• Jordgubb90

    Resa med 2-åring i mars

    Hej!

    Jag och min man funderar på att boka en resa med vår 2-åring i mars. Jag är väldigt ressugen och är fortfarande föräldraledig så jag inser att det är nu eller om flera år vi kommer kunna åka då jag vill ha ett till barn snart och varken vill åka gravid eller med ett spädbarn. Men är det någon som har tips på bra ställe att resa med en 2-åring? Vill ju helst inte att det ska vara jättestor risk för sjukdomar som exempelvis m magsjuka eller liknande... någon som har tips på bra resmål? :)

  • Svar på tråden Resa med 2-åring i mars
  • Jordgubb90
    Duckan skrev 2017-02-02 09:53:21 följande:

    Är det en solresa skulle jag säga Gran Canaria eller Dubai.


    Japp solresa tänker vi oss, vill bort från denna tråkiga årstid en stund ;) Varför tycker du dessa länder? Fördelar? Har du själv rest till dessa länder med en liten? :)
  • Duckan

    Till Dubai har vi rest 10 ggr sen dottern var ett år.
    Till Gran Canaria har jag inte varit med barn, men det har en massa barnfamiljer i vår närhet varit. Inga konstigheter.
    Vi ser inte resor med barn som nån biggie, vi bara åker. Äter maten som finns och smörjer in oss med spf typ.
    Fördelar är att det är varmt den årstiden. Nackdel med Dubai är att det ganska dyrt.

  • Jordgubb90
    Duckan skrev 2017-02-02 10:31:34 följande:

    Till Dubai har vi rest 10 ggr sen dottern var ett år.
    Till Gran Canaria har jag inte varit med barn, men det har en massa barnfamiljer i vår närhet varit. Inga konstigheter.
    Vi ser inte resor med barn som nån biggie, vi bara åker. Äter maten som finns och smörjer in oss med spf typ.
    Fördelar är att det är varmt den årstiden. Nackdel med Dubai är att det ganska dyrt.


    Låter ju som en sjukt härlig inställning! En annan är supernojig men vill ändå åka... har inte ditt barn blivit sjuk om ni äter allt?
  • Duckan

    Nix, hon har aldrig blivit sjuk på resa och inte vi heller. Vi tar inga extra vacciner och sånt utan enbart det som ingår på bvc.
    Vad är det du ser skulle kunna hända just utomlands som inte kan hända hemma?
    Boka lägenhetshotell så kan ni laga mat åt barnet själva om det känns bättre än att ute på restaurang.

  • Jordgubb90
    Duckan skrev 2017-02-02 10:42:54 följande:

    Nix, hon har aldrig blivit sjuk på resa och inte vi heller. Vi tar inga extra vacciner och sånt utan enbart det som ingår på bvc.
    Vad är det du ser skulle kunna hända just utomlands som inte kan hända hemma?
    Boka lägenhetshotell så kan ni laga mat åt barnet själva om det känns bättre än att ute på restaurang.


    Vilken tur ni haft :) Jag vet inte riktigt... jag tänker att risken för magsjuka är jättehög. Och såklart kan han bli magsjuk hemma med... men då har man inte betalat massa pengar som går till spillo ;) Sen tänker jag att flygresan kan bli hemsk. Min son har absolut inget tålamod att vara stilla. Hur ska det gå på ett flyg?
  • Duckan

    Flyg kan vara en utmaning, men man får trixa lite. Ha en väska med småsaker, böcker etc att pilla på. Mutor i form av russin, majskrokar, ja vad man nu vill ge barnet. Små promenader i gångarna. Hoppas på att de sover en stund.
    Vår tjej har aldrig gråtit på ett plan vad kan minnas.
    En ipad för film är toppen att fördriva tiden med.

  • Jordgubb90
    Duckan skrev 2017-02-02 11:05:38 följande:

    Flyg kan vara en utmaning, men man får trixa lite. Ha en väska med småsaker, böcker etc att pilla på. Mutor i form av russin, majskrokar, ja vad man nu vill ge barnet. Små promenader i gångarna. Hoppas på att de sover en stund.
    Vår tjej har aldrig gråtit på ett plan vad kan minnas.
    En ipad för film är toppen att fördriva tiden med.


    Oj, ja det är nog skillnad på barn också... min son är en riktig duracellkanin och är bara nöjd om han hela tiden får upptäcka nya saker. Inte sittandes i knäet ;)
  • Jordgubb90
    Jordgubb90 skrev 2017-02-02 11:11:51 följande:
    Oj, ja det är nog skillnad på barn också... min son är en riktig duracellkanin och är bara nöjd om han hela tiden får upptäcka nya saker. Inte sittandes i knäet ;)
    En sak är rolig i ungefär 3 sekunder... han kan uppskatta att rita, i 3 sekunder, och även russin, i 3 sekunder... ja du förstår... så räknat på ca 12 timmar så skulle vi behöva ha ca 14 000 olika saker vi kan sysselsätta honom med. :'D
  • Jordgubb90
    Duckan skrev 2017-02-02 11:20:00 följande:

    Tur att det bara är 6 timmars flyg till de resmålen jag tipsade om


    Ja klart bättre ;)
  • HippHipp

    Kan tipsa om södra Spanien där vi bor (runt Marbella). Redan nu strax under 20 grader (häromdagen 25). 4 timmar med flyget.

    Marbella är inte alls så plastigt som ryktet säger, men det beror förstås på vad ni är ute efter. Vill ni bara ha sol och bad funkar ju gran canaria lika bra men här finns underbara restauranger och väldigt mycket trevligt att göra. Men beror förstås på hur aktiv semester man vill ha.

    Vi har också rest jättemycket med våra 3 barn och har aldrig åkt på någon större bacill. Högst på min lista hittills ligger kap verde (10 timmar men SÅ värt det, har aldrig upplevt ett så underbart klimat) och kryssning i Karibien (dock jättelång flygresa + jetlag).

    Hoppas ni får en härlig semester!

  • Birgitta02
    Jordgubb90 skrev 2017-02-02 10:58:46 följande:
    Vilken tur ni haft :) Jag vet inte riktigt... jag tänker att risken för magsjuka är jättehög. Och såklart kan han bli magsjuk hemma med... men då har man inte betalat massa pengar som går till spillo ;) Sen tänker jag att flygresan kan bli hemsk. Min son har absolut inget tålamod att vara stilla. Hur ska det gå på ett flyg?
    Ang flyg så är det inga problem. På planet jag åkte med ToR Egypten så rände småbarnen omkring i serveringsgången. Ingen tog illa upp. Så länge de inte är alltför högljudda så funkar det faktiskt bra. Själv har jag inga småbarn men tyckte det var helt okey att andra småttingar rände runt. Hellre det än uttråkade barnskrik :).

    Grekland är underbart att åka till om man har barn. Men inte nu. Nu är det svinkallt där. Kanarieöarna skulle jag tipsa om. Magsjuka kan du hålla undan genom att borsta tänderna i vatten på flaska. Aldrig dricka ur kranen :)
Svar på tråden Resa med 2-åring i mars