• Anonym (KL)

Klamydia

Jag undrar om man kan få klamydia i en stabil relation utan att någon har varit otrogen?

Det står ju att klamydia smittas via samlag och då från slemhinnor. Då borde man ju kunna smittas av varandra utan att någon är otrogen?

För hur såg det ut från allra första början? Den allra första personen som fick klamydia, smittades ju enbart av en person.

• Svar på tråden Klamydia
  • Anonym (KL)

Och man smittas av en bakterie i analen. jag har på senaste läckt avföring och hamnat avföring på mitt Trosskydd. Kan det vara orsaken till att man får klamydia? För jag är 100 procent säker på att min partner inte har varit otrogen. Och inte jag heller för den delen.

• Anonym (Haha)

LOL nej, man kan inte få klamydia utan att bli smittad av nån som redan har det. Sen är ju klamydia lurigt och kan ligga latent (utan symtom) länge, så folk vet inte alltid om att de har det = smittar sin partner.

Kan säga så här: om jag plötsligt fick reda på att jag har klamydia skulle min sambo åka ut. Vi har varit ihop i fem år, och ingen av oss hade klamydia när vi träffades. Om jag plötsligt hade det nu skulle alltså han ha varit otrogen (för jag har då inte legat med nån annan).

• Anonym (KL)
    Anonym (Haha) skrev 2017-02-03 17:22:13 följande:

LOL nej, man kan inte få klamydia utan att bli smittad av nån som redan har det. Sen är ju klamydia lurigt och kan ligga latent (utan symtom) länge, så folk vet inte alltid om att de har det = smittar sin partner.

Kan säga så här: om jag plötsligt fick reda på att jag har klamydia skulle min sambo åka ut. Vi har varit ihop i fem år, och ingen av oss hade klamydia när vi träffades. Om jag plötsligt hade det nu skulle alltså han ha varit otrogen (för jag har då inte legat med nån annan).

Hur förklarar du då den allra första personen som fick klamydia? Hur fick hen klamydia då? Hur utvecklades den?
  • Anonym (..)

Hur det utvecklades från första början är väl

inte intressant nu längre? Det måste ju vara århundraden sen, är det du som varit otrogen ts och ska hitta en annan "förklaring"?

• Anonym (Haha)
    Anonym (KL) skrev 2017-02-03 17:24:19 följande:
    Hur förklarar du då den allra första personen som fick klamydia? Hur fick hen klamydia då? Hur utvecklades den?
    Tro mig: du kan inte få klamydia utan att ha kommit i kontakt med någon/något som överfört bakterien till dig. Bakterien uppstår inte spontant i din egen kropp. Men om du är intresserad av var klamydia kom ifrån från början tycker jag att du ska googla det.
    Lycka till!
  • Aikido
    Anonym (KL) skrev 2017-02-03 17:24:19 följande:
    Så kallad divine intervention. En fallen ängel smittade en löpsk piga i Åbo runt 1850.
  • Anonym (KL)
    Anonym (Haha) skrev 2017-02-03 17:30:21 följande:

Tro mig: du kan inte få klamydia utan att ha kommit i kontakt med någon/något som överfört bakterien till dig. Bakterien uppstår inte spontant i din egen kropp. Men om du är intresserad av var klamydia kom ifrån från början tycker jag att du ska googla det.

Lycka till!

Men det står ju att klamydia smittas av att slemhinnor kommer i kontakt med varandra. Det står inte att otrohet skapar klamydia, utan via samlag och att slemhinnor kommer i kontakt med varandra.
  • Aikido
    Anonym (KL) skrev 2017-02-03 17:32:43 följande:
    Men det står ju att klamydia smittas av att slemhinnor kommer i kontakt med varandra. Det står inte att otrohet skapar klamydia, utan via samlag och att slemhinnor kommer i kontakt med varandra.
    Vänta... nu stannade ett tåg utanför. Undrar om någon har varit dum?
  • Anonym (KL)

Så här står det på nätet: Klamydia är en bakterie som sprids framförallt genom oskyddat samlag, antingen slidsamlag eller analsamlag. Bakterien sätter sig oftast i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen. Klamydia smittar mellan personer när slemhinnorna kommer mot varandra. Men också genom sperma och slidsekret.

Står inget om att man ska vara otrogen för att få klamydia? Alltså betyder det att man visst då kan utveckla klamydia i en relation utan att någon har varit otrogen. Som sagt ovan, har fått bajs i sidan och det har skapat bakterier som säkerligen ställt diagnosen klamydia.

• Anonym (Haha)
    Anonym (KL) skrev 2017-02-03 17:32:43 följande:
    Glad fredag!
  • Anonym (..)

Men det uppstår ju inte bara för guds skull!!

Någon av er måste ha det för att kunna smitta den andra! Jag hoppas att du skämtar!

• Anonym (Haha)
    Anonym (KL) skrev 2017-02-03 17:36:03 följande:

Så här står det på nätet: Klamydia är en bakterie som sprids framförallt genom oskyddat samlag, antingen slidsamlag eller analsamlag. Bakterien sätter sig oftast i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen. Klamydia smittar mellan personer när slemhinnorna kommer mot varandra. Men också genom sperma och slidsekret.

Står inget om att man ska vara otrogen för att få klamydia? Alltså betyder det att man visst då kan utveckla klamydia i en relation utan att någon har varit otrogen. Som sagt ovan, har fått bajs i sidan och det har skapat bakterier som säkerligen ställt diagnosen klamydia.

Ja TS, så är det nog. Gå till läkare för behandling och be hen bekräfta din teori!
  • Anonym (KL)

Är det verkligen ingen som tänker längre än vad näsan räcker? Tycker ni verkar lite korkade faktiskt.. Hur blev den första människan smittad fortfarande??

• Anonym (..)

Försök dra den för din kille istället..

ganska uppenbart att det är du som smittat honom när du försöker med sånt här strunt.

• Anonym (Kul med fredag)

Anonym (KL) skrev 2017-02-03 18:25:33 följande:
    Är det verkligen ingen som tänker längre än vad näsan räcker? Tycker ni verkar lite korkade faktiskt.. Hur blev den första människan smittad fortfarande??
    För att spela med: ja klamydia smittas via oskyddat samlag precis som det står, men det måste inte vara mellan två personer i en RELATION. För det står inte i texten eller hur? Alltså kan det smittas när vilka två personer som helst ligger, så länge som den ena har smittan. Tex genom ONS, KKs eller otrohet.

Hur det utvecklades från början har jag ingen fakta om. Men skulle tippa att någon lurig bakterie utvecklades genom evolution precis som allt annat till den som finns idag, som endast smittas via slemhinnor.
  • EnAnonumius
    "Nätet", du får vara mer specificerad än att skriva "så här står det på nätet". Det är ingen källhänvisning att skriva så. "Nätet".

Men det som ÄR intressant är att du hävdar att du har läst på på någon hemsida om klamydia, då  SKALL du ha blivit informerad om att vid klamydiainfektion så får man INTE anal läckage av det.
    Anal läckage är INTE en symptom för klamydia.
    Det är att dra felaktiga slutsatser om att man får läckande anal bara för att bakterien kan sätta sig i ändtarmsöppningen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (KL) skrev 2017-02-03 18:25:33 följande:
    Du skall knappast kalla andra för korkade när du

1 Inte kan göra adekvata hänvisningar "nätet" är inte en hänvisning att använda om man skal förmedla information.

2) Kan inte läsa på om symptomet som är vid klamydiainfektion, trots att du vägra att läsa på om vilka symptom man har vid klamydia så sitter du och är tvär säker på att man kan läcka bajs bara för att klamydiabakterien kan även fästa sig i ändtarmen.

Så du skall bara lägga ned och kalla andra för "ni verkar vara lite krokade" bara för att man vägra att ge dina felaktiga slutsatser och felaktiga utlåtanden rätt. Men jag vet man kan kanske inte förvänta sig att du skall förstå detta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jujje)

Det KAN ju vara så att du tog på någons fingrar, vars precis hade kliat sig i underlivet som var klamydiasmittat. Och du fick bakterien på dina fingrar och sekunden efter gick du på toan och vidrörde ditt egna underliv med dessa fingrar och smittan är ett faktum.

Ja, läckande bajs är alltid klamydia och aldrig hemmoröjder.

Det går även att smitta sig själv om man är tex mikrobiolog och har odlat fram klamydiabakterien i en petriskål och man kladdar på lite på ens fingrar och smörjer sen in underlivet med geggan. Då har man ju inte haft sex med nån, inte vart otrogen alls. Bara lite helt dum i huvudet.

Jag tycker du ska bli mikrobiolog, tar bara några år och du har en bra förklaring till din andra halva. Eftersom det låter så fult när man säger att man vart otrogen.

Svar på tråden Klamydia