• lavalov

studera högskola utan full behörighet?

Hejsan.
    Undrar i fall nån vet om någon utbildning som man kan söka och gå, även om man inte har betyg i alla ämnen sedan gymnasiet!? Jag har alla grundläggande behörighet ( matematik A, engelska 6, samhälle 2 ), jag vill läsa receptarieprogrammet och krävs matematik 4, fysik 1 som jag inte klarat än!

• Svar på tråden studera högskola utan full behörighet?
  • nnnnnnnn

Finns massor, men kanske inget som hjälper dej att komma in på receptarieprogrammet. Då är det väl bättre att du läser upp matten och läser in ma2b/c, ma3b/c och ma4 samt fysiken.
    Då det är så många ämnen/kurser du behöver (totalt 450 poäng) så har du väl fullt upp en termin med detta?
    Eller skippar du din dröm?

För om du bara söker kurser så kolla på antagningen.se
    tex :

1900-talets konstmusik 7,5 högskolepoäng, Stockholms universitet, Studieort: Stockholm

Afrika söder om Sahara: Politisk utveckling och konflikter 7,5 högskolepoäng, Linnéuniversitetet (Kalmar Växjö) , Studieort: Växjö

Akademisk introduktionstermin 30 högskolepoäng, Malmö högskola, Studieort: Malmö

Arameisk/syrisk historia 7,5 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Uppsala

Och såklart mycket, mycket mer! Orkade bara snabbkolla några i början på söklistan....

• lavalov

Nej, jag kanske inte förklarat så bra! Jag har matte A, 2 och 3c och har alla andra ämne utan matte 4 och fysik 1 :)

• nnnnnnnn

Då har du ju ändå 250 p att läsa på komvux före du kan söka receptionist.
    Det borde du klara nu på våren och vårens högskolekurser är ju redan igång så det är ju försent att söka nu i vår.
    Komvux har intagning var 5:e vecka på de flesta ställen och man kan ju även plugga på distans.

Plugga klart matten o fysiken nu i vår, sök ev. sommarkurs på högskolan tex förberedande kurs i matematik , och sök in till hösten på receptarie!

Lycka till!

Svar på tråden studera högskola utan full behörighet?