• Louiseobebis

Gnällig bebis med magknip - hjälp tack!

Hej!

Jag har läst så jädrans mycket om detta nu men blir inte klokare, därför vänder jag mig till er för hjälp.

Min dotter är 3,5 månad gammal. Hon har haft magknip till och från sedan födseln. Eller ja, vad jag tror är magknip. Hon drar upp benen och grymtar, ibland blir hon ledsen. Jag har förstått att bebisar har omogen tarm och ofta har magknip. Problemet är bara att det verkar bli värre för min dotter. BVC är ju inte till någon större hjälp (verkar inte kunna mer än att väga/mäta...).

Sedan ca två veckor tillbaka så gnäller hon nästan hela dagarna, hon grymtar och gråter, stonkar och stönar. Värst är det när hon spänner sig bakåt i en båge och panikgråter när hon ska äta. Varför har det blivit värre? Det ska ju bli bättre efter tre månader sägs det. Känns så ledsamt att hon har ont.

Vi ger både Sempers magdroppar och Minifom. Jag har inte sett någon förbättring av Semper men tyckte att Minifom hjälpte i början. Nu har jag ökat dosen på Minifom till 15 droppar per måltid men jag tror det är verkningslöst. Borde hon inte prutta/rapa av Minifom? Det gör hon knappt alls. Tycker ni jag bör sluta helt med Minifom?

Vi har även slutat ge D-dropparna men inte heller detta har hjälpt.

Nätterna går bra med hon måste sova på mig, annars vänder hon och vrider på sig hela natten. Även på mig gör hon det men inte så att hon vaknar.

Jag vill också säga att hon går upp mycket bra i vikt så det borde inte vara hunger. Jag helammar men tror inte att hennes magont beror på min kost eftersom jag ej ändrat något i kosten men det har blivit värre. Jag äter mycket sparsamt med starka kryddor, lök och annat som man hört kan ställa till det för små bebismagar.

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få!! Måste bli bättre nu:)

• Svar på tråden Gnällig bebis med magknip - hjälp tack!
  • Anonym (Pruttar)

Bär henne på mage, på din underarm med benen gränsle mot din armbåge och huvudet i handen.

Testa Windi pysventil (jag tror den heter så) som hjälper bebisen att få ut gaser om det är det domar problemet. Kanske blir hon gasig när hon äter och vill därför inte äta.

• Louiseobebis

Bär i sele stor del av dagen (funkar bra).

Tyvärr funkar inte Windi alls (kommer knappt något) men kör på det ändå ett par ggr i veckan. Hade dock hoppats på en rejäl prutt genom ventilen och sen en glad bebis men neeej :(

Svar på tråden Gnällig bebis med magknip - hjälp tack!