• Hotelltrattkantarell

Gynmottagningen vill inte

Hej, är gravid i ca v 5+3, har nyligen haft en liten blödningi samband med toa besök för två dagar sedan, men inget efter det, just nu e de ljusbruna flytningar... var orolig och ringde till gyn men de säger att de inget kan göra, varför kan man inte få komma in på ett ul å bara se så de e nått där inne, har innan denna grav haft två missfall på raken å därför inte haft nån mens emellan denna, är super orolig! :(  de hon bad mig göra var att ta ett test om 3,5 vecka, ska man gå orolig så länge? å inte veta om det är något eller inte... 
    Vad hade ni gjort??

• Svar på tråden Gynmottagningen vill inte
  • viseversa

Ja det är så det är. Dom kan inte göra tidiga vul på alla oroliga gravida. Dom måste ju sätta gränsen någonstans. Sen har hon ju rätt i att det ändå inte finns något att göra för att förhindra ett ev missfall såhär tidigt. Allt du kan göra är att vänta och se och ta ett test senare. 

• modsey
    Hotelltrattkantarell skrev 2017-02-03 14:45:33 följande:

Hej, är gravid i ca v 5+3, har nyligen haft en liten blödningi samband med toa besök för två dagar sedan, men inget efter det, just nu e de ljusbruna flytningar... var orolig och ringde till gyn men de säger att de inget kan göra, varför kan man inte få komma in på ett ul å bara se så de e nått där inne, har innan denna grav haft två missfall på raken å därför inte haft nån mens emellan denna, är super orolig! :(  de hon bad mig göra var att ta ett test om 3,5 vecka, ska man gå orolig så länge? å inte veta om det är något eller inte... 

Vad hade ni gjort??

Det är helt enkelt så för att det inte är medicinskt motiverat.

De kan inte göra något och även om jag förstår att du är orolig och ledsen så är det försvarbart av vprden att inte ta emot och göra vul på alla tidigare missfall utan komplikationer
  • syntharen

Jag förstår att det är jättejobbigt att vänta. Men i v 5+3 så kan man inte se så mycket. Hjärtat har knappt börjat slå, man kan knappt se ett foster så tidigt. Jag gjorde vul i v 5+3 (enligt mina egna uträkningar men enligt senare ultraljud var jag då längre gången dvs 5+6) och det syntes en hinnsäck och en gulkropp och nåt litet streck på knappt 2 mm, inget hjärta. Så det ultraljudet gjorde inte mig lugnare precis (jag fick göra det för jag hade haft många missfall innan).

Så tyvärr är det bara att vänta. Men jag tycker inte du behöver vänta 3 veckor med att göra ett nytt test. Vänta en vecka, så tidigt brukar graviditetshormonet sjunka snabbt om det är missfall, även OM det kan finnas kvar längre tid. Gör ett test om en vecka och är det starkt positivt, boka ett ultraljud privat om du kan. Det är bäst att vänta med ultraljud tills efter v 7-8, så att man är säker på att man jan se nåt om allt är normalt.

• Miriami

Du kan gå till en privat gyneolog och göra en koll om du är orolig. Man ser väl inte så mycket på vul nu ändå men de kan göra en koll iallafall. Kanske de kan se varför du blödde.

Jag gick till gynakuten när jag hade blött så tidigt. De kan kolla hur hög graviditets hormonet är i blodet och göra en vul. På mig kunde de konstatera missfall. Så helt sant är det inte att de inte kan göra något.

• KristinaJ

Ja tyvärr är 5 veckor för tidigt att se något foster och även om det syns finns inget färdigt hjärta eller hjärtslag ännu. Det är alltså tyvärr ingen idé att komma in för du kan ändå inte få ett klart besked. Fr.o.m. Vecka 6 och med ganska stor säkerhet vecka 7 kan man dock se ett tickande hjärta om det finns. Vilket självklart kan lugna en orolig. Så 3,5 vecka låter lite väl, om du inte blöder mer skulle jag ringa privat klinik och boka ett i vecka 7!

Svar på tråden Gynmottagningen vill inte