• KarinMedK

Barnvagn i Skog/Terräng? - Bugaboo Buffalo

Har börjat kika lite på barnvagnar. Är hemskt förtjust i en Bugaboo Buffalo, som ska ha terränghjul. Vi kommer gå mycket på skogsvägar och i terräng, så vi vill ha en vagn som klara av det. Men även gå en hel del på smågator i vanliga villaområden. Har provkört/ägt många vagnar genom åren och alltid tyckt att Bugaboon är överlägsen på vanlig asfalt. Men hur är det när man kommer ut i lite svårare terräng? Och hur ska man prioritera, när man vet att man kommer både vara ute i terräng och i vanlig stadsmiljö?

Vill ha en kombivagn och ett krav är att sittdelen ska vara vändbar åt båda håll.

Hur har ni andra tänkt?

• Svar på tråden Barnvagn i Skog/Terräng? - Bugaboo Buffalo
  • Joiv

Vi har en Bufaloo och den har varit fantastisk utebli terräng och på promenader, även i stadsmiljö. Väldigt nöjda!

Nu är vi ute efter en resväska till Bugaboon eller köpa sulky då vi ska ut och resa med vårt barn då hon är åtta månader. Blir dock osäker på mclaren då barnet ju inte är vänt mot dig? Någon med erfarenhet som kan komma med lite tips? Tack!

• KarinMedK
    Joiv skrev 2017-02-04 22:06:11 följande:

Vi har en Bufaloo och den har varit fantastisk utebli terräng och på promenader, även i stadsmiljö. Väldigt nöjda!

Nu är vi ute efter en resväska till Bugaboon eller köpa sulky då vi ska ut och resa med vårt barn då hon är åtta månader. Blir dock osäker på mclaren då barnet ju inte är vänt mot dig? Någon med erfarenhet som kan komma med lite tips? Tack!

Tack för svar. Hur "svår" terräng har ni testat Buffalon i? T.ex en lite mindre stig där det finns rötter? Ingen vagn är väl optimal där, men är det ändå så att det funkar?

Jag har rest mycket med båda mina barn. Första barnet köpte jag sulky till. Var inte alls nöjd. Som du säger, barnet blev åt fel håll, men även mer praktiska saker som att hjulen är små, vagnen är inte lika följbar och barnet har inte samma komfort.
    Med andra barnet tog jag med mig min vanliga vagn. Jag trodde inte att man fick det, men det gick finfint. Det var så skönt att ha en ordentlig vagn på resande fot, ofta är man trött och stressad ändå vid sådana tillfällen. Så kolla med flygbolaget om de har några begränsningar (det har få) och ta annars med dig Buggan skulle jag säga!

• 8airam8

Min erfarenhet av barnvagnar (tredje barnet nu) är att om en vagn ska klara terräng och skakiga underlag såsom grusvägar utan att man ska få känslan av att bebisen hoppar ur den när man går, är att fjädringen är otroligt viktig. Vagnar jag provkört på barnvagnsbutiker har bekräftat detta. Vi har en Crescent Comfort nu, och det är verkligen ett jätteskönt gung och väldigt bra dämpning i den. Fyra fasta hjul för att kunna ha den bästa fjädringen. Min syster har en Brio, liknande Bugaboon, men den funkar så gott som bara på slätt underlag. Vartenda gruskorn orsakar hårda stötar i vagnen.

• KarinMedK
    8airam8 skrev 2017-02-07 08:55:23 följande:

Min erfarenhet av barnvagnar (tredje barnet nu) är att om en vagn ska klara terräng och skakiga underlag såsom grusvägar utan att man ska få känslan av att bebisen hoppar ur den när man går, är att fjädringen är otroligt viktig. Vagnar jag provkört på barnvagnsbutiker har bekräftat detta. Vi har en Crescent Comfort nu, och det är verkligen ett jätteskönt gung och väldigt bra dämpning i den. Fyra fasta hjul för att kunna ha den bästa fjädringen. Min syster har en Brio, liknande Bugaboon, men den funkar så gott som bara på slätt underlag. Vartenda gruskorn orsakar hårda stötar i vagnen.

Det är precis det där som jag är väldigt orolig för! Det svåra är avvägningen.
    Det är kanske ca 1 gång i veckan (helgerna) vi kommer vara ute i terräng. Förmodligen sällan några mindre skogsstigar utan oftast grusvägar. Det är där jag tycker det blir så svårt. Till vardags vill jag ha en smidig och lättkörd vagn, men på helgen vill jag ha en vagn som inte skumpar runt bebisen. Hur avväger man? Så svårt!
  • 8airam8
    KarinMedK skrev 2017-02-07 09:10:45 följande:

Det är precis det där som jag är väldigt orolig för! Det svåra är avvägningen.

Det är kanske ca 1 gång i veckan (helgerna) vi kommer vara ute i terräng. Förmodligen sällan några mindre skogsstigar utan oftast grusvägar. Det är där jag tycker det blir så svårt. Till vardags vill jag ha en smidig och lättkörd vagn, men på helgen vill jag ha en vagn som inte skumpar runt bebisen. Hur avväger man? Så svårt!

Jag använder ju vagnen även till sömn inomhus. Hittar en liten mattkant eller tröskel att rulla lillan till sömns över. Hade aldrig fungerat med en vagn utan skön fjädring, bebisen hade fått whiplash :) Går fint att åstadkomma skönt gung även i stillastående med en sådan.

Ägnade mig som sagt åt en hel del provkörning innan köp. Gör det du med! Se till att testa på både asfalt och grus. Tänk på att det blir nästintill omöjligt att ta gruspromenad och njuta av det med en stum vagn.

Vi valde Crescent, funderade även på Emmaljunga. Det var storleken som avgjorde till sist, Crescent kändes smidig medan Emmaljunga kändes som ett slagskepp att dra runt med. Önskar dig lycka till i barnvagnsdjungeln!
  • Buggis4

Vi har en Buffalo och jag fullkomligt älskar den

Den fungerar bra på grus (har grusuppfart), på skogsstigar och på sandstränder

Bor nära hav och skog

Den är lika smidig i storstans butiker

• LFF

Nu har jag en Donkey (och tvillingar) men jag har inte haft några som helst problem att köra min åsna vare sig i snö eller på skogsvägar med rötter eller annat ojämnt underlag. Det är bara att låsa framhjulen om man tycker att det blir lite jobbigt om underlaget är för ojämnt.

Svar på tråden Barnvagn i Skog/Terräng? - Bugaboo Buffalo