• Dumbledore

Smärtstillande vid otit?

För några dagar sen fick min 5-åring öroninflammation. Som vanligt gick det snabbt, från första "det gör ont" till geggigt öra tog det cirka sex timmar. Han fick Alvedon och Ipren samt nässpray direkt när han fick ont, men det hjälpte inte särskilt mycket, han hade så ont att han skrek rakt ut, drog sig i håret och bad mig att hjälpa honom. Jag kunde ju inte göra mer än vad jag redan gjort. Han fick ytterligare en dos av vardera smärtstillande efter kanske fem timmar, men fortfarande väldigt dålig effekt.

Hade något av mina barn haft så ont någon annanstans än örat hade jag åkt direkt till akuten med barnet, men öronen är ju "ofarligt" och 1177 tyckte jag skulle stanna hemma. Jo, det gjorde jag ju.

Men min fråga är, kan man få hjälp på akuten? Jag kan inte tro att det ska vara normalt att vara så väldigt smärtpåverkad och inte kunna få hjälp, bara för att man är ett barn och har ont i örat? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Smärtstillande vid otit?
  • Almina

Hur ont har han nu? Om ett barn har väldigt ont i örat trots att man har gett smärtlindrande så ska man absolut söka sjukvård. Just smärta vid öroninflammation som inte går över av smärtlindring är en orsak att behandla med antibiotika.

• modsey
    Dumbledore skrev 2017-02-03 20:19:36 följande:

För några dagar sen fick min 5-åring öroninflammation. Som vanligt gick det snabbt, från första "det gör ont" till geggigt öra tog det cirka sex timmar. Han fick Alvedon och Ipren samt nässpray direkt när han fick ont, men det hjälpte inte särskilt mycket, han hade så ont att han skrek rakt ut, drog sig i håret och bad mig att hjälpa honom. Jag kunde ju inte göra mer än vad jag redan gjort. Han fick ytterligare en dos av vardera smärtstillande efter kanske fem timmar, men fortfarande väldigt dålig effekt.

Hade något av mina barn haft så ont någon annanstans än örat hade jag åkt direkt till akuten med barnet, men öronen är ju "ofarligt" och 1177 tyckte jag skulle stanna hemma. Jo, det gjorde jag ju.

Men min fråga är, kan man få hjälp på akuten? Jag kan inte tro att det ska vara normalt att vara så väldigt smärtpåverkad och inte kunna få hjälp, bara för att man är ett barn och har ont i örat? Vad har ni för erfarenheter?

Om du menar starkare smärtlindring så nej. Man kan ge mer alvedon än vad som står enstaka doser. Men utan att kunna det så är det läkarordination på hur mycket.

Ge maxdos nässpray o högläge. Mer görs inte på akuten heller.
  • Dumbledore
    Almina skrev 2017-02-03 20:32:01 följande:

Hur ont har han nu? Om ett barn har väldigt ont i örat trots att man har gett smärtlindrande så ska man absolut söka sjukvård. Just smärta vid öroninflammation som inte går över av smärtlindring är en orsak att behandla med antibiotika.

Nej, som tidigare så är allt bra så fort trumhinnan har gått sönder, ingen smärta alls efter det. Vi sökte ju såklart vård på vårdcentralen dagen efter för att konstatera det vi redan visste, och vi fick recept på penicillin att hämta ut om han inte blir bättre. Läkaren sa också att man ska ge Ipren och alvedon när det gör ont, men det hjälpte ju inte. Jag vet själv hur jävla ont det gör, men jag kan ju peta i mig lite av varje och stå ut.

Vet du vad de hade kunnat hjälpt honom med på akuten? Vad kan man ge? Tar man hål på trumhinnan fortfarande?
  • Dumbledore
    modsey skrev 2017-02-03 20:45:21 följande:

Om du menar starkare smärtlindring så nej. Man kan ge mer alvedon än vad som står enstaka doser. Men utan att kunna det så är det läkarordination på hur mycket.

Ge maxdos nässpray o högläge. Mer görs inte på akuten heller.

Man gör alltså inte det? Han väger 19 kilo, och jag gav dos efter 20 kilo, så lite mer blev det ju.

Nässpray maxdos, högläge, maxdos Alvedon och Ipren och han hade fortfarande så galet ont. Men då är det alltså ingen idé att åka in med honom heller? :(
  • modsey
    Dumbledore skrev 2017-02-03 20:48:15 följande:

Man gör alltså inte det? Han väger 19 kilo, och jag gav dos efter 20 kilo, så lite mer blev det ju.

Nässpray maxdos, högläge, maxdos Alvedon och Ipren och han hade fortfarande så galet ont. Men då är det alltså ingen idé att åka in med honom heller? :(

Det är klart att han kan behöva antibiotika. Men i smärtstillande tror jag inte de ger annat vid en vanlig otid.

(Har jobbat på akutmottagningar i 15 år)
  • Dumbledore
    modsey skrev 2017-02-03 20:50:29 följande:

Det är klart att han kan behöva antibiotika. Men i smärtstillande tror jag inte de ger annat vid en vanlig otid.

(Har jobbat på akutmottagningar i 15 år)

Ja, det är klart, men det hjälper ju inte mot smärtan, förrän efter några dagar. Oftast går det också väldigt fort, så en snabb insättning av antibiotika skulle inte hinna hjälpa. Det är fruktansvärt att se ungen må så himla dåligt och inte kunna hjälpa ett dugg.
  • Dumbledore

Fick tips om att glass kunde lindra lite, att det blir kallt i halsen ska visst kännas skönt även i öronen.

• Dumbledore
    Queennr1 skrev 2017-02-04 00:00:27 följande:

Har man så ont ska man ha antibiotika.

Inte alltid. Barn mellan 1 och 12 ska ju inte ha det om inte trumhinnan går sönder, eller det gör väldigt ont väldigt länge (2-3 dagar), sa läkaren. Problemet med min grabb är att det går så fort, enda chansen att hinna sätta in antibiotika är om vi kastar oss iväg till akuten så snart han får ont, och inte ens då skulle medicinen hinna göra nytta innan trumhinnan går sönder. :/
  • Queennr1
    Dumbledore skrev 2017-02-04 00:18:28 följande:

Inte alltid. Barn mellan 1 och 12 ska ju inte ha det om inte trumhinnan går sönder, eller det gör väldigt ont väldigt länge (2-3 dagar), sa läkaren. Problemet med min grabb är att det går så fort, enda chansen att hinna sätta in antibiotika är om vi kastar oss iväg till akuten så snart han får ont, och inte ens då skulle medicinen hinna göra nytta innan trumhinnan går sönder. :/

Så ont som det gör (egen erfarenhet) ska inget barn behöva ha ens en halv dag extra. Det är tortyr. Antibiotika lättar på smärtan redan efter första dosen.
  • HippHipp

De ger troligen inte annat än alvedon på akuten- men en högsmärtdos. När vi kom in med vår dotter som brutit armen fick hon dubbelt så mycket som normal dos alvedon.

• modsey
    HippHipp skrev 2017-02-04 10:14:35 följande:

De ger troligen inte annat än alvedon på akuten- men en högsmärtdos. När vi kom in med vår dotter som brutit armen fick hon dubbelt så mycket som normal dos alvedon.

Ja det är vanligt att man ger de doserna kombinerat med Ipren.

Bruten arm brukar vi iofs ge citron minor till barn men vet att alla läkare inte gör så och jag brukar föreslå det när de själva inte ordinerar det.
Svar på tråden Smärtstillande vid otit?