• Anonym (???)

Mobilen håller på att paja, reservmobil?

Alltså min Iphone håller på att paja, eller har redan pajat. Hur gör ni andra när det händer, har ni en reservmobil ni flyttar över simkortet till eller? Jag har ingen reservmobil men även om jag hade det så är väl frågan hur man gör med simkortet.

Är helt oteknisk, o öht handfallen i sånt här.

• Svar på tråden Mobilen håller på att paja, reservmobil?
  • Anonym (??? 2)

Jag har en reservmobil av samma sort (annan modell dock) som min ordinarie. När min ordinarie pajade satte jag simkortet i reservmobilen. Inga problem. Nu har jag gett bort min reservmobil. I höst kommer jag skaffa ny mobil, och då kommer jag ha min nuvarande mobil som back up ifall nåt skulle hända med den nya.

Vad är problemet med din nuvarande?

• Anonym (???)

Den stänger av o på sig hela tiden, o så går det inte att säkerhetskopiera heller. Du kanske inte har iphone (eller nån slags smartphone), men det har jag. Lite dyrt o skaffa sig 2 st, för annars måste man ju ha 2 simkort också. Iom att mobilerna är olika stora.

• Carambolan

Lämnar du in den på reparation brukar du kunna få en lånetelefon så länge.

• Mrs Green

Vi har också en gammal iphone som reserv, den har inte samma sim-kort men det går att få ett nytt sim-kort (med samma telefonnummer) hos Telia på några minuter, antar att de flesta operatörer kan fixa det? Fast det förutsätter ju förstås att man har hyfsat nära till en sådan butik, så de slipper skicka sim-kortet. 

• LFF
    Anonym (???) skrev 2017-02-03 15:26:00 följande:

Den stänger av o på sig hela tiden, o så går det inte att säkerhetskopiera heller. Du kanske inte har iphone (eller nån slags smartphone), men det har jag. Lite dyrt o skaffa sig 2 st, för annars måste man ju ha 2 simkort också. Iom att mobilerna är olika stora.

Vad är det som strular med säkerhetskopieringen? Har du brist på utrymme i iCloud? Då kan du säkerhetskopiera via datorn och iTunes eller köpa mer utrymme i iCloud. 

Vad är det för iPhone modell? Jag vet att sexorna har problem med batterierna men det kan även vara ett mjukvarufel. Har du provat att göra en sk hard reset? Där du håller inne tex stand-by knappen och hemknappen i minst 10 sekunder tills den startar om sig ordentligt. 

Alla modeller från iphone 5 har samma storlek på SIM-korten, dvs nano. Det finns även adaptrar om man skulle behöva en större storlek på SIM-kort. 
  • flygrl

@TS: Du har ju redan fått en del bra svar här i tråden. :) Tänkte bara lägga till du idag kan få en ny smartphone från ca. 600 spänn om inte reservluren också måste va iPhone. Här en för 599 kr: www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/alcatel-pixi-4-3g-black/236718.9042.

Sen det där med SIM-kortet så kan du få ett nytt med samma nummer från din leverantör. E det bråttom kan du ju gå in på en av deras fysiska butiker så fixar dom det med en gång (gjorde Tele2 för mig iaf).

Spara dom delar du eventuellt måste bryta bort från SIM-kortet så kan du "bygga" ihop de igen om det skulle behövas för en annan telefon. Det e inte alls svårt foga samman bitarna igen. ;)

• Anonym (???)
    Carambolan skrev 2017-02-03 15:31:44 följande:

Lämnar du in den på reparation brukar du kunna få en lånetelefon så länge.

Va, får man alltid det eller bara hos vissa reparatörer? 
    Fia 28 skrev 2017-02-03 16:08:20 följande:

Kan använda min gamla iphone som backup om det behövs.

Men det kan inte jag eftersom den gamla också är slut.
  • Anonym (???)

Tack er andra för svar också, har en iphone 5s. Köpte den löst i butik (Mediamarkt), överflyttade mitt gamla sim o abonnemang till den. Ska se vad jag kan göra nu.

• flygrl
    Anonym (???) skrev 2017-02-03 21:40:43 följande:

Tack er andra för svar också, har en iphone 5s. Köpte den löst i butik (Mediamarkt), överflyttade mitt gamla sim o abonnemang till den. Ska se vad jag kan göra nu.

Du har en ny iPhone 5s och har flyttat över SIM-kortet till den? Jamen då e det ju bara och köra. Logga in med ditt Apple-ID så kommer du få frågan om du vill inrätta telefonen som en helt ny eller som din gamla telefon och kan då få den skapad efter säkerhetskopian av din förra telefon. Jävligt smidigt faktiskt.

Lycka till!
  • Anonym (???)
    flygrl skrev 2017-02-03 22:44:21 följande:
    Du har en ny iPhone 5s och har flyttat över SIM-kortet till den? Jamen då e det ju bara och köra. Logga in med ditt Apple-ID så kommer du få frågan om du vill inrätta telefonen som en helt ny eller som din gamla telefon och kan då få den skapad efter säkerhetskopian av din förra telefon. Jävligt smidigt faktiskt.

Lycka till!
    Ja, köpt i somras. Fixar inte det tekniska, nån har hjälpt mig tidigare. Så får se vad göra. Det här med molnet fattar jag inte heller (Icloud, Itunes, hjälp?). Har aldrig gjort nåt åt det eftersom jag inte vet hur man gör. 

Trodde jag hade säkerhetskopierat till min dator eftersom bilder & foton var inlagda, ändå står  det i mobilen att Säkerhetskopiering Aldrig Gjord? O då gav jag upp. 
  • flygrl
    Anonym (???) skrev 2017-02-04 18:16:47 följande:
    Ja, köpt i somras. Fixar inte det tekniska, nån har hjälpt mig tidigare. Så får se vad göra. Det här med molnet fattar jag inte heller (Icloud, Itunes, hjälp?). Har aldrig gjort nåt åt det eftersom jag inte vet hur man gör. 

Trodde jag hade säkerhetskopierat till min dator eftersom bilder & foton var inlagda, ändå står  det i mobilen att Säkerhetskopiering Aldrig Gjord? O då gav jag upp. 
    Jaha jag trodde ju du köpt en ny iPhone som ersättning för den defekta men så va det alltså inte. Eller???

Om man e inloggad med sitt Apple-ID & har iCloud aktiverat säkerhetskopieras iPhonens innehåll regelbundet dit så man har backup om nåt skulle hända. Men du har alltså inte haft den funktionen i gång?! Trist isf. Men har du manuellt fört över bilderna till datorn har du ju en säkerhetskopia på dom iaf. :)

Telefonen säger ingen säkerhetskopia e gjord för det inte gjorts nån via Apples system iCloud MEN din säkerhetskopia av bilderna finns ju i datorn oavsett. Hoppas du tänker på säkerhetskopiera innehållet i datorn med typ till externa hårddiskar. Datorer kan också paja.
Svar på tråden Mobilen håller på att paja, reservmobil?