.facebook.com/ALMMauritius/         Att informera kan vara nog så bra än att skänka  pengar. 

            


    Sökresultat
    Webbresultat
     
            
  • Anonym (Anonym)
    BeckiL skrev 2017-02-01 13:30:59 följande:

    Jag vill åka till Mauritius. Läste dock precis i en kommentar på trip advisor att ön är full med hemlösa, svältande hundar och katter. Googlade lite, och det visar sig att regeringen hanterar detta på ett fruktansvärt hjärtlöst sätt - plågar och dödar djuren. Känner att min lust att resa dit försvann helt... samtidigt var det det land som jag var mest intresserad. Hur hade ni gjort om ni velat åka dit och sen fått reda på detta?


    Men och...? Ska du tänka så lär du inte kunna resa nånstans nästan. Alla länder plågar inte sina herrelösa djur men de flesta skiter i dem fullständigt. Och är det inte djur så finns det säkert nåt annat de gör som inte skulle passa ens egen moral. Var har du förresten läst att de plågar djuren? Vore intressant att läsa och se om det faktiskt är sant och inte bara nån slags hörsägen. Att de dödar djur är däremot en helt naturlig grej, det görs även i Sverige faktiskt, inte på rutin men om det behövs för att djuren är för sjuka eller om man inte kan göra av med dem någonstans t ex.
Svar på tråden Mauritius och hantering av herrlösa hundar